Advies voor ( herstellende) anorexia -patiënte.

Ik ben anorexia-patiënte.
Ik heb alles doorgemaakt wat hiermee samenhangt.
Ik ben div. keren opgenomen geweest.
Ik heb in het ziekenhuis gelegen aan een voedingspomp(met een slang door mijn keel die een voedingssuplement in mijn maag pompte),ik ben bijna overleden...
Eten is nog steeds moeilijk.
Ik ben nog elke dag moe en heb weinig energie.
Je kunt niet ongestraft roofbouw plegen op je lichaam!
WIE HEEFT ER GOED ADVIES WAT ETEN BETREFT ZODAT IK WEER STERK EN GEZOND KAN WORDEN.
Ik ben soms nog zo wanhopig!
Ik wil echt beter worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen wijze eettips voor je omdat ik eerder het omgekeerde probleem had/heb (binge eating), maar ik wil je sterkte en succes wensen!
Vergeet ook vooral niet regelmatig te kijken naar wat je al WEL kunt, want al ben je er nog niet, je hebt toch al veel bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dank je.
Ik heb zeker veel bereikt.
Ik heb al zoveel adviezen gehad,zo raar dat ik nog steeds niet weet hoe en wat ik moet eten.
Misschien moet ik ook niet verwachten dat iemand me dat kan vertellen.Ik weet niet eens meer wat ik lekker vindt!
Jij hebt in feite ook een eetstoornis gehad,kom je daar nouooit vanaf?
Enne...is die Hippo dan een grapje?haha!;-)
Bedankt voor je reactie!

Het beste antwoord

Ten eerste heb ik bewondering voor de manier waarop je je verhaal vertelt. Je hebt heel veel meegemaakt, terwijl anorexia op zich al zo'n rotziekte is. Daar moeten we geen misverstand over laten bestaan maar psychiatrisch vind ik maar ten dele het geval. Ik vind zelfs dat er te eenzijdig naar psychische oorzaken gekeken wordt. Angst om dik te worden en lijnen kunnen meespelen maar zeker ook hormonale veranderingen.

Bij ondervoeding is er sprake van een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen om alle lichamelijke en geestelijke functies in stand te houden. Let wel, dus ook mensen met een normaal of te hoog gewicht kunnen ondervoed zijn. Die tekorten zorgen voor verstoorde evenwichten in je lichaam. Met name zink, maar ook andere spoorelementen, zoals koper, mangaan en calcium maar ook vitamines uit met name de B-groep, hebben veel invloed op de stofwisseling. Bij tekorten kunnen die een weerzin tegen bepaalde voedingsmiddelen veroorzaken, met name tegen eiwitten. Ook de stemming kan door die tekorten negatief beïnvloed worden. Dat je een ijsje moet bekopen met een inzinking is verklaarbaar. Voor een gezond persoon is zo'n suikerbom eigenlijk al een aanslag op de gezondheid maar iemand met een gestoorde mineralenhuishouding had al een tekort aan de mineralen die nodig zijn om zo'n ijsje te verwerken.

Een deel van de remedie bij anorexia is de stofwisseling weer op peil brengen door niet alleen voldoende nutriënten naar binnen te werken maar vooral ook aandacht aan voldoende micronutriënten in de voeding te besteden. Als je onvoldoende eetlust hebt is het begrijpelijk dat je het in allerlei licht verteerbaar voedsel zoekt. Echter, daarmee vergroot je juist het risico op tekorten. De hoeveelheid is van minder belang dan wat je precies eet. Ik kan me voorstellen dat je moeite met een aantal voedingsmiddelen hebt maar streef toch naar een zo volwaardig mogelijke voeding.

