Wat houdt een caffeïne verslaving precies in?

Na een vorige vraag dat ik gesteld heb denk ik dat ik een caffeïne verslaving heb maar weet t niet zeker.

Ik start de dag meestal met een kop indonesische koffie en een peuk.
Maar laatste tijd vervang ik koffie met thee.
En soms een energie door de dag heen.
Niet elke dag.
Maar heb ook van die dagen dat ik 2/3 drink op een dag.

Wat houdt zo'n verslaving precies in?
Hoe kom ik erachter dat ik het heb?
Wat zijn de gevolgen?
En wat kan ik eraan doen?

Bvd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebruik van koffie , (cafeïne) of thee , daar zitten vaak de zelfde stoffen in met een iets andere werking . Dus langzaam , maar wel langer werkzaam . Is niks mis mee , zelfs gezond Vd grijze massa , zeker voor ouderen 40+ alleen niet na het avond eten . Slecht Vd nacht rust ,maar ja het is dan wel lekker een goed kopje toebroek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie verhoogt de aanmaak van cortison! Dat is een stresshormoon. Koffie is niet gezond, punt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet zijn cortisol http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=430&id=473&page=9
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ivodepivo: veel mensen drinken koffie om even te ontspannen, net zoals anderen een sigaret roken. Als je er maar aan gewend bent, werkt het allemaal een beetje anders.
jimpramono1: als je verslaafd bent aan cafeïne, merk je dat heel snel als je het even niet meer gebruikt. Ik stopte ooit met cola drinken en hing ineens de hele dag aan de koffieautomaat ;-) En ik heb iemand gekend die 4 dagen met een pondspak koffie deed, en ooit letterlijk doodziek werd toen ie bij vrienden op bezoek was, meer koffie drinken hielp niet. Eenmaal thuis nam ie nog een bakkie en knapte wonderbaarlijk op - de vrienden bleken per ongeluk cafeïnevrije koffie te hebben gekocht...

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je bang moet zijn voor caffeïne verslaving met 2 á 3 koppen per dag. Zeker niet als je daarvoor in de plaats al vaker thee drinkt.
Om het vochtgehalte op peil te houden kun je wel beter thee drinken, want koffie zorgt er voor dat het vocht snel afgevoerd werd.
Meer informatie (!) over koffieverslaving, zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je komt er snel achter als je bv een dag geen caffeine nuttigt. Mensen die een afhankelijkheid van caffeine hebben krijgen dan {vaak} in de look van de dag last van zaken als koppijn / trillingen / duf gevoel / gebrek aan concentratie / etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnen de verslavingszorg spreekt men van cafeïneverslaving vanaf 30 koppen koffie per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan spreekt met van een sterke verslaving.
Hetzelfde als een cocaineverslaving.
30gram elke dag wegsnuiven is een zware verslaving.
Maar 1gram elke dag wegsnuiven spreekt men al van een verslaving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou laten we zeggen dat je de helft drinkt, 15 dat is al abnormaal veel. Hoe kom je er bij dat 30 een verslaving is en 15 niet? Ik drink 3 koppen koffie per dag, en vind het al verslavend werken. Kan je makkelijk een paar dagen zonder dat is er waarschijnlijk geen sprake van verslaving. Neem je elke dag omdat je vindt dat het moet of het idee dat je daar door beter functioneert dan kun je spreken van een bepaalde vorm van onafhankelijkheid voor koffie