Zijn verzadigde vetten alléén maar slecht?

Ik heb dit ezelsbruggetje geleerd over vetten: Onverzadigd=Oké, maar Verzadigd=Verkeerd. Maar zijn verzadigde vetten dan alléén maar ongezond, of zijn ze ook nog nuttig? Met andere woorden: zou je ook helemaal zónder verzadigde vetten kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is dat achterhaald. Overigens bestaan veel dierlijke vetten voor de helft of meer uit onverzadigde vetzuren.

Het beste antwoord

Niks is 'alleen maar slecht' , ZELFS verzadigde vetten niet. Sterker nog ; ze hebben ook goed eigenschappen en in vet oplosbare vitaminen die, gevoed door de enorme vetfobie in met name de dieetindustrie (inmiddels weggeebt en opgevolgd door de koolhydratenfobie) veel te onderbelicht zijn gebleven. Denk aan echte boter, het randje vet van vlees of vetten uit (volle) zuivel. Er lopen werkelijk mensen rond met een overgewicht waar je U tegen zegt, maar met een tekort aan in vet oplosbare vitaminen. Bovendien is vet, met name verzadigd vet, voor een groot deel verantwoordelijk voor een zeer langdurig verzadigingsgevoel, waardoor je niet snel weer trek krijgt. Iets wat koolhydraten inderdaad niet kunnen.

Het ezelsbruggetje dat jij noemt, stamt dan ook uit die tijd, en mag je inmiddels eigenlijk vergeten.

Gezonde voeding bestaat uit een goede balans van eerlijke, gezonde, natuurlijke producten. DAAR zijn we op gebouwd, en DAT wil het lichaam hebben. En daar hoort dus OOK vet bij, en zo min mogelijk geraffineerde, voorbewerkte, chemisch veranderde producten. En uiteraard alles met mate. Waar - ik doe een slag in de lucht - 20 gram vet gezond is, en gewoon past in een goed dieet, doet 200 gram dat natuurlijk niet.

De enige vetten die WEL heel erg slecht voor je zijn, zijn transvetten. Vermijd die tot elke prijs ; ze hebben een extreem hoge voedingswaarde (net als vet), maar leveren geen goede stoffen en zijn zeer kankerverwekkend.
Bovendien zou zeker driekwart van je dieet volledig plantaardig moeten zijn ; een kwart voor dierlijke eiwitten, zuivelproducten en vetten volstaat ruimschoots.

De dieetindustrie verzint gewoon steeds weer iets nieuws, omdat uiteindelijk GEEN ENKEL dieet werkt, maar er wel geld verdient moet blijven worden. (Wat niet zo lastig is, want nog steeds wil geen enkele dikkerd horen dat minder eten en meer bewegen het enige werkende ' dieet' is). Wie straks het eerst is met een eiwitvrij dieet, als als de antikoolhydratenhype wegebt, is spekkoper ;-) )

Gewoon zuinig met vet, elke vet, want we hebben er maar heel weinig van nodig, maar overdrijf het niet, laat het niet weg uit je voeding, en vergeet vooral niet te genieten. Dat is namelijk OOK heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Ik ben er zelfs van overtuigd dat de overdosis meervoudig onverzadigd, die vroeger werd aanbevolen wel slecht is, hoewel je ook weer niet helemaal zonder kunt omdat linolzuur een essentieel vetzuur is, evenals alfa-linoleenzuur, voor de volledigheid. +1
flyingcrow
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (4)

Het idee dat verzadigd vet verantwoordelijk is voor hart- en vaatziekten is al door meerdere studies onderuit gehaald. Er zijn ook genoeg goede eigenschappen te noemen.

