Kan je van eieren die over datum zijn een voedselvergiftiging krijgen?

We hebben net een roerbak ei gemaakt en gegeten nu ik ze net opruimde toen we klaar waren zag ik dat ze van 11-11 zijn kan ik nu ziek worden of een voedsel vergiftiging krijgen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
171.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik at eens rotte eieren. Niks van geproefd of geroken, maar de geuren die ík daarna teweeg bracht deden anderen en mijzelf kotsen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de drijftest: anders dan "Nyx beweert, juist als het ei blijft drijven, is het niet goed meer!

Het beste antwoord

Nee hoor, ze zijn nog helemaal niet zo lang over de datum. Die datum ligt ook niet zo strikt vast. Je kan ze nog veel langer bewaren. Ik hoor wel eens dat ze nog wel een maand goed zijn na die datum! Maar goed je wilt het lot niet tarten, he? Een ei dat bedorven is ruik je meteen! Het is een verschrikkelijke lucht die wordt veroorzaakt door vluchtige waterstof verbindingen. Je had het al geroken voor de eieren de pan hadden bereikt!
En behalve de lucht ziet het eigeel en eiwit er vies uit als het bedorven is.
Dus maak je maar geen zorgen hoor.

Nog iets meer lezen? zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat zal wel wat meevallen. Eieren zijn zelden bedorven. En je hebt ze goed gebakken, dan zijn de bacteriën wel dood. Als het ei wel bedorven was, dan had je het ook wel geroken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kans heel erg klein dat je daar ziek van wordt. Er zit altijd een zekere marge in de houdbaarheidsdatum, en dan hoeft 8 dagen geen drama te zijn. Bovendien is het zo, dat als je je roereitje flink hebt verhit, en niet half rauw ei hebt gegeten, de kans nog kleiner wordt.
Maak je dus geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig heb ik gisteren een "drijf-test" gedaan met drie eieren met een houdbaarheidsdatum tot 15 november. Twee van de drie zonken en waren dus niet goed meer... Jouw eieren waren nog ouder.
Ja, het is mogelijk dat je er een voedselvergiftiging aan overhoudt, maar als je normaal gesproken een O.K. gezondheid hebt acht ik de kans vrij klein. En zoals al eerder genoemd zou je het moeten kunnen ruiken als een ei echt goed bedorven is, dus als het niet naar zwavel stonk kan het sowieso nooit echt erg zijn geweest.

Toegevoegd na 15 minuten:
Natuurlijk bedoel ik dat twee van de drie eieren bleven drijven, en niet zonken. Wat erop wees dat deze niet goed meer waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar de motivatie achter al deze minnen. Kan iemand mij hier wat duidelijkheid in verschaffen?
ronron1212
5 jaar geleden
Een rot ei komt omhoog en zink niet zie link denk dat daar de minnen vandaan komen @Nyx https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/met-dit-trucje-zie-je-meteen-of-een-ei-nog-goed-is
Nee, al waren ze nou MAANDEN over de datum, dan is het een ander verhaal.

Ook al is het maar een paar dagen over de datum, kijk uit met de hoeveelheid die je neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 eitjes gemaakt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nyx, mijn redenering was verkeerd. ';)