Gestopt met roken. Wat kan ik het beste doen?

Ik gebruik van die twee weekse pilletjes. Vandaag is mijn stopdag. Heeft iemand goeie tips om niet aan roken te denken of iets waarmee ik minder trek heb? Geen pilletjes aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volhouden! En beseffen dat dit permanent is voor de rest van je leven: je gaat nooit meer stoppen en nooit meer roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij hielp was elke dag een vers gemaakte kroket. Dan heb je een stevige warme bite.
En door de dag heen bijvoorbeeld salmiakdropjes, of andere snoepjes die je lekker vindt. En bij voorkeur suikervrij.
Verder de gedachte dat je over een jaar helemaal geen behoefte meer hebt zal je motiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jjjjj, dan word je wel dik ja, van stoppen met roken :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelezen dat je beter een kroket kunt eten dan een broodje kaas.
Ben zelf maar drie kilo aangekomen hoor, dat is doodnormaal en het is er allang weer af! ;-

Antwoorden (24)

Wanneer de drang naar roken er is, een of meerdere keren goed diep ademhalen en uitblazen werkt echt, ik deed dat ook, verder veel water drinken.

Hou vol, na een weekje zou de drang om te roken verdwenen moeten zijn, daarna is het even een kwestie van rug recht houden en je eens goed bedenken waarom je wilt stoppen en blijf dat als motivatie gebruiken.

Koop ook af en toe iets leuks voor jezelf, een kleinigheidje, als beloning dat je niet meer rookt, succes:)

Toegevoegd na 2 minuten:
inhaleer de frisse lucht, daarna rustig uitademen, zoals je deed terwijl je rookte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heel wat appels gegeten destijds. Als de behoefte erg groot was: appeltje schillen en in stukjes en dan die stukjes langzaam opeten. Verder alle peuken de deur uit (shag sigaretten) en aanstekers. Dan moest ik eerst naar de winkel voor nieuwe (of aan een ander vragen) Verder situaties vermijden waar gerookt wordt (ga bijvoorbeeld in pauzes op het werk niet bij rokers staan).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zoethout kauwen schijnt ook te werken. Ik heb dat ook gedaan maar vond het een goor gezicht. Dus ben daarmee gestopt maar ik rook nog steeds niet! En in de pauzes ging ik juist wel bij de rokers staan. Ik werd daar juist sterker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet denken dat je er niet aan moet denken, want dan denk je er juist aan. Zo werkt je brein.

Dus lekker veel aan denken, maar gewoon besluiten dat je het niet doet. En geniet van die beslissing, geef jezelf een extra schouderklopje daarvoor. Elke keer als je aan roken denkt, dan denk je; wow, wat ben ik goed dat ik niet rook zeg!! Weer een uur zonder te roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ absor!
Pak in plaats van 'n sigaret 'n kwast en ga je huis schilderen heb dit zelf ook gedaan weg was de dwangneuroose en m'n grauwe huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf volhouden om de reden dat je bent gestopt, ga niet bij mensen staan die roken , dus als je bijv. uit gaat, en de meeste gaan eventjes een trekje nemen.. Bblijf dan gwn zitten.
Drink verder veel water , of eet iets waar veel vocht in zit

Suc6!! Hou vol, stoppen is het beste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil stoppen doe het dan puur en alleen voor jezelf dan lukt het ook zonder pilletjes en dingetjes. Als je het echt wil dan kan je het dus hb een beetje doorzettingsvermogen en dan komt het helemaal goed!
Ps. Zorg dat je geen sigaretten thuis meer hebt dan is de verleiding kleiner om er een te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem dan een lolly, dan heb je lekker lang iets in je handen en je mond..
Heeft bij mij echt gewerkt! Ben er nu 3 jaar vanaf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen lollie! Daar ga je van groeien!!!
Hou je vast aan het idee dat de fysieke afkick zo gedaan is. Dat je snel zult merken dat je meer lucht hebt, beter ruikt (zowel je lichaamsgeur als je neus!), dat je niet meer hoest en bakken geld bespaart, dat je huid er veel beter gaat uitzien, dat je hele gezondheid vooruit gaat.
Je oude rookmomenten kunnen lastig zijn (bij de koffie of in de pauze of iets dergelijks). Leid jezelf dan af, eet een appel of hou een pen in je handen of iets dergelijks.
Je kunt het! Hou vol!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen met roken tips:

* Als je wil stoppen met roken schrijf dan voor jezelf eens op papier op wat jouw voordelen en nadelen zijn van stoppen met roken of blijven roken. En kijk dan welk van de twee het meest doorweegt.