Verzadigd vet is dus niet alleen maar slecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Researchers from Harvard Univerity and the Children’s Hospital Oakland Research Institute pooled the data from twenty-one prospective epidemiologic studies examining the association of dietary saturated fat with coronary heart disease (CHD), stroke, and cardiovascular disease (CVD; CHD inclusive of stroke) risk. During 5–23 years’ follow-up of 347,747 subjects, 11,006 developed CHD or stroke. intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD. The pooled relative risk estimates that compared extreme quantiles of saturated fat intake were 1.07 for CHD, 0.81 for stroke, and 1.00 for CVD. In other words, those who ate the highest amounts of saturated fat had no greater risk of CVD than those who ate the lowest.
12 jaar geleden
Het verschil met verzadigde en onverzadigde vetten zit in de molecuul structuur.
Het is niet zo dat verzadigde vetten slecht zijn. Alleen worden verzadigde vetten veel makkelijker opgeslagen, dan onverzadigde vetten.
Feit is wel dat beide soorten energie leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je gewoon eet wat je nodig hebt en dat is meer dan de meeste denken absoluut niet.

Verzadigde vetten zijn in het verdomhoekje geraakt omdat een ene Ancel Keys, een onderzoeker uit Amerika in de jaren 50 een zeer slecht opgezet onderzoek had gedaan waar het resultaat was dat verzadigd vet een veel groter risico vormde hart en vaatziekte.

Sindsdien zijn er allerlei instanties die dus beweren dat verzadigd vet fout is, terwijl het tegendeel waar is.

Verzadigd vet zoals extra vierge ( eerste persing dus niet geraffineerd of gehard ) kokosolie is supergezond. Het staat bekent als een virus en bacterie doder. Google maar eens.

Verzadigd vet zoals extra vierge kokosolie, biologische grasboter, roomboter en palmolie zijn het allerbest om in te bakken ipv onverzadigde vetzuren zoals zonnebloemolie en in mindere mate olijfolie.

Dit omdat verzadigd vet niet gaat oxideren (potentieel kankerverwekkend en onverzadigde vetzuren bij verhitting van hoge temperaturen wel.

Je kunt het best onverzadigde vetzuren on verhit gebruiken zoals over een salade. Dan behoudt je de positieve eigenschappen ervan.

Transvet moet je vermijden, omdat het lichaam dit vet niet kan verwerken omdat er simpel weg geen enzymen voor zijn. Zo onnatuurlijk is dit afvalproduct. Transvetten hechten zich aan organen dus ook aan je bloedvaten wat vernauwing geeft, en dat willen we dus niet.

Neem je omega 3 vetzuren, we krijgen al teveel omega 6 in onze voeding binnen, waardoor er een disbalans in deze vetzuren ontstaat wat ontstekingen in de hand werkt.

Hierdoor een interessant link over verzadigd vet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op wat er al is gezegd: het is niet voor niets dat veel mensen vet 'lekker' vinden. Het is mijn eigen huis-, tuin- en keukenevolutieleertje, maar ik heb het al meer dan eens bevestigd gehoord door biologen (bijvoorbeeld in de serie 'Beagle: in het kielzog van Darwin', van de VPRO, 2009-2010): vetten en suikers zorgen voor energie voor het menselijk lichaam om te functioneren. Als er meer wordt ingenomen dan direct nodig is, kan het als reserve worden opgeslagen (menselijk vet). Toen de mens en haar voorouders nog zo'n beetje over de toendra trok, was er niet voortdurend vet en zoet voedsel aanwezig (wildvlees is veel magerder dan teeltvlees, bijvoorbeeld). Dus alles wat een mens tegenkwam moest gegeten worden. Als het wat meer dan direct nodig was, kon er een kleine vetreserve opgebouwd worden voor zwaardere tijden. Dus kon een mens het maar beter lekker vinden - want anders was je de sjaak. En als sjaak geen kinderen, zoiets, dus minder vet- en suikerhaters. Heel kort door de bocht, maar ik vind het logisch klinken.

In ieder geval... nu is er ontzettend veel suiker en vet beschikbaar - en we hebben misschien nog wel minder nodig dan op die toendra, met onze auto's, kantoorbanen, bank om op te zitten... En we blijven het maar lekker vinden.