Wat is de wetenschappelijke achtergrond van de bewering dat je door het gebruik van melkproducten meer slijm gaat produceren?

Je hoort vaak dat mensen met b.v. bronchitis moeten matigen met melkproducten. Die melk giet je toch niet in je longen? Op welke wijze draagt melk bij aan slijmvorming in de longen? En is dat wetenschappelijk bewezen, of is het empirisch bewijs?

Toegevoegd na 2 uur:
Even toevoegen dat ik helemaal niks heb met melk drinken (koeiensap is voor kalfjes) maar ik ben wel nieuwsgierig naar het vermeende verband.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drink een beker melk, en je weet het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het hem nou juist, ik heb astma, maar heb nooit enig verband gevoeld tussen melkconsumptie en benauwdheid. Wel dat je dan een plaklaagje in je keel hebt, maar 'knijpen' van je bronchiën en je luchtpijp, nope. Het lijkt mij bijna net zo'n projectieverhaal als hoestdrankjes die de keel smeren. Sinds wanneer heeft hoesten iets met de keel te maken? Maar goed, ik ben dus benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hoofdpijn smeer je de pijnstillers toch ook niet op je hoofd. (die slik je in) Niet als bij melk (als het zo is) worden er stoffen opgenomen die voor irritatie kunnen zorgen en dat zorgt weer voor het meer slijm.
Het zou hier om bepaalde eiwitten kunnen gaan.
Beetje vergelijkbaar met een allergie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje kromme zin geworden.
"Niet als" moet weg. dus:
Bij melk ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat als kinderen ouder dan 3 jaar zijn het vermogen deels verliezen om lactase ( melksuiker ) om te zetten. De één heeft aantoonbare klachten zoals lactose intolerantie en de ander merkt er weer niks van. Misschien heb je wel een tussen fase van mensen die lichte klachten ervaren maar dan in de vorm van slijmvorming. Slijm bevat antilichamen dus meer slijm vorming kan duiden op een verhoogde ontsteking graad in de longen of keel. Wie weet is het wel een immuun reactie van je lichaam op het antigeen wat in gepasteuriseerde melk voorkomt, en wil je lichaam het op deze manier uit het lichaam wilt verwijderen door meer slijm te produceren waardoor de persoon het weer uit hoest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivo: kan, maar laat maar zien dan. Alles kan, melk kan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wim kan ook, Tarkan kan ook, en zelfs een toekan kan.... We kunnen toch ook met argumenten komen zonder dat we weten of het waar is. Zo iets het discussiëren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan, maar ik vraag juist om de wetenschappelijke achtergrond. En kan, want je zet het bij reacties. Dus laat maar komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sorry ik dacht dat het wel duidelijk was dat het om een persoonlijke mening ging. Maar ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Cryofiel
12 jaar geleden
De meeste mensen"rassen" (sorry, weet geen ander woord) verliezen na hun peuterleeftijd het vermogen melk te verteren. Zij krijgen dus grote problemen wanneer ze toch melkproducten eten. Het blanke ras heeft vrij vroeg in de evolutie een mutatie gehad waardoor het vermogen melk te verteren behouden bleef, ook op volwassen leeftijd. Deze mutatie heeft zich, na haar ontstaan, in een razend tempo over de hele blanke populatie verspreid - wat een duidelijke aanwijzing is voor het nut dat deze mutatie had voor onze overlevingskansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat zal niet bij iedereen zijn, want ook blanke mensen hebben lactose intolerantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dat niet iedereen even gevoelig is voor die melk. Sommige mensen zullen last krijgen van slijmvorming, anderen niet. Als je al astmatische klachten hebt, èn je reageert op die melk, dan kun je flink wat last krijgen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@ivodepivo, *sommige* blanken hebben lactose-intolerantie. Zegt dat iets? *Sommige* mensen zijn allergisch voor appels. *Sommige* mensen verdragen geen noten. Enzovoorts, enzovoorts. Wat zegt dat? Niets. Hooguit dat er bij elke stof wel iemand is die daar overgevoelig voor is. Maar dat wisten we al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Cryofiel: 10.000 jaar gelden is vrij laat in de evolutie.