Bedenk dat onvolwaardige voeding hoogstwaarschijnlijk een belangrijke mede-oorzaak geweest is voor het ontstaan van jouw anorexia. Probeer heel matig met zoetigheid te zijn en eet verse groenten en fruit. Neem fijn volkorenbrood als je dat kunt verdragen met hartig beleg. Bij de warme maaltijd voldoende groente en vlees/kip/vis. Het eiwitgehalte van je eten is van groot belang. Met voldoende volwaardige eiwitten in je voeding voorkom je dat je spieren als brandstof worden gebruikt. Ik vind het ook zeer aan te raden om voedingssupplementen met vitamines en mineralen te gebruiken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je ten eerste heel hartelijk bedanken voor je uitgebreide antwoord!
Ten tweede:Ben je soms deskundig op het gebied van voeding?
En ja,ik heb veel meegemaakt..
Die theorie waar jij het over hebt(over eiwitten en het vooral fysieke aspect)waar is dat op gebaseerd?Voor mij is het nieuw.
Al kan ik me er wel iets bij voorstellen,het lijkt wel of mijn lichaam veel voedsel niet meer kan verdragen/verwerken.Dat is nu echt een probleem.Ik ben de laatste tijd ook weer extreem vermagerd.(en niet omdat ik dat wil,niet meer..)
Ik,en mensen in mijn omgeving,zijn nog steeds bang dat dit mij uiteindelijk mijn leven zal kosten.
De internist in het ziekenhuis heeft mij verzekerd dat mijn lichaam dit niet nog een keer aan kan.
Sorry als dit allemaal wat wanhopig klinkt..
Ik ga zeker kijken of je advies me kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat open voor adviezen uit alle richtingen en dat vind ik ronduit bewonderenswaardig, Karena. Uiteindelijk moet je toch je eigen keuzes maken, deels gebaseerd op de adviezen van deskundigen en deels op grond van je nuchtere verstand. Een eye-opener voor mij was het boek 'Overgewicht' van Johan Sprietsma. Ik had het een aantal jaren geleden al een poos in huis en niet echt goed gelezen. In weerwil van wat er over de makkelijke leesbaarheid werd gezegd vond ik dat helemaal niet zo. Je moet echt wel in de details van de menselijke stofwisseling geïnteresseerd zijn om de materie boeiend te vinden en dan ben ik als praktijkverpleegkundige niet eens zo'n leek op voedingsgebied. Maar die belangstelling kwam wel toen ik binnen korte tijd een behoorlijk overgewicht ontwikkelde. Ik ontdekte dat er tussen milde en ernstige eetstoornissen helemaal niet zoveel verschil was, ongeacht of ze vermagering of verdikking veroorzaakten. Ik besloot ze verschillende vormen van ondervoeding te noemen en tot op de dag van vandaag krijg ik het gelijk meestal aan mijn kant. Niet alleen bouw- en brandstoffen maar ook mineralen, vitamines en enzymen zijn heel hard nodig voor een gezonde stofwisseling. Die mineralen, vitamines en enzymen schitteren door afwezigheid in geraffineerde voedingsproducten. Vervangen door volwaardige voedingsproducten is het eerste verdiend voor je gezondheid. 'Vel over probleem' is een prachtig documentair tweeluik over anorexia nervosa, hoe dramatisch de verhalen soms ook zijn. Maar ik vind dat die meiden soms ook allerlei zaken aangepraat wordt. En het gedwongen eten van een Mars om 'weer te leren snoepen' een absoluut dieptepunt. Alsof snoepen een deugd is, in plaats van één van de belangrijkste oorzaken van anorexia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt door dit alles te bestuderen dus je eigen theorie ontwikkeld,misschien zou je er iets mee kunnen doen(?)
Die documentaire heb ik bewust niet naar gekeken,te confronterend..
En over foute behandelingen en het opdringen van voedsel,daar weet ik alles van.
Dat van die marsrepen is absurd!
Ongelofelijk,daar wordt niemand beter van!Allemaal vetten en suikers waar je lichaam niets aan heeft.(ja,toch?)
Blij dat ik dat niet heb gezien,ik weet wat die meisjes doormaken.Vreselijk..
Wel fijn om ook eens een andere visie te horen op dit alles.
Een eetstoornis is zo complex,ik ben zelf inmiddels zelf min of meer een expert.Helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spijker op z'n kop, Karena! Ik heb inderdaad een eigen visie ontwikkeld over voeding, overgewicht en eetstoornissen en ik denk dat die aardig aansluit bij jouw ervaringswijsheid. Neemt niet weg dat je natuurlijk met een zekere regelmaat een bepaald minimum aan voedingsstoffen naar binnen moet werken om je gezondheid op peil te houden. Ik hoop dat je je voordeel kunt doen met mijn tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een vraagje voor jou Kees(dat is je naam neem ik aan)
