Jazeker dat bestaat.
Rozijnen!

Toegevoegd na 41 minuten:
Rozijnen zijn gezond omdat:

-Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat rozijnen tandbederf voorkomen. Dit komt door de werking van cariogene bacteriën die het tandplak afremmen.
-Er is uit dit onderzoek ook gebleken dat rozijnen vijf bacteriedodende bestanddelen bevatten die de groei zouden afremmen van verschillende soorten mondbacteriën die een rol spelen bij het tandbederf en tandvleesontsteking.
-Één van deze bestanddelen, oleanolzuur, is een krachtige antioxidant.
-Rozijnen bevatten veel suiker, maar deze zijn wel van goede kwaliteit. Daarnaast zijn rozijnen erg gezond, omdat ze verschillende vezels, magnesium, kalium en vitaminen uit de B groep bevatten.
Rozijnen zijn dus niet schadelijk voor de gezondheid, maar worden juist aanbevolen als gezond tussendoortje.

http://www.watisgezond.net/rozijnen-gezond/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
wat is er precies zo gezond aan rozijnen? die barsten van de suiker, er zitten ruim 250 kcal in per 100 g (dat zijn ca 5 boterhammen!!!). Als je aanleg hebt om dik te worden wordt je dat OOK van rozijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees nergens in de vraag iets over dik worden..
Rozijnen bevatten veel suiker, maar deze zijn wel van goede kwaliteit. Daarnaast zijn rozijnen erg gezond, omdat ze verschillende vezels, magnesium, kalium en vitaminen uit de B groep bevatten. http://www.watisgezond.net/rozijnen-gezond/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er per definitie slecht aan kcal, amigo?
Siska zegt toch ook niet dat men zich moet volproppen met rozijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ImaginaryGirl :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook een +je en beste antwoord.

Andere antwoorden (7)

Ja, een appel 'snoep gezond, eet een appel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom geven mensen hier een - voor is gewoon een reclame geweest voor gezond snoepen.
+ van mij dan maar
Nee dat bestaat niet. Er is wel snoep dat zogenaamd gezonder zou zijn, omdat er dan minder suiker inzit, maar het blijft ongezond. Zoals bijv. van zonnatura. Dan zitten er zoetstoffen in ipv suiker, maar die zijn ook niet goed. Er bestaat dus geen gezond snoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat bestaat zeker. In onze natuurvoedingswinkel hebben we heerlijke lollies, toffees, drop fruitsnoep, noten (gebrand en ongebrand, gezouten en ongezouten), chocola etc. En het meeste gezoet met bijvoorbeeld maissiroop en gemaakt van natuurlijke ingredienten zonder kleurstoffen en e-nummers.
Ga gewoon eens langs bij zo'n winkel bij jou in de buurt, je zal nog verrast zijn ;-))
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm, je brengt me het water in de mond. Jammer dat je winkel niet in mijn buurt is...
+1
Fruitreep, muesli reep, rozijntjes, rijstwafels, ontbijtkoek, liga, yoghurtsnoepjes (AlbertHeijn), sultana. Waar je bijv. veel kinderen mee blij maakt is een rauwe wortel (sorry toch groente..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk geeft je vraag aanleiding tot discussie.

Wat bedoel je precies met gezond?

Dat je er oneindig veel van kunt eten zonder dat je er op wat voor manier dan ook last van krijgt?
Of dat je er "gezonder"van wordt dan als je het niet neemt?

Beide zijn niet haalbaar denk ik.
De "definitie" snoep staat voor iets dat je niet nodig hebt in je dagelijkse voeding maar dat je wel lekker vindt, dus de tweede optie valt af.

En in mega hoeveelheden is alles slecht, zelfs water.

In feite is alle snoep "niet ongezond" ALS (!!!!!!) je er zeer beperkt van neemt. En ALS je je inderdaad kunt beheersen wordt het verschil tussen 1 pepermuntje of 1 blokje chocolade of een (kleine) eetlepel noten echt verwaarloosbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
ha ha, dat vergat ik dus: als je er dus voor kiest om " niet ongezond" als gezond te lezen is die laatste alinea dus mijn antwoord op je vraag.

