Wat is de gezondste dieet?

Ik bedoel niet om af te vallen. Ik las een keer dat je niet van fitnessen sterk wordt maar van een strikt dieet, dus gewoon van voedsel. Maar wat is het beste voor je lichaam. Om zo gezond en zo sterk mogelijk te worden. Zeg maar de ultieme dieet. Voor elk deel van je lichaam. Dat het gewoon niet gezonder kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De 10 Tips voor een gezonde voeding;

1. Eet gevarieerd en met mate
Door gevarieerd te eten krijgt het lichaam alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Neem normale porties, in lijn met de dagelijks aanbevolen hoeveelheden. Steeds vaker zijn porties erg groot, daardoor leveren ze te veel energie.

2. Gebruik minder verzadigd vet
Dat betekent: vooral matig zijn met verzadigd vet. Eet halvarine en wees matig met vette snacks. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren en de vitaminen A, D en E.

3. Eet ruimschoots brood en aardappels
Gebruik ruime porties. Ook rijst, pasta en peulvruchten zijn een goede basis voor gezonde voeding.

4. Eet volop groente en fruit
Als stelregel geldt: iedere dag twee ons groente en twee porties fruit.

5. Zorg voor een gezond lichaamsgewicht
Een gezond lichaamsgewicht vermindert het risico op chronische ziekten. Zorg voor voldoende beweging en eet verstandig.

6. Wees zuinig met zout
Ons lichaam heeft zout nodig, maar het gaat hierbij om kleine hoeveelheden. Het eten kan ook op smaak worden gebracht met kruiden en specerijen.

7. Drink veel, maar wees matig met alcohol
Drink minstens anderhalve liter vocht per dag, maar neem hooguit één tot twee glazen alcohol en liever niet elke dag.

8. Eet niet de hele dag door
Drie hoofdmaaltijden per dag vormen een goede basis. Eet niet te vaak iets tussendoor.

9. Ga hygiënisch en veilig om met voedsel
Wees voorzichtig met restjes, was vaak de handen, vermijd contact tussen rauw en bereid voedsel.

10. Kijk wat er op de verpakking staat
Op de verpakking staat informatie over de houdbaarheid, ingrediënten en de voedingswaarde van een product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet echt een bepaald dieet, maar het is zeket gezond als je elke dag 3 maal eet, en voldoende melkproducten binnenkrijgt. En al het andere nodige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger een huisarts die zei dat het "eet de helft"dieet het beste was. Dus gewoon alles eten (wel gezond natuurlijk) maar alles met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is onderstaand boek wel iets voor jou:
Prof. dr. Martijn B. Katan beschrijft in 'Wat is nu gezond?' wat er wetenschappelijk vaststaat over voeding en gezondheid.
Hij loopt met de lezer de dag door en geeft aan wat bewezen gezond is, wat een fabel is en wat nog niet bekend is wegens het ontbreken van goed onderzoek.

De lezers van de eerste uitgave waren enthousiast en kwamen met vele nieuwe vragen, onder andere:
Wat moet je eten om sterker te worden?

Deze herziene uitgave vertelt wat de wetenschap daarover weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de Oscar Franco maaltijden kan je heel oud worden:
dagelijks 150 ml rode wijn
4x per week ruim 1 ons vis
dagelijk 1 ons pure chocolade
dagelijk 400gr groenten en fruit
dagelijks 2,7 gram knoflook
dagelijks 70 gram amandelen