Kunnen overtollige eiwitten zich omvormen tot vetten in ons lichaam?

Tot zo ver ik weet kunnen overtollige koolhydraten in ons lichaam zich omzetten naar vetten, maar hoe zit dat met eiwitten?

Kunnen overtollige eiwitten (als we veel eiwitrijke voeding eten) in ons lichaam zich uiteindelijk omzetten tot vetten of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan! Maar dat zal minder zijn dan bij overtollige koolhydraten inname!

Het beste antwoord

De stofwisseling van eiwit kost veel energie en daarom zal het lichaam dit vermijden. Maar het kan dus wel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij de stofwisseling van eiwit wordt een deel ervan omgezet in glucose. Dit proces heet gluconeogenese.
Daarbij wordt uit niet-koolhydraatbronnen zoals aminozuren, glycerol en pyrodruivenzuur, glucose geproduceerd.
En bij de stofwisseling van eiwitten komen o,a, aminozuren vrij. Die glucose kan dan weer worden omgezet in vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit gebeurd niet direct, maar wel indirect. Als je meer eiwitten binnen krijgt dan nodig is zal je lichaam eerst de eiwitten verbranden. En zullen de koolhydraten die dan overblijven en eigenlijk verbrand moeten worden, zich opslaan als vet omdat het lichaam al genoeg energie heeft. Maar je lichaam kan dus geen eiwitten opslaan als vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt dat mensen in totaliteit minder eten als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen via hun dieet. Het eten van een maaltijd met veel eiwit zorgt er namelijk voor dat je eerder vol zit en dus minder eet. Ook blijkt dat mensen die een eiwitrijke maaltijd hebben genuttigd, minder snel weer trek hebben na de maaltijd. Daarnaast is er veel energie nodig voor de stofwisseling van eiwit: het energiegebruik wordt met maar liefst twintig tot dertig procent verhoogd. Je verbrandt dus meer calorieën! Het omzetten van eiwitten in vet kost veel energie en het lichaam zal daarom niet snel overgaan tot deze omzetting.