Wanneer eiwitten nuttigen voor spieropbouw?

Wanneer je aan krachttraining doet en spieren op wilt bouwen dan schijn je voldoende eiwitten te moeten nuttigen. Maar is er nog een bepaald "ideaal moment" waarop je die eiwitten het beste kunt nuttigen?

Met de informatie op het internet kom ik er niet helemaal uit. De één zegt: binnen een half uur na de krachttraining. De ander zegt: na krachttraining minstens een uur níets eten, alleen drinken.

Iemand hier die het wel weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
http://www.fitvillains.tumblr.com
Hier stond laatst een goed artikel over wat jij vraagt.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee dient te houden. De twee belangrijkste:
- Bij het herstellen van de spier moeten er voldoende eiwitten aanwezig zijn, anders gaat het herstellen langzamer en/of is het herstel van mindere kwaliteit.
- Bij het trainen moet er voldoende brandstof aanwezig zijn, omdat anders de eiwitten aangesproken kunnen worden. Dat zou spierweefsel kunnen kosten.

Herstel/groei gebeurt vooral 's nachts, maar 's nachts eet je niet. Bovendien is het lichaam dan dermate in rust dat de spijsvertering ook op een lager pitje staat. Het is het beste om kleine maaltijden over de dag te verdelen. Liefst iedere drie uur. Ikzelf gebruikte tijdens mijn body-build periode zes maaltijden per dag met ongeveer evenveel voedingswaarde. Zo is de toestroom van voeding en dus bouwstoffen gelijkmatig over de dag verdeeld en is er ieder moment van de dag iets te verteren (in bruikbare kleine bouwstoffen te verdelen) en ieder moment van de dag voldoende bouwstoffen voor het grijpen daar waar het nodig is.

Wanneer je gelijkmatig over de dag je maaltijden hebt verdeeld is de hoeveelheid eiwitten en de soort eiwitten véél belangrijker. Ik las een antwoord van iemand die 'niet gelooft' in eiwitshakes... Mijns inziens heeft deze persoon zich hier niet in verdiept...
Niet iedere eiwit is even nuttig voor het menselijk lichaam. Dit kun je niet op de voedingswaardetabel aflezen. Bijvoorbeeld 50% van de tarwe-eiwitten zijn bruikbaar voor je lichaam. Eiereneiwit daarintegen geeft 97% bruikbare eiwitten. Het maakt dus nogal uit of je aan je aantal grammen eiwitten komt door brood of eieren.
De eiwitshakes die gemaakt worden voor sporters, spelen in op de vraag naar volwaardige eiwitten. Dus die een zeer hoog percentage bruikbare eiwitten leveren. Dit kun je niet afdoen als onzin of 'ik geloof er niet in'.

N.B.: Één eieren-eiwit bevat ongeveer 6 gram perfect eiwit en nog geen gram vet. Het eigeel slechts 1-2 gram, maar wel een hoop vet (5-6 gram). Het is dus helemaal niet gek om het eigeel niet op te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tja, als je de bodybuildersfora moet geloven, dan zegt de een ervoor, de ander er na, weer eentje zweert bij shakes en geen eieren, de ander zegt wel eiwit en geen eigeel, etc etc.

En zo heb ik ook een theorie, die werkte voor mij prima.
Ik geloof niet zo in de shakes en weet ik wat.
Echter 1 ding is wetenschappelijk vast te komen staan, jouw spieren herstellen (dus groeien) als je slaapt.

En voor beter spierherstel/groei zijn eiwitten een prima brandstof. Eet gewoon normaal en gezond. En neem 's avonds 2 uur voor het slapen gaan een gekookt eitje. Ook het eigeel opeten, want hoe raar het klinkt, eigeel zit vol met eiwitten ;-)

Voor de training eiwitten nemen lijkt mij onzinnig. Althans het heeft geen effect, het is dan nog lang niet in het lichaam opgenomen. En zoals ik al zei, je groei komt in de slaap. Dus waarom vooraf als een gek eiwitten gaan eten?
Je moet zorgen dat je eiwitten binnen hebt gehad als de spieren gaan "rusten".

Wat wel belangrijk is voor het trainen is dat je voldoende koolhydraten binnen hebt gehad. Dan hou je het langer vol = zwaardere belasting = bevordelijk voor de groei.