Is fruit eten wel echt belangrijk?

Mijn vriendin walgt van fruit (behalve bij uitzondering eens een keer een stukje meloen). Ze is ervan overtuigd dat ze echt wel zonder kan en dat fruit zwaar overschat is. Maar ons wordt toch altijd voorgeschoteld dat we twee stukken fruit per dag moeten eten?!

Ze heeft een test gedaan en al haar vitaminen zijn in orde. Maar toch vind ik het een beetje 'raar' om iemand gewoon nooit fruit te zien eten. Maak dat eigenlijk nooit mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader eet ook nooit fruit, heeft ie tot nu toe geen problemen mee gehad.
Kimath
12 jaar geleden
als je veel groenten eet, valt het volgens mij wel mee.
Is er echt geen enkele soort fruit die ze lust? er zijn zoveel soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind fruit ook geen succes. Ik neem een schepje extra groenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze eet volgens zichzelf veel groente, maar ik vind dat ze redelijk goed groente eet. We zijn veel samen en we eten niet elke dag groente. Het enige waarvan ze zegt dat ze het lekker vindt is meloen. Ik heb haar in dat half jaar dat ik haar ken het nog nooit zien eten. De keren dat ik haar fruit zag eten zijn letterlijk op een hand te tellen en dat was (4 van de 5 keer) door mij klaargemaakt (onder dwang dus) en met veel tegenzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lust op een paar dingen na (banaan, appel, meloen) ook geen fruit en de soorten die ik wel lust eet ik zelden. Mensen reageren altijd verbaasd als ik dat vertel, want 'iedereen lust toch fruit, het is toch lekker?' Nee, ik vind het niet lekker, ik griezel ervan.
Je vriendin is dus zeker niet de enige :) Maar het komt inderdaad niet vaak voor.
Ik eet wel veel groente en rauwkost, gebruik geen vit. tabletten en ben toch gezond, dus naar mijn mening wordt het nut van fruit eten wel een beetje overschat, maar ik heb het nooit echt uitgezocht (bijv. of ik echt wel zo gezond ben als ik denk haha).

Het beste antwoord

fruit bevat veel antioxidanten wat een goede bescherming is tegen vrije radicalen. Dit zit ook in andere voedingsmiddelen.

Ook bevat het vezels war goed is voor je darmen. Ook dit iks op een andere manier in te vullen.

Als verder haar voedingspatroon goed is zal ze mogelijk met een vitamine c preparaat een heel eind komen.

Toch blijft fruit eten een belangrijke voedingsbron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ze heeft dus wel degelijk last van haar darmen.. Bedankt voor de reactie, +
(ze eet wel redelijk groente)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra vezels in de vorm van bijvoorbeeld tarwezemelen in de yoghurt is een goede bron om de ontlasting goed te laten verlopen.

Andere antwoorden (5)

Heb er niet veel verstand van maar volgensmij gaan het in fruit om de bouw en beschermde stoffen die in fruit veel zitten (heb van mijn bio boek) maar die zitten ook in andere dingen maar daar zitten er minder in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In heel veel producten zit vitamine c. Meestal citroen. Dit voor de houdbaarheid van producten te verlengen. Als ze niet rookt kan het zijn dat ze op die manier ook voldoende vitamine c binnen krijgt. Ook in frisdrank zit vaak vit. c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, ze rookt naar eigen zeggen een half pakje per dag, maar ik 'vind' (is dat tegenwoordig een mening, het zijn toch feiten?!) dat ze meestal 3/4 tot een heel pakje oprookt.
Alles wat je door fruit te eten binnen krijgt, kan je ook op een andere manier binnen krijgen.
12 jaar geleden
Ja ik heb een lijstje van De tien gezondste fruitsoorten
Deze fruitsoorten zijn erg gezond, ze geven je de beste voedingsstoffen, en verminderen bovendien het risico op dodelijke ziektes zoals kanker, diabetes en hart en vaatziekten. Behalve een korte beschrijving wordt tevens aangegeven hoe de fruitsoorten te consumeren in het dagelijkse voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruit eten is de makkelijkste manier om genoeg Vitamine C en vezels binnen te krijgen. Een tekort aan vitamine C kan de volgende symptomen veroorzaken:

Gingivitis (van die witte blaasjes in je tandvlees)
Zwak, broos en/of dof haar met gespleten haarpunten
Darmklachten
Hartklachten
Het gemakkelijker krijgen van blauwe plekken etc.

En de lijst gaat door. Het goede nieuws is dat met de nieuwe technologie je gemakkelijk ook je Vitamine C kan innemen dmv voedingssuplementen. Vraag aan je apotheker om time released pillen omdat je lichaam maar 250 mg Vitamine C per keer op kan nemen (1000mg pillen innemen heeft dus geen zin) en als ze geen time-released pilletjes hebben kan je ook 1000mg pillen in 4en snijden en die over de dag verspreid innemen.

Voor de vezels kan je van die zakjes kopen die je met vruchtensap of water mixt en dan opdrinkt, dat helpt heel erg met de darmklachten! En ze smaken ook niet zo slecht...