Waar denk je aan bij voedingssupple
menten?
In het ziekenhuis zeiden ze trouwens dat ik een extreem hoog kalium tekort heb(zelfs voor een anorexia-patiënt)hoe zou ik daar wat aan kunnen doen?
Ik heb er ook medicatie voor.
Weet jij dat ?
Alvast bedankt! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalium kun je vrij makkelijk aanvullen met een tabletje. Citrusfruit, bananen, meloenen, aardappelen, tomaten, groene groenten, zonnebloempitten, tarwekiemen, taugé en bonen zijn ook leveranciers van kalium. Het gaat echter vooral om het evenwicht tussen de verschillende mineralen en daar moet je je echt in laten begeleiden door een arts. Zink is met de gangbare methoden bijvoorbeeld niet te meten maar speelt hoogstwaarschijnlijk wel een belangrijke rol bij anorexia. Neem je er te veel van dan dreigt er weer een relatief tekort aan o.a. koper en chroom. Vandaar dat je meestal wel aan de veilige kant blijft met een multivitamine- en mineralenpreparaat. Heb je nooit een advies in die richting gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ik wordt wel geadviseerd om vitamines enz. te nemen als aanvulling.Ik krijg ze ook voorgeschreven.Ook ijzer trouwens, maar dat is ook omdat ik bloedarmoede heb.
Ik vind het echt heel goed,jou visie op dit alles.(meer aandacht voor het lichamelijke aspect)
Toen ik was opgenomen voor mijn eetstoornis kreeg ik een soort Spartaanse behandeling die me bijna het leven heeft gekost.Ik heb toen door hartfalen een hartstilstand gekregen.Mijn behandelen arts heeft later toegegeven dat er fouten zijn gemaakt en dat ik lichamelijk te ziek was en dat ze eigenlijk niet wisten hoe ze moesten behandelen(!)
Ik bedoel maar...
Het zou zo fijn zijn als ik (en anderen) nu eindelijk een echt goede behandeling konden krijgen.
14.00 nu.En ik ben al zo uitgeput....
Sorry,als dit zo ellendig klinkt.
Ik ben wel blij met alle adviezen die ik krijg van iedereen hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toemaar, een hartstilstand! Heftig, hoor! Maar het onderschrijft wel mijn bezorgdheid voor de lichamelijke aspecten. Ik vind anorexia een onderkend ziektebeeld. Overigens, ik heb ruim 20 jaar in de geestelijke gezondheidszorg gewerkt. Daardoor weet ik maar al te goed hoe makkelijk de meest uiteenlopende ziektes in de psychosociale hoek gezet worden waardoor dingen over het hoofd gezien worden. Ook hier zie je dat weer bij discussies of bepaalde aandoeningen wel een ziekte genoemd mogen worden. Meest frappante voorbeeld vind ik nog steeds maagzweren. Die werden tot voor een jaar of 20 geweten aan stress, terwijl maagpatiënten nu gewoon een kuur antibiotica krijgen waarna ze in 9 van de 10 gevallen genezen zijn. Goed, voor de ontdekking van de helicobacter pylori wist niemand beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt,denk ik..
Maar Anorexia is toch wel een psychiatrische ziekte waar heel veel lichamelijke klachten uit voortkomen.
Niet andersom toch(?)
Ik heb ook altijd gehoord dat een maagzweer door stress ontstond(mijn opa is er door in het
ziekenhuis beland en kreeg dat ook te horen)is het tegendeel nu bewezen dan?
Maar het is toch ook zo dat "lichaam en geest" niet te scheiden zijn?
Het beiinvloed elkaar zeg maar.
Beetje kip en het ei verhaal:wat was er eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Je kunt lichaam en geest niet van elkaar scheiden. Maar ik vind dat er soms overmatig veel geweten wordt aan psychische oorzaken en daar probeer ik tegenwicht aan te bieden. Mijn vrouw heeft ooit heftig zwangerschapsbraken gehad. Toen werden de meest zotte dingen verondersteld, bijvoorbeeld dat ze de baby misschien wel niet zou willen hebben. Natuurlijk speelt de psychologie altijd een rol maar de ene vrouw is nu eenmaal veel gevoeliger voor hormonale veranderingen dan de andere. Dergelijke zaken spelen ook bij anorexia. De aanmaak van oestrogenen in de puberteit hebben een vrijwel rechtstreekse invloed op de insulinehuishouding, om een voorbeeld te noemen. Vergeet je die factoren dan ben je als dokter niet goed bezig, vind ik. Tenslotte heb ik al lang geleden geleerd dat je eerst lichamelijke factoren moet uitsluiten voor je psychische stress of iets dergelijks als oorzaak aanwijst. Daarom is een multidisciplinaire benadering bij complexe ziektebeelden de beste benadering.