* als roken meer voordelen bied dan om te stoppen met roken. Kijk dan of je geen alternatief middel kan vinden voor het roken. Bvb Je wil niet stoppen met roken omdat je van roken rustig van word. Gebruik dan bvb een kop rustgevende thee.

* Als het bvb de gewoonte is om direct na het eten een sigaret op te steken. Begin dan vanaf nu onmiddellijk na het eten de tafel af te ruimen en de afwas te doen.

* Als je gaat stoppen met roken, vertel dan aan uw vrienden dat je gestopt bent met roken. Zo voel je jezelf ook verplicht om daadwerkelijk te stoppen met roken. (Anders heb je GELOGEN)

* Eens je besloten hebt om te stoppen met roken, werp dan alles weg in huis en in uw auto dat met roken te maken heeft.

* Begin met stoppen met roken op een zaterdag avond. Zo is het op zondag veel moeilijker om nog ergens sigaretten te kopen vermits de meeste winkels gesloten zijn.

* Beloon jezelf. Leg het geld dat je spaart door te stoppen met roken apart. En gebruik dit om iets leuk te kopen.

* Als het je niet alleen lukt om zonder hulp te stoppen met roken, bestaan er ook cursussen die je met andere mensen in groep kan doen.

* Of via uw huisarts kan je ook medicijnen bekomen die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minnetje maar niet zeggen waarom.. goh.
Plusje van mij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit best een goed antwoord, van mij een plusje!
Als je trek hebt denk je hier gemiddeld 3 min aan..dat een aantal keer per dag..dus zodra je dat blijft denken ben je die gedachten zo weer kwijt..ik bleef ook denken dat het zonde van mn tijd geweest is om te stoppen als ik toch weer ga roken..ook heb ik wat tandenstokers versleten als afleiding;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit gerookt dus voor mij is het simpel, maar wil je wel iets meegeven. Toen ik als jongetje op school zat en ik biologieles kreeg hadden we het ooit een keer over roken. Daarbij kregen we "mooie" voorbeelden van wat roken met je doet in je longen. Foto's van schone longen en vieze zwarte longen waar het teer duidelijk zichbaar was. Dit teer zat geplakt op de trilhaartjes die ervoor zorgen dat jij lekker kan ademen. De bewustwording alleen al zou jou het besef moeten geven om nooit meer te roken. In New York rookt zelfs 1 op de 8 maar. Als je dan weet dat New York 8 miljoen inwoners heeft, lukt het jou ook zeker.

Daarbij wil jij als roker later longemfysie krijgen? Een van de risico's die je daarvan kan krijgen? Mijn oom had het en overleed eraan. Loop je met zo'n kastje.

Als jouw geest bewust is van feiten (ook al zijn er duizend andere dingen die slecht zijn) dan weet ik zeker dat je nooit meer zult roken. Vergeet ook alle positieve dingen die je nu beter kunt dan daarvoor. Trappen lopen zonder te hijgen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga kauwgom kauwen! als je dan gaat roken smaakt het heel vies. dus dan heb je ook minder trek :D

(niet uit eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je doet associeer je met roken, vooral bij het eten drinken en telefoneren, of als je net je bed uitkomt...

Ga alles zo anders mogelijk doen van wat je normaal doet. Op andere tijdstippen... vermijd wat je associeert met roken.