Verder zegt dat helemaal niks over of het gezond, hooguit dat er een voordeel was.
Goed tegen radioactieve straling kunnen zou ook een voordeel kunnen zijn, dat zegt verder niks over die straling. Sowieso heb je het over rauwe melk, niet de kapot "gekookte" die nu in de supermarkt ligt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet niet of deze mutatie 10.000 jaar geleden is gebeurd, of op een ander moment - maar wat maakt dat uit? Die mutatie is opgetreden, en heeft zich daarna in een ongekend hoog tempo verspreid. Het kunnen drinken van melk had dus een enorm gezondheidsvoordeel. Ik vind het nogal belachelijk om melk te vergelijken met radioactieve straling. Radioactieve straling is niet te vermijden, en een mutatie die zorgt voor een hogere resistentie tegen die schadelijke straling is dus iets goeds. Maar melk drinken is wel degelijk te vermijden. Dat die mutatie toch zo'n succes had, moet dus wel betekenen dat het heel nuttig was om te *beginnen* met melk drinken! Mensen die melk dronken waren dus in het voordeel ten opzichte van mensen die geen melk dronken. -- Tegenwoordig kun je die gezonde melk best laten staan. Voedsel is immers altijd rijkelijk aanwezig en van goede kwaliteit. Er zijn dus altijd andere voedingsmiddelen die de goede functies van melk kunnen overnemen. Hetzelfde geldt voor appels. Appels zijn ook gezond. Desondanks kun je altijd besluiten om geen appels meer te eten, en om ook producten waarin appels zijn verwerkt te laten staan. Er zijn altijd andere voedingsmiddelen die de goede functies van appels kunnen overnemen. -- Melk is dus net als een appel: heel gezond, tenzij je er allergisch voor bent. En je kunt het laten staan, mits de rest van je voeding in orde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zeg is dat je een evolutionair voordeel niet als gezondheidsvoordeel mag zien. Verder ben je gewoon je mening aan het doordrukken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat ik zeg is dat het iets genuanceerder ligt. --  Sommige mutaties geven een evolutionair voordeel
    doordat de de drager beschermen tegen iets slechts
    (radioactiviteit).
--  Andere mutaties geven een evolutionair voordeel
    doordat ze de drager in staat stellen een gezond
    voedingsmiddel te gebruiken (melk). Dat is niet het doordrukken van een mening, dat is het onderbouwen van mijn mening. Als jij een andere mening hebt, zou het je sieren als je je op de inhoud zou richten, en niet zou proberen de boodschapper zwart te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet het misschien niet bewust, (hoewel ik daar wel vanuit ging) maar door in een topic over melk en slijm voor melk het bijvoeglijke naamwoord "gezond" te zetten zet je een zeer sterke mening neer.
zoiets als:
melk = gezond
Daardoor is er geen verder discussie mogelijk doordat je jezelf "ingegraven" hebt. ps. Over melk en slijm zijn verschillende meningen.
Over of melk gezond is, zijn nog veel meer (ook wetenschappelijke) meningen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik constateer dat de mutatie zich snel verspreidde. Ik leid daaruit af dat de mutatie de overlevingskansen flink vergrootte. Het gaat niet om het afweren van een gevaar, maar om het verteerbaar maken van een voorheen onverteerbaar voedingsmiddel. Dat betekent dat het nuttigen van dit voedingsmiddel de overlevingskansen flink vergrootte. Ik vind dat je een voedingsmiddel dat de overlevingskansen flink vergroot, best gezond mag noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mutatie is evolutionair gezien net gebeurt. Waarschijnlijk ongeveer 10.000 jaar geleden en daarna heeft het 7 a 8.000 jaar geduurd om zich te verspreiden, wat inderdaad snel is.
