behalve je smaakpapillen is het vooral de geur die de smaak bepaalt. De smaakpapillen proeven vooral wat voor soort smaak het is: zuur, zoet, bitter, zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste smaak krijg je niet via je tong, maar via je neus. Je tong proeft enkel of iets zout, zoet, zuur of bitter is.

Let maar op, als je iets eet, en je ademt uit door je neus tijdens het kauwen, proef je je eten. Als je inademt niet.
De smaak komt in de lucht te zitten, en die komt via je neus naar buiten.

Op het moment dat je verkouden bent is je neusslijmvlies opgezwollen. Er komt dus minder tot geen lucht via je neus naar buiten. Dus ook geen smaak.
12 jaar geleden
Hoe iets smaakt wordt bepaald door je smaakorgaantjes op je tong én door het ruiken met je neus. Met je tong kun je eigenlijk maar 4 smaken onderscheiden: zout, zuur, zoet en bitter. De rest van wat je proeft, wordt door het ruiken met je neus bepaald. Als je iemand met zijn neus dicht twee soorten limonade laat proeven, zal hij niet kunnen zeggen wat wat is. Beide limonades smaken zoet, maar je hebt je neus nodig om te proeven of het aardbeien- of sinaasappelsmaak is.

Als je verkouden bent, zit je neus verstopt en hierdoor kan je minder goed ruiken. Om die reden proef je je eten dus minder goed. Hierdoor lijkt het eten anders te smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon als aanvulling op de vorige antwoorden: met je tong kan je niet alleen de 4 "klassieke" smaken proeven (zout, zoet, zuur, bitter), maar ook 2 'nieuwe': umami (eiwitrijk) en vet. Daarnaast wordt hevig gediscussieerd over een 7de smaak: metaal (soms wordt ook als 'mineraal' aangeduid)
Met je tong proef je ook o.a. de temperatuur en structuur van wat je eet of drinkt, en dat is heel belangrijk voor de complete smaakbeleving. Als je verkouden bent, dan zijn je slijmvliezen licht ontstoken, en daardoor is je tong en mondholte extra gevoelig voor warmte of kou, en daardoor wordt heet, koud, scherp of kruidig eten sneller als onprettig ervaren, waardoor je minder goed de smaak kan proeven.
Kijk maar op de link op de site van de KNO artsen met buitengewoon interessante info over smaak en smaakafwijkingen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Uiteraard is de voornamelijkste reden dat je minder proeft, zoals anderen al hadden uitgelegd, het feit dat je neus verstopt is, en de slijmvlies van je neusholte (dat is dus waar je reukzin zit) aangetast is door de virussen, waardoor deze minder goed functioneert, en geen smaaksignalen stuurt naar je hersens.
Mijn eerste antwoord was dus een aanvulling. :-)