Andere antwoorden (10)

Dat is denk ik er lastig. Ik heb een aantal documentaires gezien over anorexia en wat mij het meeste is bijgebleven is dat het moeilijk is om mensen met anorexia te steunen. Vaak zijn het goed bedoelde adviezen, maar de patienten kunnen er vaak niet mee. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om zo te leven. Het lijkt ook zo onvoorstelbaar. Misschien kun je in contact komen met lotgenoten. Die begrijpen jou het beste en kunnen jou waarschijnlijk ook van goede adviezen voorzien! Ik wens je heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat is allemaal waar.
Veel adviezen van mensen die er geen verstand van hebben.Wel goedbedoeld dat wel.
Mensen willen mij vaak volstoppen met veel en calorierijk voedsel maar dat is geen oplossing.
En ik ben al bezig met lotgenoten contact.
Bedankt voor je reactie! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super:D.. Fijn om te horen dat je op de goede weg bent! Ik hoop dat je bereikt wat je graag wil bereiken en dat het helemaal goed komt.. Heel veel succes ermee!
Het is moeilijk voor ons om aan deze kant van ons beeldscherm jou te helpen. De beste hulp krijg je toch van mensen die het zelf ervaren hebben, en er doorheen gekomen zijn, samen met de 'professionals' die je kunnen helpen. Heb je wel mensen waar je er mee over kunt praten?

Hieronder in elk geval een link naar de website van Proud2bme, speciaal voor mensen met eetstoornissen. Ze hebben ook een forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link.Ik ga zeker kijken wat het is.
Ik heb wel mensen om me heen om mee te praten,maar voor de meesten is het toch niet te begrijpen.
En dat snap ik ook wel,ik begrijp het soms zelf niet(waarom ben ik zo?/waarom heb ik een afkeer van eten?)
Nou ja.Ik moet het uiteindelijk zelf uitvechten.
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Voor jou is het nu belangrijk om zoveel mogelijk bouwstoffen binnen te krijgen. Al is dat lastig omdat je zoveel moeite met eten hebt. Ik begrijp uit jou verhaal dat je wel echt weer wilt beginnen met goed eten. Het beste kan het boek van Amber Albarda (als ik het goed heb) daarbij helpen. Zij schrijft goed en duidelijk hoe je lichaam zo goed mogelijk kan voeden. Ze heeft overigens ook een website. Heel veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel ongeveer wat ik binnen moet krijgen(bouwstoffen,vitamines etc)maar het probleem nu is:wat en hoeveel moet ik eten per dag.
Zo'n boek als jij noemt zou me dus best kunnen helpen.
Bedankt voor de tip. :-)
Aangezien eten nog moeilijk is zou ik beginnen met zachte dingen te eten, waarop je niet zo lang hoeft te kauwen. Verder zacht vers fruit (aarbeien, peren, kiwi's) en sapjes is natuurlijk altijd goed. Yoghurt met vruchtjes, aardappelpuree met bijv. doperwtjes of gekookte worteltjes en malse kipfilet, groentesoep met brood. Als dit goed gaat kun je het "kauwen" een beetje opvoeren en steeds meer dingen toevoegen die je langer moet kauwen (appel, stokbrood, schnitzel etc.)
Succes en knap van je dat je de goede kant opgaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je advies!
Jij noemt precies de "goede" dingen op!
Dit is namelijk het voedsel waar ik het minste moeite mee heb:yoghurt,soep,fruit( kreeg ik ook in het ziekenhuis toen ik van de kunstmatige voeding af was )
Voedzaam en toch makkelijk te eten.
Vraagje:heb jij soms een beroep in de verzorgende sector?
Het valt mij op dat jou antwoorden altijd zinvol en goed en duidelijk geformuleerd zijn.(naar mijn mening!)
Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn zo en inderdaad....ik ben op dit moment peuterjuf, maar heb ook in de verslavingszorg en in de straatkinderopvang gewerkt. Succes ermee!
Ik wil je in de eerste plaats heel veel sterkte wensen. Ik heb zelf ook anorexia gehad en ik weet hoe moeilijk het is. Anderhalf jaar geleden ben ik ook opgenomen geweest.
Nu gaat het heel goed met me, maar soms krijg ik ook weer de neiging om af te gaan vallen.
Tips die mij helpen en jou ook misschien helpen:
- Verzin motivaties om te eten... Voor anderen is het misschien vanzelfsprekend, maar ik moet soms echt denken waar ik het voor doe.. Motivaties voor mij zijn bijvoorbeeld sport (ik hou superveel van turnen, maar als ik ga afvallen dan lukt dat niet meer), leuke dingen doen met vrienden en gewoon energie hebben om de dag aan te kunnen!
-Wees voorzichtig met tussendoortjes. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik wilde een tijdje net zo zijn als iedereen en niet nadenken over dat stomme eten... Daarom ging ik net als de meeste mensen van mijn leeftijd ook best het één en ander snoepen.. Alleen ik moest dat gaan compenseren door minder te eten bij de maaltijd of de dagen erop minder te eten.. Dus ging het ten koste van het gezonde eten.. Nu accepteer ik dat ik niet zo ben als die andere mensen en altijd wat meer zal nadenen over eten...
-Steun op de mensen uit je omgeving. Als ik in een dipje zit en ik heb een goed gesprek met een vriendin bijvoorbeeld, dan voel ik me daarna veel beter.
- Zoek afleiding. Als je weer veel aan eten aan het denken bent, ga dan iets doen wat je leuk vindt, zoals een mooi boek lezen of muziek maken.

