In hoeverre is het schadelijk als je (per ongeluk) frituurvet hebt gebruikt dat 10 maanden oud is?

We gingen gisteren onze avondmaal bereiden bij iemand anders thuis, waarbij de frituurpan (met olie) klaar op het aanrecht stond. Wij dachten dat ze deze heel recent (vorige avond naar ons idee) had gebruikt, maar achteraf bleek dat ze hem had klaargezet om het frituurvet weg te gooien dat er al sinds kerstmis 2010 in stond!!! O jee.......
(We hebben trouwens per persoon een portie minikrieltjes erin gebakken, voor ca. 8 minuten).

Hoe we ons nu voelen? Wel een beetje een klomp in onze maag...
Zijn we morgen een stuk minder spraakzaam of valt het mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.6K

Antwoorden (3)

ik denk dat het wel meevalt, als de olie niet goed meer is gaat dit over het algemeen heel sterk ruiken waardoor je je vanzelf achter je oor krabt of het nog wel goed is.

daarbij is olie lang houdbaar, ik denk dat je je meer zorgen moet als het pikzwart en veel te veel gebruikt is dan over hoelang het staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zwart zag het eruit toen het vloeibaar was? Dat is een goede maat. Zwart frituurvet is kankerverwekkend, dus niet gezond, maar een keer frituren met slecht frituurvet is niet zo erg. Het is alleen ´niet verstandig om dit constant te doen

Het ligt er vooral aan hoe vaak ermee gefrituurd is als dat niet zo vaak is lijkt het me geen probleem. De bacterien en andere micro-organismen hebben je frituur avontuur niet overleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je sowieso kunt doen, is je lever een beetje helpen de afvalstoffen weg te werken. Lekker veel rauwe worteltjes, artisjokken en even geen suiker, koffie, alcohol ... en vet, natuurlijk ;-)