Maar over de lange termijn overlevingskansen is nog niks bekend. (dat moeten we over 10.000 a 100.000 jaar nog een bekijken) Het is zeer goed mogelijk dat melk ongezond is, maar dat het zo veel makkelijker te verkrijgen was dat er meer tijd was om kinderen te maken en te voeden. Om een lang verhaal niet nog langer te maken:
Er is geen hard bewijs dat melk gezond, net als dat er geen hard bewijs is dat het ongezond. Alleen veel onderzoek met verschillende uitkomsten.
Cryofiel
12 jaar geleden
We zijn het er dus over eens dat melkdrinkers veel beter in staat waren kinderen te verwekken en te voeden dan niet-melkdrinkers. Dan laten we het aan de lezers over of we dat gezond of ongezond kunnen noemen. Ik stel voor dat we deze discussie sluiten om te voorkomen dat we onszelf herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-mee eens
Cryofiel
12 jaar geleden
Hee, je herhaalt jezelf! ;-)

Het beste antwoord

Er is daarvoor geen wetenschappelijk bewijs gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt jouw bron beter als die van ronron1212.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik dat dan beweerd? Ieder heeft zijn eigen waarheid en dit is de mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het bij ronron1212 over obscure bronnen.
Dan verwacht ik wat beters dan het trosradar forum, waar ze qua bronvermelding hetzelfde doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het stukje van Radar staan 6 na te zoeken bronnen vermeld, dat is het verschil.
Cryofiel
12 jaar geleden
Leuk om te zien hoe daar hetzelfde wordt gereageerd als vaak op GV: aan de ene kant onderbouwde antwoorden met goede bronvermelding, aan de andere kant luidkeelse protesten van mensen die daarin slechts een aanval zien op hun persoonlijke lievelingswaarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel je hebt natuurlijk ook mensen die spreken uit eigen ervaring. Zoiets vormt sterk je mening. Of het meer of minder waar is laat ik in het midden. We zijn tenslotte niet allemaal het zelfde en hebben allemaal een andere uitgangspositie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niemand zal eigen ervaringen ontkennen. Wat wel helpt is het plaatsen van de eigen ervaring in een bredere context. Dat doet niets af aan de ervaring, het geeft wel veel meer inzciht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het weglaten van een meetlat en felle reacties als de allereerste hier kan wellicht ook wat schelen ;-) +1 Moolkeesje voor je bronnen én antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje: Vond je die reactie fel? Die reactie doelt op de "echt een glaasje melk verhaal" opmerking bij ronron1212, de reactie die ik neer zou willen zetten zou me wel eens een ban op kunnen leveren. :-P De reden van die felheid zit hem erin dat een open discussie niet meer mogelijk is met zo'n beginopmerking als bij ronron1212.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd, maak van je hart geen moordkuil! Je kunt hier rustig je reactie plaatsen, mits je niet beledigend en te persoonlijk wordt. Anders is er altijd nog de mogelijkheid tot een PBtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je geen zorgen, met die opmerking over "open discussie" is alles gezegd. Flaming is soms moeilijk te beoordelen, maar je opmerking bij ronron1212 lijken er veel op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flaming
Vooral omdat je zelf ook een antwoord geeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Jackd, is dit nu een flamebait?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee bedoel je Jackd's eerste reactie op mijn voortreffelijke antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He! 2 tegen 1. ;-) Nee hoor, ik trol niet. (tenminste niet bewust) Aan de andere kant gaat het hier vooral over mijn 1e reactie, net als dat het bij ronron1212 grotendeels over de 1e en 2e reactie gaat. Daarmee gaat de waarde van de antwoorden achteruit. Alleen daarom al zijn het geen opbouwende en dus ongewenste reacties. (of we dat flaming of iets anders noemen maakt niet uit) Mijn 1e reactie hier was dus ook niet correct, maar ter mijn verdediging: Die had er niet gestaan als de reacties bij ronron1212 opbouwend waren geweest. Of jullie het met ronron1212 eens zijn maakt daarbij niet uit, kritiek kan ook anders.