Ga allerlei dingen met je handen doen... misschien wil je eindelijk eens gaan schilderen of gitaar leren spelen. Koop dan voor twee tientjes ( kan ook ander instrument zijn of je zangstem of een totaal andere hobby maar dit is even een voorbeeld) een gitaar op marktplaats en pak elke keer dat je behoefte ee nroken krijgt die gitaar en ga daarop oefenen. Ga elke keer dat je aan roken denkt iets doen dat denken voorkomt en bedenk je slechts een ding: dat het tussen je oren zit en de gewoonte is die jou dar zo zterk aan doet denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon een e-sigeret kopen...(electronische)..is wel wat duur (kweet niet precies,maar kgeloof \zo'n 100 euro)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst in een tijdschrift gelezen dat er min of meer 2 soorten mensen bestaan: mensen die zich gemakkelijk aan een nieuwe regel voor zichzelf kunnen houden (niet meer snoepen, niet meer roken, elke dag joggen) en mensen die dat niet zo gemakkelijk kunnen.
Deze laatste mensen moeten zich een aantal keer per dag even heel duidelijk voor ogen houden wat ze willen bereiken die dag, dus bijv. niet roken.
Ik zou vroeg in de ochtend, laat in de ochtend, vroeg in de middag, laat in de middag en vroeg in de avond mezelf even flink toespreken. Bedenk waarom je wilde stoppen. Bedenk wat het je oplevert. Denk aan alle voordelen en voel je sterk van binnen. Zie jezelf als niet-roker.
Sterkte!

Toegevoegd na 17 uur:
Oh, het schijnt ook te helpen om twee of drie sigaretten in een leeg jampotje te doen in een heel klein laagje water en daar dan aan te ruiken elke ochtend. Dan heb je vanzelf geen trek meer. ;)

Toegevoegd na 1 dag:
Vandaag gelezen dat je een paar keer per week een wandeling in het bos of een park moet maken. Dat schijnt te helpen! Ach, baat het niet, dan schaadt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk op Youtube naar filmpjes over mensen met longkanker door roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel sex neemt de gedachte af
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb die pillen ook gebruikt en had tot mijn grote verbazing amper behoefte om te roken. Van een straffe roker ( 30 per dag) naar 0 en dat zonder veel moeite. Ja je de motivatie is belangrijk en wilskracht. Ik wens je veel succes en ga lopen, fietsen, etc om je gedachten van het roken af te krijgen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen met roken is veel meer een psychische aangelegenheid dan een lichamelijke. Het is veel meer een gewoonte..dan een verslaving.

Je hebt van die geijkte momenten op een dag dat je een sigaret wilt nemen. B.v. bij de koffie, na het eten, na het opstaan, tijdens een autorit enz enz.

Op de bovengenoemde ogenblikken moet je dus zorgen met iets anders bezig te zijn..zodat je jezelf geen gelegenheid kunt geven een sigaret te nemen..of gewoon zorgen dat je die stomme sigaret helemaal niet KUNT nemen..zoals b.v. tijdens het zwemmen...of het hardlopen.

Wellicht kun je het boek van Alan Carr eens lezen..'STOPPEN MET ROKEN' Door dat boek ben ik veertien jaar geleden probleemloos met roken gestopt..zonder zelfs maar naar de sigaret te verlangen.

Ik zou zeggen, lees dit boek..het is veel doeltreffender dan een of ander pilletje. Ik rookte destijds al achtendertig jaar en per dag stak ik er c.a. achtendertig op.. en tòch..ben ik heel gemakkelijk met roken gestopt..

Het verlangen naar een sigaret is trouwens ook nooit meer echt teruggekomen.

Veel succes, hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sporten? boek lezen? dingen waar je je gedachten helemaal bij moet hebben ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet aan denken ,iets gaan doen waar je plezier in hebt.
En niet even stiekem proberen het toch te doen want je bent verkocht en moet weer helemaal opnieuw beginnen.
Ga niet over op snoepen want dan moet je daar ook nog van sfkikken
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet chocola, werkt perfect. Na twee-drie weken moet de grootste drang naar sigaretten verdwenen zijn, omdat dan het lichaam ontwend is aan de nicotine. Daarna is het slechts geestelijke drang, die kun je makkelijk weerstaan als je je dat beseft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel water drinken of wat bouillon en af en toe als je de behoefte voelt opkomen om te roken even je tanden gaan poetsen