hoe kan ik afvallen?(lees verdere uitleg)

ik heb nogal een probleem...
ik heb een ziekte waardoor ik maar minimaal mag bewegen( ik kan net naar school fietsen en terug). ik vind mezelf verder wat te dik maar kan dus niet gaan fitnessen ofzo...
heeft iemand toch een idee om af te vallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gezonder eten. Snoep, taart, koekjes, drinken met calorieën etc. etc. laten staan.

Door de rest van je leven (tenminste zo lang je die ziekte hebt) een dieet (of meerdere) te volgen. Bijv. het dieet waarbij je ALLEEN maar onbewerkt voedsel eet (ongekookt, ongebakken althans). (Lekker is anders...)

Hier zijn wat tips: ■Pak steeds de trap in plaats van de lift of roltrap. Dit helpt je om wat extra calorieën te verbranden. Het lijkt misschien niet veel, maar als je alle inspanningen van een maand optelt kan het toch behoorlijk oplopen. Op jaarbasis kan het wel zo’n 2 tot 3 kilo schelen. ■Als je zin hebt in een snack, neem dan een augurk of een stuk komkommer. Ze zijn lekker hartig en bevatten zeer weinig calorieën. Je verbrandt zelfs meer calorieën met het kauwen en verteren dan er in zitten. ■Drink vlak voor het eten een flink glas water om je maag al wat te vullen zodat je uiteindelijk minder eet. Je zult merken dat je sneller voldaan bent en misschien zelfs het dessert over wilt slaan. ■Drink geen frisdranken of vruchtensappen. Als je het veel drinkt en dit niet meer zou doen kan het op weekbasis wel zo’n 3000 calorieën schelen. ■Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Altijd eerst eten zodat je geen honger meer hebt. De chips, snacks, snoep en andere junkfoods zullen nu minder aantrekkingskracht op je uitoefenen. ■Laat je niet in de maling nemen door zogenaamde vetarme, dieet of light producten. Ze bevatten misschien minder vet maar vaak wordt dat gecompenseerd door extra suiker of koolhydraten. Let ook op met het nieuwe ‘ik kies bewust’ logo. Dit logo geeft aan dat het de ‘gezondste keuze’ is binnen zijn categorie. Terwijl een andere keuze, buiten de categorie, een veel betere zou kunnen zijn. ■Hang foto’s op je voorraadkasten en koelkast van hoe je er (weer) uit wil zien of van gebeurtenissen waar je naar toe moet zoals een bruiloft of een vakantie. Het zal je helpen de verleiding te weerstaan als je iets uit de voorraadkast of koelkast wil pakken om te snacken. En als je al bent afgevallen en fit bent kun je natuurlijk ook een foto ophangen van jezelf toen je wat dikker en niet erg fit was. ■Eet langzaam. Het duurt even voor de hersenen het signaal krijgen dat je vol zit. Als je maar langzaam genoeg eet geef je je lichaam de tijd om je hersenen in te lichten dat je genoeg hebt en dan kunnen je hersenen het signaal ’stoppen met eten’ afgeven. Bronnen: dieetblog.com

Vraag je huisarts een verwijzing naar een diëtist, die kan je helpen een eetplan op te stellen dat goed voor je is.

Omdat je al niet veel kan bewegen, kun je beter niet proberen gewicht te verliezen. Je spierweefsel kan hier namelijk onderdeel van uitmaken en juist wanneer je zo zwak bent dat je niet teveel mag/kan bewegen, heb je alle spieren nodig die je hebt. Naast je immuunsysteem zijn je spieren je kracht! Gezond eten is natuurlijk altijd goed! Zeker ook wanneer je ziek bent, kun je je lichaam het beste goede bouwstoffen geven. Dan zul je ook sneller kunnen herstellen. Drie puntjes ter verbetering van je algemene gezondheid en dus ook gewicht: 1 - Minderen (of zelfs stoppen) met suiker en witmeelproducten is een mooie eerste stap. 2 - Verder voldoende groenten en fruit eten. Liefst zo gevarieerd mogelijk. Zo krijg je voldoende vezels binnen en een perfecte mix aan vitaminen en andere bouwstoffen. Bovendien vult het de maag en heb je hierdoor minder trek in ongezonde dingen. Extra tip: eet fruit en groenten tussen de maaltijden door om tussentijdse trek te stillen. Het is even wennen, maar een schaaltje met worteltjes eet net zo gemakkelijk weg als een schaaltje chips. ;-) 3 - Drink voldoende water. Veel mensen herkennen het verschil tussen honger en dorst niet goed. Hierdoor denken ze honger te hebben, als het lichaam eigenlijk vocht wil. Voldoende water is nodig om afvalstoffen kwijt te raken. Afvalstoffen die je lichaam niet kwijt kan, worden vaak opgeslagen in vetweefsel. Of het nu gaat om gewichtsbeheersing of een lichaam ondersteunen in tijden van ziekte, water helpt! Als je deze drie punten toe weet te passen in je leven, zul je een heleboel gezondheidswinst boeken. Eventueel teveel opgeslagen vet zal op den duur verdwijnen. Óók wanneer je niet zoveel kunt sporten/bewegen als je eigenlijk zou willen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100