Heel veel succes meisje! Je bent het waard, geloof me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar...
Motivaties zoeken om te eten.
Compenseren..
Beide doe ik nog dagelijks.
Een tijdje geleden was ik in de stad.
Beetje shoppen,op een terrasje zitten.Ik gunde mezelf weer eens een ijsje.Toen heb ik 2 dagen helemaal niks gegeten(ja,compenseren..)
Ik hoop dat dit ooit allemaal beter zal gaan en ik wil jou ook bij deze heel veel sterkte voor de toekomst wensen.
Bedankt voor je lieve woorden, doet me goed,echt!:-)
het is na anorexia vaak moeilijk weer goed te kunnen eten.
maar de truc is niet heel moeilijk, als je hem eenmaal doorhebt gaat het steeds makkelijker,
stel:
je zit op de bank met je vriendinnen een film te kijken, en je moeder heeft een (grote) bak met of:
-nootjes
-chips
-allemaal verschillende soorten snacks.
je zit lekker op de bank.
de film start en je zit er helemaal in.
de chipsbak passeert, en blijft op jouw schoot hangen.
na een half uur, is hij leeg.
hoe komt dat?? jij hebt onbewust alles opgegeten!

de truc is dat:
- je niet door moet hebben dat je eet (vraag om afleiding)
- je aanmoediging moet hebben (vraag ook daarom als je daar behoefte aan hebt!)
- veel steun en liefde!!!!! door bemoedigende woorden kom je een heel eind.