En er is altijd een kans dat hij wel gelijk heeft, een discussie moet daarom altijd "open" blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga hier nog 1x op reageren, daarna is het topic wat mij betreft, gesloten.
Mijn reactie op het antwoord van ronron betrof niet zijn antwoord, maar de bron die die hij citeerde, want zoals Cryo ook al te kennen geeft,als je wat van Rudolf de Wit leest, weet je wel hoe laat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik kan nu zeggen wat ik wil zonder tegenspraak. :-P
Geldt dat ook voor Cryofiel. ;-) Ik blijf bij mijn stelling, of je het nou met iemands visie eens bent of niet, wat Rudolf de Wit verder ook zegt, ik dit geval kan ie het bij het rechte eind hebben. Ook heeft ie er onderzoek bij via bronnen.
Net ff door die site zitten bladeren en kom verder geen hele gekke dingen tegen en belangrijker; geen gevaarlijke dingen. (hij spreekt zich bijvoorbeeld niet uit tegen huisartsen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bronnen bij Rudolf de Wit gaan niet over slijmvorming lieve mensen. En daar ging mijn vraag wel over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de goede bronvermelding. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ik las er laatst een artikel over naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen.

Wat daaruit bleek, was dat mensen die meenden dat melk slijmvormend was, inderdaad de ervaring hadden dat ze meer slijm produceerden dan mensen die niet meenden dat melk de slijmproductie zou verhogen.

Tot zover redelijk logisch, omdat het natuurlijk ook kan dat sommige mensen hier wel last van hebben, en anderen niet. Vervolgens liet men de proefpersonen iets drinken waar geen melk inzat, terwijl hen verteld werd dat er wél melk inzat. De proefpersonen die meenden te weten dat melk meer slijm produceerde, kregen daarop last van slijmvorming.

De conclusie van de onderzoekers was dat er geen wetenschappelijke basis was voor de veronderstelling dat melk de slijmproductie zou verhogen, en dat waarschijnlijk de textuur van melk erg lijkt op slijm, zodat mensen de sensatie van een gladde, wat dikkige vloeistof in hun mond, associëren met slijm, en daardoor denken dat melk de slijmproductie verhoogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De conclusie van de onderzoekers was dat er geen wetenschappelijke basis was voor de veronderstelling dat melk de slijmproductie zou verhogen, en dat waarschijnlijk de textuur van melk erg lijkt op slijm, zodat mensen de sensatie van een gladde, wat dikkige vloeistof in hun mond, associëren met slijm, en daardoor denken dat melk de slijmproductie verhoogt. Deze stelling is natuurlijk ook niet sterk onderbouwd! lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik zou het artikel erbij moeten zoeken om te kijken hoe de conclusie precies luidde. Het was volgens mij een samenvatting op nu.nl ofzo, kan me tenminste nauwelijks voorstellen dat ik het in een wetenschappelijk tijdschrift ben tegengekomen - ligt teveel buiten de vakgebieden waarin ik doorgaans lees en zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ze bewijzen ook niet dat het niet zo is.
Wat heel makkelijk zou zijn als ze goeie data zouden hebben.
Een onderzoek zonder uitkomst dus. ps. meestal maakt het niet uit of het niet zo is, maar omdat velen denken dat het zo is, zou het in dit geval wel interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lies12, doe geen moeite, een onderzoek zonder uitkomst kom je niet snel tegen in een wetenschappelijk tijdschrift. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een korte samenvatting: Is het objectief aantoonbaar of melk leidt tot meer slijm, of taaier slijm? Dat is onderzocht in Australie. Daar
werden 125 vrijwilligers in twee groepen verdeeld; de ene helft kreeg melk en de andere helft kreeg een
sojadrank die bestond uit water, soja-eiwit en plantaardige olie. Aan de melk en de sojadrank werd allebei
cacao toegevoegd en munt, zodat ze er hetzelfde uitzagen en hetzelfde smaakten.

