Is het af te raden Eiwitrijk voedsel te combineren met koolhydraatrijk voedsel in 1 maaltijd?

Had ooit gelezen dat er verschillende soorten verteringssappen nodig zijn om eiwit en koolhydraten af te breken, waardoor het langer duurt en dus meer energie kost om het voedsel te verteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dat is een deel van de theorie achter de Atkins-dieet, en in strikte zin klopt het, maar heeft ook een keerzijde...
Voor het verteren van eiwit ben je afhankelijk van je maagzuur en de enzymen die je maag en je alvleesklier produceren. Dit is dus een relatief belastend proces voor je lichaam.
Koolhydraten zijn er (globaal) van twee soorten: complexe koolhydraten zoals zetmeel (zoals b.v. in brood) die relatief meer energie kosten om af te breken en op te nemen dan eenvoudige suikers (zoals b.v. in snoep en sommige soorten fruit) De enzymen die de koolhydraten afbreken zitten in je speeksel en je alvleesklier, maagzuur is niet noodzakelijk. Daarom is 1 kilo pasta tóch lichter verteerbaar dan een biefstuk van 500 gram, terwijl het meer energie oplevert.
De échte Atkins-dieet zegt dat je zoveel eiwit en vet mag eten als je maar wil, zolang je dit niet combineert met koolhydraten, omdat je lichaam minder insuline produceert, en minder energieopname plaatsvindt in je darmen. En ja hoor, het werkt! Maar het probleem is dat hierdoor worden je maag en met name je nieren op de lange termijn zwaar overbelast, waardoor je ernstige gezondheidsproblemen kan krijgen.
Mijn advies: eet van alles, gevarieerd, maar dan wat minder, en beweeg. Het geheim achter een gezond gewicht is heel eenvoudig: het saldo tussen wat je inneemt en wat je verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gabi71
Dankjewel voor dit antwoord.
Al ben ik niet de vraagsteller dit geeft mij een stukje helderheid hierin, daarom ook een+ van mijn kant
emf