Erge vitamine D tekort, is dit erg?

Vorige week te horen gekregen dat mijn waarde 12 is. Hoewel die boven de 50 moet zitten. Krijg nu 1 pilletje devaron 400 per dag.
Maar mijn vraag is of dit erg is? Lees en hoor enge verhalen maar klopt dat ook echt?
Dankjewel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik blijk ook al jaren een tekort te hebben gehad, voelde me echt akelig. Ik zag het soms niet meer zitten. Gelukkig nam de huisarts me serieus en liet het testen.
Het duurde enkele maanden voor ik effect voelde met de tabletten, maar er zit nu echt verbetering in. Nu pas voel ik wat er allemaal mee te maken heeft. Depressieve gevoelens, moeheid, spierkrampen, pijn, veel dingen die ik maar op andere enge ziektes zou kunnen duiden. Ik ben juist nu erg opgelucht dat dit alles is! Het is wel al goed onderzocht dat j idd met langdurig tekort wel veel gevoeliger bent voor diabetes en botontkalking, en sinds kort bekend : zelfs verhoogde kans op borstkanker. Maar je bent er nu toch op tijd bij! Slikken maar, en houd het vol. Ik merk trouwens wel dat ik de davitamon d druppels voor kinderen veel beter opneem dan de devaron, idd zal het te maken hebben met vet. goede tip om het samen met wat olie (olijfolie, ook nog eens gezond zal wel smaken) in te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een tekort aan vitamine D is helemaal niet erg als je er op tijd achter komt en er iets aan doet. Vitamine D speelt vooral een rol bij de calciumstofwisseling, belangrijk voor de botopbouw maar speelt ook een rol bij het immuunsysteem, het functioneren van hart en bloedvaten. Ook voorkomt voldoende vitamine D bepaalde vormen van kanker, depressies en zou een gebrek een rol kunnen spelen bij het ontstaan van schizofrenie door invloed op de ongeboren vrucht.

Toegevoegd na 33 minuten:
Devaron is bedoeld om een fors tekort aan vitamine D aan te pakken. Een tablet van 400 IE per dag is een heel gebruikelijke standaarddosering maar er zijn meerdere methodes die evengoed werken. Bij tekorten beneden 10 nmol/l kan 10.000 IE per week gebruikt worden, gedurende een aantal weken afhankelijk van het lichaamsgewicht, uiteraard op doktersvoorschrift. Het komt neer op stapelen, gedurende een korte periode zoveel vitamine D toevoegen dat de lichaamsvoorraad weer op peil is. Overigens zie je steeds vaker een minimale bloedwaarde van 75 nmol/l omdat 50 wel erg aan de krappe kant is als streefwaarde.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik bedoelde zelfs 50.000 IE in plaats van 10.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor de info :)
Als je een pilletje hebt gekregen hoef je je toch geen zorgen meer te maken?
De symtomen bij tekort aan vit D zijn inderdaad niet simpel: je kan pijn in je botten krijgen, spierslapte, kramp, osteoporose (botontkalking) of rachitis. (engelse ziekte) Extreme moeheid kan ook een gevolg zijn.
Maar zoals gezegd, bij jou zal het tekort vlug aangevuld zijn.
Heeft de arts je ook gezegd dat je wat vet moet eten bij je pilletjes? Want vit. D is een vetoplosbare vitamine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft ze niet gezegd dankjewel :D. Alleen heb ik een kennis met een waarde van 37 en die krijgt 4 pilletjes devaron per dag?! Best raar, volgens hem is 1 pilletje voor mensen met een normale waarde?!?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een normale waarde had, zou je toch geen pilletje nodig hebben?
Je mag niet teveel luisteren naar anderen. Als je twijfelt, vraag je best aan je arts of je inderdaad niet meer moet nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
400IE is heel erg weinig, zeker als je zo'n zwaar tekort hebt. Daarmee los je zo'n tekort echt niet op.
Mijn ervaring is dat veel huisartsen een zeer minieme kennis van voedingsstoffen en het oplossen van tekorten hebben.
Overigens begint nu weer de tijd te komen dat je lichaam zelf vitamine D kan maken met behulp van zonlicht (op de dagen dat het niet bewolkt is). Dus flink veel naar buiten, met blote huid, zonder antizonnebrand.
Je lichaam kan als de zon fel is enorm veel vitamine D aanmaken in korte tijd, dus dat schiet veel beter op dan supplementen. Ook heb je met zonlicht geen kans op een overdosis vitamine D. Wel zorgen dat je niet verbrandt natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Laat mijn ouders wel bellen.