Want.... onder gezond kun je OOK verstaan dat je humeur er enorm van opknapt (na dat snoepje)
12 jaar geleden
Nee gezond snoep bestaat niet. Elke vorm van snoep is gemaakt van suiker / zoetstoffen. en vooral dat laatste is zeeeer slecht voor de mens. de zogenoemde aspartaam e.d.. Suiker is ook slecht voor de mens. Zelfs snoep van puur fruit (als dat al bestaat0 is slecht omdat wanneer fruit bewerkt wordt. Denk aan persen, blenderen e.d. er suikers vrij komen en die zijn ook ongezond. Dus Nee er bestaat geen gezonde snoep snoep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De goede eigenschappen van chocolade

Chocolade heeft bepaalde positieve voedingskundige eigenschappen:
• Chocolade bevat lecithine dat een gunstig effect heeft op de cholesterolgehaltes van het bloed.
• Chocolade is rijk aan polifenolen. Een polifenol is een antioxidant dat ontstekingen remt, beschermt tegen vrije radicalen en de verbranding binnen lichaamscellen vertraagt.
• Chocolade is rijk aan magnesium. Magnesium bevordert de energiestofwisseling, de zenuwprikkeloverdracht en de spierfunctionaliteit.
• Er zijn aanwijzingen dat pure chocolade bloeddrukverlagend werkt.
• Chocolade bevat flavonoïden. Flavonoïden hebben een beschermende werking tegen hart- en vaataandoeningen.
• De smaakervaring van chocolade zorgt voor de aanmaak van endorfine. Endorfine zorgt voor een euforisch gevoel en onderdrukt pijn.
• Chocolade bevat fenylethylamine. Fenylethylamine zou je verliefd doen voelen en zodoende als licht antidepressivum werken.

De slechte eigenschappen van chocolade:
• Vooral melkchocolade en witte chocolade bevatten veel suiker. Van suikers word je dik en het is slecht voor je tanden.
• Voornamelijk witte chocolade – maar ook melkchocolade – bevat grote hoeveelheden cacaoboter (theobromineolie). Cacaoboter bevat zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren.
• Chocolade bevat melk, suiker en vet. Deze combinatie is in bepaalde samenstellingen slecht verteerbaar door het menselijk gestel.
• Chocolade is erg calorierijk. Sommige chocoladesoorten bevatten tot ruim 600 kilocalorieën per 100 gram. Chocolade maakt dus dik en dient met mate te worden gegeten.
• Chocolade bevat tannine (looizuur). Tannine bindt zich aan ijzer en eiwitten wat ten koste gaat van bacteriën en voornamelijk ook van onze darmflora (goede bacteriën). Daarnaast verkleurt tannine de tanden.
• Chocolade bevat oxaalzuur dat zich bindt aan calcium. Hierdoor wordt dit mineraal slecht opgenomen door het lichaam. Een mineralenrover dus.
• Chocolade is slecht voor reumapatiënten.
• Chocolade bevat theobromine dat indirect DNA kan beschadigen.
• Chocolade werkt licht verslavend door de combinatie van onder meer: theobromine, anandamide, cafeïne, tryptofaan, theophylline, ocotpramine, ethylamine en isobutylamine.
• Chocolade is erg belastend voor de lever.

Lees ook de conclusie (die kon er niet meer bij)

Toegevoegd na 2 minuten:
Chocolade is natuurlijk maar een voorbeeld, maar ik kan niet van alles een overzicht geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk al die goede eigenschappen van chocolade :)))
Als we er nu niet mee overdrijven is een ietsiepietsie stukje toch ook gezonde snoep? :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens, maar sinds een overdosis m&m's kan ik geen chocolade meer zien :')
En nu projecteer ik mijn snoepaanvallen op potjes speculoos! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm, speculoos is ook lekkerrrr :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal waar!
Binnenkort vind ik ook dat niet meer lekker als ik zo door ga haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het goede antwoord! +je van me :)