streng dieet gevolgt en fitness 3 x per week zeer intensief maar moet nog steeds heel streng dieet volgen om op gewicht te blijven.. Hoe komt dit?

Hallo, ik ben sinds begin maart tot begin nov dit jaar 40 kilo kwijt geraakt ik ben een Jongen van 22 jaar ik woog van de week 68. kilo en ben in 1 dag tijd zo 2 kilo aangekomen nogal heel overdreven.. aangezien ik op de zaterdag alleen een patatje en 3 frikandellen gegeten had, ik sport maandag, woensdag & vrijdag zeer intensief maar blijkbaar is dit nog steeds niet voldoende een dag minder doen om uit terusten.. wat ik voormezelf ook verplicht ben kom ik altijd sowieso 2 tot 400 gram aan. ik eet 1200 cal per dag en fitnis voor mij idee eigenlijk te insief ervoor ik wil graag 68kilo zijn en geen 70kilo en ik hoor nu wel op het punt te zitten iets meer calorieen aankunnen zeker 1600cal om op dat gewicht te blijven maar blijkbaar is dit niet mogelijk.. en heb ik teveel aanleg... ik ben het nu eigenlijk zo zat dat ik anders besluit om als konijn verder te leven en intensief te sporten ik weet dat dit geen gezonde leef stijl is.. maar ik ben er wel klaar mee heb de volkoren spaghetti 2 maaltijd weg gegooid je word zelfs daar Dik van alles tegenwoordig. ik was van de maaltijd salades af ik haal die maar weer... heeft iemand tips waardoor ik wel op 68kilo blijf staan ik ben een jongen van 178lang en opzich is dat een mooi gewicht ik wil geen 70kilo wegen. en ik zal alles eraan doen om 68 te kunnen blijven desnoods word ik heel gestoord. ik ben het wel beu. ik snap niet waarom het zo moeilijk is. ben er kortom erg geobsedeerd nu door geworden en gestrest. HELP ME AUB

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je bent te geobsedeerd geworden door je gewicht en weegt je continu. Je kunt onmogelijk in een dag 1-2 kg aan lichaamsgewicht aankomen. Er kan wel veel vocht worden vastgehouden, dat schommelt enorm.

Als je geholpen wilt worden is de enige mogelijkheid om advies te vragen aan een diëtist die je een normaal eetpatroon aanleert.

Daarnaast is het een misverstand dat je door veel sporten veel afvalt. Sporten helpt om spieren sterker te maken en het ziet dat endorfinen worden aangemaakt waarbij je je lekker voelt. Maar van al het dagelijks benodigde voedsel orde maar 20% gebruikt voor beweging en 80% om ons warm te houden en voor de stofwisseling. Meer sporten zet dus niet veel zoden aan de dijk. Je krijgt er alleen maar meer zin in veel eten door.

Een diëtist kan hierbij veel goede adviezen geven, beter nog dan de sportinstructeur.

Toegevoegd na 11 uur:
Je kunt jezelf het beste maar een peer keer per week wegen en liefst op dezelfde tijd.

Daarnaast zou je eens aan de slag moeten gaan met je BMI:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/gezond-gewicht.aspx

Als je 79 kg weegt is je BMI 25 en dat is voor je lengte en leeftijd prima. Bij 69 kg zit je aan een BMI van 22 aan de onderkant, hoewel nog steeds een heel gezond gewicht.

