Waar vind ik regels betreffende hygiene in een restaurant? In ons bedrijfsrestaurant wordt de salade met blote handen op de borden gelegd, smerig!

Ik wil de medewerkers hiermee confronteren, daarom wil ik op de hoogte zijn van de regels/richtlijnen.

Toegevoegd na 6 dagen:
In dit restaurant eten ook bezoekers en patiënten van een ziekenhuis, een kwetsbare groep dus. Wanneer personeel met patienten bezig is, is het routine om regelmatig de handen te wassen en/of handschoenen te dragen. Dit verwacht je dan vanzelf ook bij de medewerkers in een restaurant, deze medewerkers bedienen ook de kassa en de telefoon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En thuis heb je stapels plastic handschoenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks mis mee. Wie zegt dat het bestek waarmee het anders gedaan wordt schoner is dan gewassen handen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vind het ook niet smerig, hoor. Als ze netjes de handen wassen, prima toch? Als je dit al smerig vind, hoe kom je dan van de ene verdieping naar de andere? Met de lift, en dan iemand anders vragen om die smerige knoppen in te drukken? Of met de trap, en dan angstvallig elk contact met de trapleuning vermijden? Het enige probleem dat ik zie is wanneer ze eerst een stuk vlees of vleeswaren aanraken, en daarna een salade maken voor een vegetarier. Dat is ethisch onjuist, maar hygienisch nog steeds in orde.

Het beste antwoord

Als er met schone, gave handen wordt gewerkt is er niets aan de hand, lijkt mij. Als je met keukengerei of met handschoenen eerst een stuk rauwe kip en vervolgens die sla verwerkt dan ben je veel fouter bezig qua hygiëne. Hieronder een document over de hygiënecode voor de horeca.

Toegevoegd na 6 dagen:
Als na die kassa en die telefoon of in ieder geval voor contact met voedsel de handen worden gewassen conform de regels is er niets aan de hand en dat mag je in dit geval letterlijk opvatten. Het eten hoeft niet steriel te zijn. Ook voor kwetsbare groepen zijn de gebruikelijke hygiëneregels ruim voldoende. Het is hoogstens zaak om nog terughoudender te zijn met gerechten waar bijvoorbeeld rauwe eieren in verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de verhelderende link!

Andere antwoorden (2)

Hygiëne voorschriften Horeca

Omschrijving
Voorschriften die door de GGD zijn vastgesteld om zodoende de hygiëne binnen horecabedrijven te garanderen

Doelgroep

•Personen die een Horecavergunning willen aanvragen;
•Personen die in het bezit zijn van een Horecavergunning;
•Personen die een Horecabedrijf (cafe, restaurant, hotel) bezoeken;
•Personen die in de buurt wonen van een Horecabedrijf;
•Controlerende eenheden (Politie, SKS, Controleurs GGD etc.).

Hieronder kan je heelveel lezen veel pdf files
12 jaar geleden
Dit heet HACCP. Hierover is veel te vinden op internet en tevens worden er speciale cursussen gegeven voor werknemers. Het restaurant krijgt vervolgens een certificaat dat het volgens de HACCP regels werkt.