Kun je schimmelnagels ook bestrijden door specifiek voedsel tot je te nemen?

Bekende opties als tabletten, smeersels en poeders hielpen tot op heden onvoldoende.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Nee, schimmelnagels kun je niet bestrijden met specifiek voedsel.

Wat wel goed werkt is tea tree olie.
Een podoloog heeft het me zelfs aanbevolen, hij vertelde me dat tea tree olie schimmels, bacteriën en virussen bestrijd.

De behandeling werkt als volgt:

Je vijlt je nagel een keer per week met een kartonnen vijl, daarna elke dag een of twee druppeltje tea tree olie op een wattenstaafje doen en dit goed over de nagel wrijven ook de nagelriemen niet vergeten en probeer ook zoveel mogelijk onder de nagel aan te brengen. Dit doe je 4 weken lang elke dag. Je ziet na 4 weken al enig resultaat.
Je nagel moet er natuurlijk nog wel uitgroeien, dat duurt het langste. Bij mij is de nagel er bijna uitgegroeid, ik had nooit verwacht dat dit zo goed zou werken. Dit is echt een wondermiddel!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, het is altijd belangrijk je weerstand op peil te houden door gezond en gevariëerd voedsel, maar als je eenmaal kalk- of schimmelnagels hebt, krijg je ze niet weg alleen door je voedselpatroon te wijzigen.

Het is een hardnekkige infectie, die tijd kost om helemaal te verdrijven. Kan wel een jaar duren voor het helemaal weg is. Ga in overleg met je huisarts voor een plan voor jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, schimmels kunnen altijd vat op je krijgen, vooral als je weerstand wat minder is, of je voedingsmiddelen gebruikt die je bevattelijker maken voor schimmels (suiker, witmeel), maar die vermijden of iets bijzonders eten kunnen het maar nauwelijks voorkomen, en zéker niet genezen.

Het nadeel van een eenmaal opgelopen schimmel, is dat je hem DAGELIJKS moet behandelen tot het aangetaste lichaamsdeel zich geheel vernieuwd heeft. Voor huidschimmels is dat enkele weken (ca. 7-10 ) maar voor een flinke teennagel bijvoorbeeld kan dat wel 9-12 maanden (!!) zijn. En al die tijd geen enkele keer overslaan. Dat maakt een kalknagel bijvoorbeeld zo moeilijk te behandelen.

Er zijn wel antischimmelmiddelen die je kunt innemen (medicijnen) maar die hebben vaak toch zoveel nadelen dat er in de regel niet snel voor gekozen wordt. Smeren of poederen dus ; er zit weinig anders op. Maar dan dus heel, heel erg lang. Anders werken ze inderdaad niet of onvoldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het innemen van specifiek voedsel zal je niet helpen.

Zoals Marleen al zegt kan het een tijd duren voor je ervan af bent.

Je hebt echter geen dure pillen/poeders of smeersels nodig. Mijn vader bestrijdt zijn voetschimmel momenteel met azijn. Twee keer per dag smeert hij de tenen in en de kwaal begint af te nemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn#Medicinale_toepassing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een doekje met azijn erop deppen kan ook ook helpen.