probeer lekker te eten!
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij beschrijft is Boulimia.
Ik zal niet onbewust iets eten.
Als ik iets probeer te eten vraag ik mezelf wel 1000 keer af waarom en hoeveel en wat ik dan nog mag eten.
Boulima en Anorexia gaat wel vaak samen.
Bij mij niet.Ik heb echt Anorexia .
Wel bedankt voor je advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoelt dat je probeert je zelf af te leiden en daardoor onbewust toch gaat eten. Dus niet zoals bij boulimia. Was het maar zo simpel. Net wat Karena zegt. Mensen met anorexia zijn zo gefocust op eten dat ze dat echt niet onbewust kunnen. Kon dat maar dan was je waarschijnlijk deels van je probleem af! Ik heb zelf geen anorexia, maar ik kan iedereen aanraden te kijken naar de documentaires van Jessica Vellerius. Ik ben er heel anders tegen aan gaan kijken....
http://veloverprobleem.kro.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het advies van het afleiden en ik vind het heel lief dat iemand de moeite neemt om zo te (willen) helpen.
Wat ik bedoelde is dat je bij Boulimia wel vaak veel eet en bij Anorexia niet.
Jijhebt trouwens wel gelijk ,als ik onbewust iets kon eten was ik al een eind verder,dat kan ik echt niet.
Die documentaires :heb ik veel over gehoord en gelezen.Niet gezien.
Expres niet gekeken.(Te confronterend)Ik vind het wel goed dat er zoveel aandacht voor is:ik zie hier schrikbarend veel vragen over afvallen van 11/12/13 -jarigen!
IK KAN OOK NIET GENOEG WAARSCHUWEN:ouders let op de signalen:ANOREXIA is de meest DODELIJKE psychiatrische aandoening!!!!!!!!
Mijn zusje is er ook aan overleden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meissie, ik wens je echt super veel succes!! misschien helpt de dood van je zusje je wel! dat klinkt heel confronterend en kut! maar het kan je ook helpen, als je denkt, ok bij mijn zusje is het niet goed afgelopen, dan kan ik het wel verhelpen!! soms wordt je sterker dan verdriet. (ik kan het weten.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer bedankt voor je heel lieve woorden.
Doet me echt goed.
De pijn om m'n zusje zal nooit overgaan,ze heeft zo geknokt en wij (ik,mijn broer,moeder) met haar...
Haar lichaam heeft het opgegeven..
Ik wens jou ook het allerbeste en ja soms moet je de grootste pijn doormaken om weer gelukkig te worden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat een verhaal! Ik vind het ook erg knap hoe je het allemaal doet. Ik wens je nogmaals heel veel sterkte toe. Ik vind het leuk dat je een persoonlijke reactie geeft op elk antwoord. SUCCES!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ik vind het wel logisch te reageren bij zo'n vraag.Ik krijg toch wel hele serieuze antwoorden en reacties.
En nu heb ik ook weer op jou berichtje gereageerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah,
nog een advies:
iemand beschrijft dat je een doel nodig hebt om voor te blijven eten. denk maar dat je zusje dat gewild zou hebben! zij zou nooit willen dat jij net zo eindigt! dus elke keer dat je het eten wegschuift, pak je het terug, doe het voor je zusje! (maar vooral voor jezelf)
Kus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha,kusje terug voor jou Margrietje!
Mijn zusje zou zeker heel verdrietig zijn als ze me nu zo zag.
En ik denk elke dag aan haar...
We waren niet alleen zusjes maar ook vriendinnen,deden heel veel samen.
Ik blijf proberen beter te worden hoor!
Ik antwoord onder dit account maar ben niet de persoon zelf.

