De aanbevolen doses voor cafeïne hangen af van de leeftijd en de gezondheidstoestand van de persoon. Voor een volwassene wordt een maximum van 400 mg per dag aangeraden. Voor een kind bedraagt de toelaatbare dagelijkse dosis 45 mg per dag op de leeftijd van 5-6 jaar, 60 mg per dag rond de leeftijd van 7-9 jaar en 85 mg per dag voor kinderen van 10-12 jaar.

Voor jouw leeftijd schat ik zo dat 250 mg cafeïne per dag geen kwaad kan. Het hangt ook van je gewicht af.

Een blikje energiedrank van 250 ml bevat ongeveer 80 mg. Dat is evenveel cafeïne als een kop koffie.
Echter worden aan energiedrankjes vaak stoffen toegevoegd die het effect van cafeïne versterken. Guarana bevat eveneens 40 tot 90 mg cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen per gram droge stof en heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van cafeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken. Daar moet je dus ook rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het drinken van een gematigde hoeveelheid koffie (tot 450 mg cafeïne oftewel 5 kopjes koffie) geen nadelig effect heeft op de vochtbalans. Kopjes koffie tellen net als water mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt. Cafeïne zorgt voor een snellere maar niet voor meer uitscheiding.

Een overzicht van caffeine bevattende dranken:
Kopje koffie (125 ml) 85 mg
Kopje thee (125 ml) 45 mg
Glas chocolademelk (150 ml) 30 mg
Glas cola (150 ml) 5-35 mg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt af van het lichaamsgewicht,de leeftijd en of de jongeman rookt. De drempel van 400 mg geldt als veilig hetgeen overeenkomt met het drinken van 4 a 5 koppen per dag.Of 3 koppen koffie en 4 koppen thee tesamen. Men heeft tabellen opgesteld waarin per leeftijdscategorie limieten zijn opgesteld.