Een aantal mensen kreeg na het drinken van deze dranken last van meer slijm, maar in de melkgroep kwam dat
even vaak voor als in de sojagroep.[4]Dat wijst dus niet op een effect van melk. Vraag is of deze 125 vrijwilligers last hebben van melk drinken. Ik bedoel het lijkt mij wel handig om mensen te nemen voor je onderzoek die zuivel drinken als lastig ervaren. Jammer dat we dat niet weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivo: kijken of er een betere beschrijving van het onderzoek te vinden is? Vind de onderzoeksgroep vrij klein, maar bij goede randomisatie zou het in elk geval verder onderzoek rechtvaardigen. Voor wie dit onderwerp van belang acht, natuurlijk. @Jack: onduidelijke of onvolledige uitkomsten zeker wel. Ook de conclusie dat er meer onderzoek gedaan moet worden, kan zinnig zijn. Zeker voor een volgende onderzoeker die ergens een subsidie wil lospeuteren, en een goede rechtvaardiging voor het onderzoek wil hebben. Al zal uiteraard een studie met een duidelijke uitkomst eerder worden gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ivodepivo:
-of soja is net zo slecht als melk (bijvoorbeeld door de hormonale werking ervan)
-of cacao ..
-of munt werkt als "medicijn" tegen het slijm
(ik ben lactose intolerant en kreeg voor mijn darmen als test pepermunt olie capsules, dus dat zou nog kunnen ook)
Juist dit soort combinaties maakt dit soort onderzoek zeer lastig. Melk of water geven kan niet, want dan weer placebo effecten. @Lies12: Je hebt helemaal gelijk, hoewel er natuurlijk ook weer verschil in onderwerpen en tijdschriften is.
Pieter2011
12 jaar geleden
+ "Zelfs melk kan tussen je oren zitten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Jackd, geen wetenschappelijk onderzoek maar wel een stuk over melk en gefermenteerde melk wat beter verdraagbaar zou zijn doordat het meer enzymen bevat. Misschien heb je er wat aan?! http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2011/06/melk-en-verkoudheid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ivodepivo: dank je, ik ga het nog een keer beter lezen, maar ik denk dat ik het meeste al weet.
Rauwe melkproducten wil ik al langer een keer gaan proberen, maar ik twijfel, dus ik weet het nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Lies12, het is een waardevolle bijdrage. Ik ga toch het beste antwoord aan Moolkeesje geven omdat in zijn bron nazoekbare wetenschappelijke rapporten worden genoemd.
Slijmvorming bij het drinken van melk producten komt wel degelijk voor ik heb er ook last van dus ik drink liever geen melk lees ook dit stuk maar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me toch echt een glaasje melk verhaal, met obscure bronnen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Kijk maar op http://www.rudolfdewit.com/ (waar de genoemde link een onderdeel van is), en je weet genoeg...
ronron1212
12 jaar geleden
????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles wat geschreven is,ronron, bevat de waarheid.
ronron1212
12 jaar geleden
ik heb er zelf last van dus wat geschreven staat is voor mij niet belangrijk lees mijn antwoord goed dan zie dat ik dat ook schrijf Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron: met eigen ervaringen met je met dit soort dingen oppassen, ze zijn geen bewijs. @ Mool en Cryo: hebben jullie de bronnen in het artikel gelezen?
ronron1212
12 jaar geleden
Nou laat ik je uit de ddroom helpen ik ben echt niet de enige heelveel mensen hebben hier last van en neem van mij aan dat het echt heel vervelend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ is van mij. @Cryofiel: zijn door de zuivelindustrie gesponsorde onderzoeken wel betrouwbaar dan?
(kijk maar eens waar de Universiteit Wageningen zijn geld vandaan haalt.)
ronron1212
12 jaar geleden
Een uni wordt betaald door de overheid en doet daarnaast wetenschappelijk onderzoek daarvoor ontvangen ze ook geld om de overige zaken te kunnen financieren. Daarnaast doen ze dat omdat het hun taak is onafhankelijk onderzoek te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron: heel veel mensen hebben last van een muisarm, heel veel mensen hebben last van chronisch vermoeidheidssyndroom, heel veel mensen geloven in god. Ik vraag wetenschappelijk bewijs, geen zweefverhalen en eigen ervaringen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ach ja zoek lekker verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat heet nou,je er met een Jantje van Leiden afmaken!