Ik weet zelf hoe het is om een eetstoornis te hebben. Ook ik heb zo een beetje meegemaakt wat jij omschrijft. Inmiddels kan ik wel zeggen dat het een stuk beter gaat.
Het is lastig om hier alleen uit te komen. Ik ben zelf heel veel verder gekomen door me aan te melden op Voedingsforum (zie link). Het is vaak meer dan alleen maar het eten wat maakt dat je nu een eetstoornis hebt. Er zijn vaak dingen gebeurt in het verleden of dingen die je niet meer wilt voelen… Niet eten maakt je gevoel minder en dus ook je verdriet en emoties. Maar het is ook een manier om niet met andere dingen bezig te hoeven zijn.
Steun van mensen die jou snappen is heel erg belangrijk. Kijk gewoon eens op het forum rond. Ik denk dat als ik je verhaal zo lees dat je daar steun kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo veel reacties van mensen die weten wat ik doormaak,danwel advies geven en me sterkte wensen.
Ik voel me weer een beetje beter vandaag...
En ja,ik weet(helaas) wat je bedoelt met dingen uit het verleden,je gevoel uitschakelen..
En dan zijn er nog steeds zoveel(onwetende)mensen die denken dat je het doet om aan een schoonheidsideaal te voldoen en dat "Je er toch zelf voor kiest"
Niet dus.Anorexia overkomt je ,daar kies je niet voor.
Het is een ziekte.Geen levensstijl.
Bedankt voor de link,ik stel het op prijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen weten niet wat het is om echt een eetstoornis te hebben. het gaat niet om het eten of afvallen.. er zit zoveel meer achter...Angst, emoties dingen niet meer willen voelen of herbeleven.
Het is een echte ziekte... Het is gewoon jammer dat dat vaak niet gezien wordt.
Ik hoop dat het forum je zo goed kan helpen als het mij heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat er steeds meer begrip is en dat mensen gaan beseffen dat het ernstig is en er veel meer achter zit.
Ik heb ook wel onbegrip meegemaakt hoor:"Jij bent niet ziek, je moet gewoon eten". En:"vroeger bestond dat soort flauwekul niet"(en meer van dat soort opmerkingen-vooral door oudere mensen.
Ik luister daar niet meer naar..
Maar gelukkig zijn dat uitzonderingen.
ik heb het zelf ook (gehad), het eerste is zoizo accepteer je zelf en stop met je zelf te verbieden anders kom je nergens. Maar probeer het goede van eten te zien, ga eens wat anders eten dan aardappels met stukje vlees, probeer van verschillende culturen te eten, ga uit eten, zodat je gaat genieten van eten :) suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt:ik heb het ook gehad.
Ik geloof zelf niet dat je er ooit helemaal van af komt.
Ik hoop wel dat het ooit beter zal gaan.
Maar..hoe heb jij je probleem dan opgelost?
Ik kan me voorstellen dat je baat hebt bij een dieëtiste/voedingsdeskundige. Eéntje die natuurlijk niet met jou naar een afval-dieet gaat kijken, maar juist naar een gezond dieet.
Je zou een eetdagboekje bij kunnen houden, en dat om de zoveel tijd met haar kunnen overleggen. Alhoewel zo'n dagboekje je natuurlijk ook kan 'triggeren' in je anorexia, dus daar moet je even goed over nadenken voordat je daar aan begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een tijdje begeleid door een dieetiste die er vooral oplette dat ik niet nog meer afviel.
Nu ik weer thuis ben ben ik vooral opmezelf aangewezen.En dat is juist zo moeilijk nu.
Ik word namelijk beschreven als een ernstig geval(=moeilijk te behandelen).
Ook bij anorexia heb je gradaties.
Tja,ik blijf hopen,al wordt dat met de dag moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is het toen bevallen met de dieetiste?
Word je nog wel behandeld voor je anorexia op dit moment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word nog wel begeleid en er wordt gesproken over een andere behandeling,maar eigenlijk weten ze niet goed wat ze met me aan moeten.
Ik hoopte dan ook dat iemand hier,misschien uit ervaring,iets zou weten van me kan helpen.
Ik ben hoe dan ook blij met de reacties en dat mensen echt wel behulpzaam willen zijn.
Fijn dat je zo snel reageert!:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met een eetstoornis, wel zo met andere problemen. Uiteindelijk heb ik een hele intensieve behandeling in een groep gevolgd (waarin ook ex-eetstoornis cliënten zaten), dat heeft mij veel goeds gedaan (5 dagen per week intern in een kliniek, een jaar lang).
Je zult er nooit helemaal vanaf raken, maar hopelijk kun je er wel beter mee om leren gaan.
Heel veel succes!
Ik heb dit zelf ook gehad en een goede vriendin van me ook. Ik weet nog wel dat ik mezelf helemaal niet dik vond toen ik zo dun was. Ik wou ook wel gezond worden en misschien zelf een beetje aankomen. Met nadruk op 'beetje'. De enige reden dat het me niet lukte om normaal te eten was een grote angst om dik te worden zodra ik weer normaal zou gaan eten. Je moet accepteren dat het gewoon moet. Stel een acceptabel doel voor jezelf. Vraag eens aan een meisje wat jij heel mooi vind hoeveel die weegt (met ongeveer dezelfde lengte als jij). Waarschijnlijk weegt ze meer dan jij nu. Stel dat gewicht dan ook voor jezelf als doel. Bedenk: wat ik mezelf ook in m'n hoofd haal, tot ik dat gewicht heb bereikt heb ik niets te vrezen en ben ik nog dun.

Bouw het eten langzaam op. Ik had zelf een schema waar ik niet van af wou wijken, zelf niet met een hapje van een appel. Probeer in het begin dus eens een appel meer te eten.

Die vriendin van mij en ikzelf zijn er allebij grotendeel overheen gekomen doordat we andere dingen in ons leven toe lieten. We gingen uit en vonden het leuk om een paar biertjes te drinken, we ontmoetten jongens en gingen daar mee wat eten. Probeer afleiding te vinden, zodat je niet meer constant met eten bezig bent.

Daarnaast helpt het ook om je niet alleen op je gewicht te focussen maar juist op andere elementen van je uiterlijk. Deze kunnen je ook meer zelfvertrouwen geven. Neem een nieuw kapsel. Koop nieuwe kleren (net wat te groot, zorgt ook voor een stimulans).

Succes!