Zorg dus dat je gewicht tussen de 69 en 79 kg blijft en dan mag je heel blij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch niet naar het gewicht kijken, maar naar de BMI. Zie ook mijn aanvulling. Je kunt echt wel een frietje eten met mayo, maar overdrijf het niet. Geen 3 frikandellen, maar neem er 1 en een appel toe. En doe dit dan als avond eten en niet tussendoor. Je geeft aan dat je best gestoord wilt worden. Pas daar mee op. Overgewicht is een ziekte, maar anorexia ook. Leer liever gezond en regelmatig te eten.
Ritsuka
12 jaar geleden
+ duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo op je gewicht let is het echt niet gezond.
Ritsuka
12 jaar geleden
1-2 kilo schommeling is normaal, daar moet je je niet zo druk over maken. En nu is het ineens 98 dat terugvalt, eerder vandaag zei je 95 procent.
Ritsuka
12 jaar geleden
hoe ga je ooit leren genieten van al het moois dat het leven te bieden heeft als je je mate van geluk afmeet aan het getalletje dat de weegschaal aan geeft. Je kunt ook echt wel op gewicht blijven zonder zo spastisch er mee om te gaan hoor.
Je eet te weinig. Je lichaam gaat in de spaarstand en zo gauw als er iets meer bijkomt dan wordt dat vastgehouden als reserve voor betere tijden.
Dus ga meer eten en leer er mee leven dat je op een goed gewicht zit nu
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Jij kunt iets wel niet willen, maar je lichaam denkt daar gewoon anders over. Pas op dat je om die 2 kilo niet heel je stofwisseling aan gort helpt. Dan kun je nooit meer normaal eten, want dan komt het gewicht er gelijk bij. Stel je tevreden met die 2 kilo die je eigenlijk niet wilt, en je blijft veel makkelijker op dat gewicht
Ritsuka
12 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens, die 2 kilo is helemaal niet erg.
anneliez
12 jaar geleden
Sambal zit veel zout in, en ga je niet elke dag wegen, dat is echt frustrerend
Ritsuka
12 jaar geleden
dat is al goed :)
Eerst over die twee kilo aankomen :
Dat patatje en die frikandel bevatten nogal wat zout, waardoor je tijdelijk wat meer vocht kan vasthouden. Ook is het de afgelopen dagen ineens veel kouder geworden, waar je lichaam ook weer anders op reageert dan normaal. Niks aan de hand dus ; een paar kilo mag je gewicht best schommelen.

Daarnaast vreet intensief sporten niet alleen calorieen, je bouwt er ook spierweefsel mee op, dat meer calorieen verbrandt. Ineens minder gaan sporten merk je dus onmiddellijk.

Als je acht maanden inderdaad intensief hebt gesport, en daarbij zo idioot weinig gegeten (1200 kc per dag is echt VEEL te weinig voor iemand boven de 4, dat zou bij jouw lengte niet minder dan 1800 per dag mogen zijn gemiddeld), heb je eigenlijk gewoon je lichaam gesloopt. Met wat pech definitief. Je basaalmetabolisme is vermoedelijk gekélderd (spaarstand) , en dat betekent dfat je een heeeeele lange tijd, beduidend minder calorieen gebruikt om gewoon de basale levensfuncties in stand te houden (ademen, warm blijven, hart laten kloppen, spijsverteren etc). Dat zou voor jou ca. 1800 kC moeten zijn, maar kan gezakt zijn naar minder dan 1200. Dat betekent dat ALLES wat je meer eet dan die 1200 en niet verbrand, omgezet wordt in vetreserves. En ja, als je minder gaat sporten, betekent dat heel, heel veel minder eten.

Stap uit die valkuil nu het nog kan ; als je NU normaal, volwaardig en gezond gaat eten - niet minder in elk geval dan je minimaal nodig hebt - en gezond blijft bewegen, herstelt dat na een aantal jaren wel weer. Blijf je zo jojo-en, dan kan het op een gegeven moment wel een HEEL zwaar gevecht worden er weer uit te komen. je bent nu nog jong en HEBT nog de energie (en tijd) om te sporten ; dat wordt op je veertigste wel anders.

Heel hoog tijd dus voor de noodrem. Als ik zo eens naar je obsessie kijk, lijkt een bezoek aan de huisarts en eventueel een doorverwijzing naar dietist en/of psycholoog me geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
1500 kcal klinkt al een stuk beter dan 1200 kcal.