Is het nu zo erg eens een keer toe te geven, dat een ander ook wel eens gelijk kan hebben?
ronron1212
12 jaar geleden
O nou ik weet wat het is slijm van melk en dat de wetenschappers dat niet kunnen verbinden jammer dan. Het heeft niets met gelijk te maken Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bronnen die in het stukje van de website van ronron worden genoemd, gaan helemaal niet over slijmvorming maar over allergische reacties op melk. Ik twijfel daar niet aan, veel mensen verdragen melk slecht. Het gaat mij om het verband tussen benauwdheid door slijmvorming en het drinken van melk. Daar hebben de bronnen van Rudolf de Witt het helemaal niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik drink geitemelk, zou dat ook slecht zijn?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat ligt eraan welke stroming je aanhangt. Volgens de wetenschappelijke stroming is melk goed, mits je geen intolerantie hebt. Net als met appels, aardbeien, sinaasappels, noten, en noem maar op. In de alternatieve wereld hangt het er maar net vanaf welke stroming je volgt. Volgens sommige stromingen is alle melk goed; volgens andere stromingen is alleen koeienmelk slecht, en is melk van andere zoogdieren (paarden, yaks, geiten, schapen) goed; volgens weer andere stromingen is alle melk slecht, en mag je alleen sojamelk drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, zijn damesborste alleen ter bewondering en streling daar waar ze zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gedurende de zoogperiode zijn ze ook op een andere manier mogelijk van nut Moolkeesje. melk is voor volwassenen helemaal niet zo gezond als men denkt. daarbij denk ik dat ronron de vraag niet heeft gelezen.
"Wat is de #wetenschappelijke# achtergrond van de bewering...." en Ronron komt met een persoonlijke ervaring waardoor de wetenschappelijke kant weerlegt gaat worden. (rollen een beetje omgedraaid dus) ondertussen doen zijn teentjes m.i zeer omdat wij hier een persoonlijke ervaring zien als een persoonlijke ervaring (niets meer en niet minder) het gaat niet om waarheid ronron maar je wil anderen uit hun droom helpen.... beetje raar zo'n uitspraak dan m.i. de opmerking 'zoek het maar lekker uit dan' wekt ook de indruk dat je gelijk hebt en niet naar een ander wil luisteren of een andere invalshoek er niet toedoet. mag toch hopen dat je zelf niet staat te kijken van reacties die fel kunnen zijn hierdoor. @jack
nederland ligt op zijn kont als we stoppen met melk drinken of melkproducten minder gaan gebruiken.
over de nadelen hoor je amper wat, terwijl het er toch genoeg zijn.
de economie is nu al niets om naar huis te schrijven, en veehouderijen zijn voor de overheid gewoon boeming business, en 'melkkoetjes'. er verdwijnt zoveel in de doofpot.

het belang nutricia met de stier herman en het sponseren is ons inmiddels bekend geworden, maar heeft ook erg lang in de doofpot gezeten, ook dankzij den haag. vercommercialisering van wetenschappelijke onderzoeken is zeker verwerpelijk, maar gelukkig is er niet altijd sprake van vercommercialisering. als consument moet je dan ook zelf altijd scherp blijven lijkt me, en niet alles klakkeloos aannemen. ondertussen is de media een perfect medium om mensen dom te houden #juist# door bepaalde informatie te verschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucapypje, de economische gevolgen voor Nederland zullen meevallen, er zal wel een omschakeling moeten komen. In plaats van gras kan er ook wat anders groeien.
Al die ruimte die vrijkomt kan o.a. gebruikt worden voor biologische (vee)teelt, enz.
De boeren krijgen op het moment een zeer lage prijs voor hun melk, alleen de grote jongen als nutricia en campina zal het geld kosten en dat soort bedrijven draagt meestal maar weinig bij aan een economie.