wat kan ik wel en niet eten

ik heb ook prikkelbare darm syndroom , maar ik wil graag weten wat ik wel en niet mag en kan eten ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uw arts zal u een normale voeding toestaan. U moet enkel letten op de zaken die voor uzelf (en daarom niet voor iemand anders) de oorzaak kunnen zijn van buikkrampen, pijn, opgezwollen gevoel, diarree en winderigheid. Die zaken moet u leren ontdekken en vermijden. Er bestaat geen pasklaar dieet voor iemand met een prikkelbare darm, daar sommige voedingsstoffen bij de ene wel en bij de andere geen last veroorzaken. De volgende voedingsregels kunnen u helpen en moet u trachten te volgen: U moet voldoende vezels eten. Er dient gestreefd te worden naar een vezelinname van 30 à 40 gr/dag. Vezels zijn altijd van plantaardige origine: u vindt ze uitsluitend in granen, fruit en groenten. Voedingswaren rijk aan fermenteerbare suikers, zoals bonen, schorseneren, kolen en peulvruchten eet u beter niet. Geven ook gemakkelijke aanvallen: uien, look, bloemkool, spruiten, zuurkool en paprika. Fruit is voor u gezond als het goed rijp is. Onrijp fruit (bv. een harde peer) kan een aanval uitlokken. Vermijd vettig en pikant eten. Vermijd koffie, sterke thee, drink dit ook niet te warm, vermijd te veel cola en tonic. Vermijd ijskoude drankjes en ijsjes. Alcohol is ook een belangrijke verdachte. Eén glas goede wijn of bier bij voorkeur van hoge gisting, met mate gedronken, kunnen geen kwaad. Tabak is eveneens prikkelend voor uw darm. Als u na de maaltijd last krijgt, kijk dan na welke groenten, fruit of bereiding dit kon veroorzaken en vermijd deze bij uw volgende maaltijden. U kan uzelf daar het best bij helpen.

Bronnen:
http://www.gastrobenw.be/dieten/prikkelbaa...

Niet iedereen met dat syndroom reageert hetzelfde op eten. Over het algemeen dus: Veel groente eten (vezels) Oppassen voor chocolade en pinda/satesaus. Ook al is de voeding nog zo gezond; mensen met dit syndroom moeten stress zoveel mogelijk zien te vermijden, anders is er een grote kans dat ook de meest gezonde voeding er als diarree weer uitkomt...

Dat zul je zelf moeten ontdekken, voor het grootste deel. Wees voorzichtig met 'bekende' triggers die kunnen irriteren, zoals kool en bonen en te vezelrijk spul. Maar let vooral goed op je eigen lijf: ik had hier heel erg last van toen ik juist heel 'gezond' at, vegetarisch, met veel rauwkost en groente. Toen ik voorzichtig overschakelde op af en toe witbrood ipv zeer volkoren, en selectiever groente at, ging het ineens een stuk beter. Na een tijd kon ik eigenlijk alles wel weer eten, met sommige dingen moet ik nog steeds oppassen. Je leert wel wat jouw ingewanden wel en niet goed kunnen hebben, en als je ze een tijdje rust gunt door dingen te eten die niet teveel prikkelen kun je daarna voorzichtig weer wat gaan proberen en misschien weer dingen eten die nu nog niet lukken. Sterkte!

Een prikkelbare darm wordt in mijn optiek veroorzaakt/in stand gehouden door stress, piekeren en tobben. Daarbij geldt ook het zorgen maken wel voedsel je wel of niet kunt en mag nuttigen. Hierbij is het eenvoudig om in een vicieuze cirkel te belanden. Het is daarom ook goed om de mentale aspecten van deze fysieke klachten aan te pakken. Ze hebben een grotere invloed dan je denkt. Daarnaast, heet gekookte groenten, geen witmeel, melk. Bovenal eet gevarieert en geen junkfood. Je wilt je lichaam en geest vooral energie geven. Zodat het sterker kan zijn tegen de bovenstaande invloeden.

Ik heb dit zelf ook en mijn ultieme tip is proberen minstens 30 gram vezels per dag te nemen!! En ook om de 2 uur iets met vezels eten zodat je darmen bezig worden gehouden

Een rigoureuze methode: begin met alleen (bio)zilvervliesrijst en voeg telkens iets toe (Moerman-methode), zodat u weet wanneer u last van iets krijgt. Bijkomende voordelen: een mooie huid, een goed humeur en inzicht in uw ziektepatroon.

Ik zie hier veel mensen zeggen dat je meer vezels moet eten, dit moet je zelf uitzoeken. Er zijn namelijk veel mensen met PDS die juist slecht reageren op veel vezels. Je kunt ook van die probioticadrankjes proberen, bij mij werkt dit erg goed. Het duurt alleen wel 2 weken voordat je het verschil merkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100