waarom krijg je trek in een vette hap na het flink drinken van alcohol?

Als je een lekker borreltje op hebt krijg je heel vaak trek in een vette hap. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

In eerste instantie wordt de eetlust groter na het drinken van alcohol. Alcohol stimuleert indirect de hypothalamus, het gebied in de hersenen waar het hongercentrum zich bevindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/13357-effecten-van-alcohol.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kortgezegd: het lichaam wil zich zelf beschermen tegen schadelijke invloeden. Dus waarom krijg je trek, en waarom een vette hap? Onwetenschappelijk gezegd: het vet bindt de alcohol. Het vet lost op in de alcohol en vertraagd de opname, in de eerste plaats al door de maagwand. Later in de darm. De lever krijgt het later in volle omvang wél voor zijn kiezen.
Op boerenbruiloften weten ze het al lang, er werd stevig gezopen, pure jonge jenever. Ik heb boeren gezien die een liter (!) jenever, en niet dat slappe drankje van nu, zonder merkbare dronkenschap vergezeld lieten gaan door hompen leverworst. Volg hun voorbeeld liever niet