Zou je een schaal-of schelpdier op een diervriendelijke wijze kunnen slachten?

Ik wil een petitie maken tegen het levend koken van bijv. kreeften,garnalen etc. Alleen, zóu het ook op een diervriendelijke manier kunnen en zoja, hoe? (Sorry voor de lugubere vraag, maar ik heb die info natuurlijk wel nodig om in m'n petitie te zetten).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Uitstekende initiatief!!

Tweedelig antwoord:
Schelpdieren zijn per definitie ontzettend moeilijk om op een humane, pijnloze wijze te doden. En toch kan het, door deze in te vriezen. Het klinkt misschien erg sadistisch, maar de meeste vissen voelen geen pijn door extreme kou (immers, ze zijn koudbloedig en moeten overleven in koud water) Probleem is dat dit niet ten goede van de kwaliteit van het eindproduct komt.
Dus mogelijk is het wel, maar of je veel koks zal overtuigen...

Schaldieren is weer een ander verhaal, en dan zal ik me beperken tot kreeften, want garnalen en dergelijk worden met grote netten gevangen (in open zee of uit aquacultuur bassins) en daar is er weinig aan te doen. Als ze de kok bereiken, zijn ze meestal al dood. Alleen dure soorten komen toch levend in de keuken.
Veel koks denken precies te weten hoe een kreeft te doden op een humane manier: door een flink kokmes in één keer door zijn kop te jagen. Probleem is dat hun hersens anders zijn en werken dan die van ons, en ze beschikken over ganglia die verspreiden zijn over het hele lichaam. Het beste is hetzelfde als met de schelpdieren: levend invriezen, en dan pas in kokend water. Nergens voor nodig om een kreeft levend te koken!

En dan nog iets anders: eigenlijk zijn er al jáááren felle discussies gaande over het onderwerp. Er wordt beweerd dat schaal- en schelpdieren helemaal geen pijn voelen, dat het toch zó snel gaat dat ze in shock raken en toch niets voelen... allemaal heel moeilijk te bewijzen, zelfs voor knappe koppen die zich over de kwestie hebben gebogen.

Veel succes met je petitie!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor het succes wensen! Maar toch ben ik het niet eens met het idee dat zeedieren invriezen niet zullen voelen, want heel veel stichtingen zijn het hier immers niet mee eens. En het is ook zo dat ze natuurlijk geen lucht meer krijgen tot ze dood zijn... Maar toch bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Gebrek aan lucht is niet zo'n groot probleem, heb ik altijd begrepen, het zou eerder helpen omdat het dier daar suf van wordt.
En dan heb je plan C, en dat is een elektrisch shock. Kan je in het water toepassen en is supersnel. Probleem is de (aanschaf)prijs, en vooral de veiligheid van de kok. Maar technisch gezien heel goed mogelijk, dat is zeker!
Ik hoop met deze aanvulling toch een +je te verdienen... ;-)

Andere antwoorden (1)

een steek in zijn hersenen net achter de kop en hij is op slag dood. doe dit met een scherp mes en hij verneemt niets. maar levend koken is ook niet heel erg, een kreeft gaat in winterslaap in de koelkast of eigenlijk meer een coma. hij verneemt het koken niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels
Helaas, niet juist. Check ff mijn antwoord m.b.t. de hersenen van schaaldieren.
Je antwoord over het gebruik van kou klopt ook niet helemaal. In de koelkast is de temperatuur zo'n 7°C, en dat is ook de temperatuur van sommige delen van de zee waar schaal- en schelpdieren worden gevangen en vrolijk leven zonder in coma te raken. Invriezen werkt wel, alleen koelen niet.