kun je een hoge bloeddruk kunt verlagen door het eten van abrikozen?

uiteraard ook door andere acties: niet te veel zout.
het gaat mij specifiek om de abrikozen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, zo simpel is het helaas niet. Wel heeft het eten van veel abrikozen in theorie een gunstige werking op de bloeddruk, en zal die deze zeker niet verhogen. Maar verlagen ; minimaal hoor. Je kunt er zeker geen medicijnen mee vervangen. Net zoals lang niet elke bloeddruk reageert op zout ; standaard mensen met een hoge bloeddruk een zoutloos dieet geven is dan ook al jaren niet meer het geval. De meeste impact op de bloeddruk heeft het verliezen van gewicht, stoppen met roken. meer bewegen en vermindering van stress. Dat zijn echter veel lastigere dingen dan het zoutvaatje af en toe laten staan en af en toe een vruchtje eten, dus zoeken mensen het - net als met afvallen - in de makkelijke dingen die ze extra kunnen DOEN, en niet zozeer in de dingen die ze moeten LATEN. Eet abrikozen zoveel je wilt (maar hou je suiker in de gaten !) maar verwacht niet dat dat je bloeddruk blijvend en spectaculair gaat verlagen.

Abrikozen bevatten erg veel Kalium. Waar Natrium in zout de bloeddruk verhoogd, verlaagd Kalium de bloeddruk. Dus ja, Abrikozen helpen de bloeddruk te verlagen. Toegevoegd na 2 minuten: inhoud is ca. 1400 mg. per 100 abrikoos

De Hartstichting zegt het volgende: "In de volksmond worden abrikozen en rozijnen aanbevolen om de bloeddruk te laten dalen. Maar er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor die aanpak."

Bronnen:
http://www.hartstichting.nl/9800/13341/152...

In combinatie met medicijnen is het geen verkeerde keus,maar om alleen op abrikozen te vertrouwen zou ik nooit doen daar is hoge bloeddruk veel te gevaarlijk voor,misschien dat het eten van abrikozen je medicijnen kunnen verminderen maar dat weetje pas na een tijdje.

Voor een gezonde bloeddruk wordt aanbevolen: eet minder natrium (zout) eet meer kalium. Abrikozen leveren de nodige kalium, maar dat heeft alleen maar zin als de rest van de dagelijkse voeding ruim kalium bevat en weinig zout. Kalium zit voornamelijk in groente en fruit.

Als je Abrikozen wilt proberen, zorg dan wel voor gedroogde Abrikozen. Dus geen gewone maar gedroogde. Succes

Dit is een oude mythe, ontstaan na kennismaking van de levens- en voedingswijze van de Zuidelijke Himalaya volken. Zij bereikten opvallend veel zeer hoge leeftijd zonder hartproblemen. Hun dieet bestond voor een (groot) deel uit abrikozen. Maar het bleek maar een deel van de oorzaak te zijn, andere waren bijvoorbeeld weinig en alleen gekookt vlees.

Bronnen:
Mijn geheugen voor volkerenkunde

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100