Advies voor ( herstellende) anorexia -patiënte.

Ik ben anorexia-patiënte.
Ik heb alles doorgemaakt wat hiermee samenhangt.
Ik ben div. keren opgenomen geweest.
Ik heb in het ziekenhuis gelegen aan een voedingspomp(met een slang door mijn keel die een voedingssuplement in mijn maag pompte),ik ben bijna overleden...
Eten is nog steeds moeilijk.
Ik ben nog elke dag moe en heb weinig energie.
Je kunt niet ongestraft roofbouw plegen op je lichaam!
WIE HEEFT ER GOED ADVIES WAT ETEN BETREFT ZODAT IK WEER STERK EN GEZOND KAN WORDEN.
Ik ben soms nog zo wanhopig!
Ik wil echt beter worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste heb ik bewondering voor de manier waarop je je verhaal vertelt. Je hebt heel veel meegemaakt, terwijl anorexia op zich al zo'n rotziekte is. Daar moeten we geen misverstand over laten bestaan maar psychiatrisch vind ik maar ten dele het geval. Ik vind zelfs dat er te eenzijdig naar psychische oorzaken gekeken wordt. Angst om dik te worden en lijnen kunnen meespelen maar zeker ook hormonale veranderingen. Bij ondervoeding is er sprake van een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen om alle lichamelijke en geestelijke functies in stand te houden. Let wel, dus ook mensen met een normaal of te hoog gewicht kunnen ondervoed zijn. Die tekorten zorgen voor verstoorde evenwichten in je lichaam. Met name zink, maar ook andere spoorelementen, zoals koper, mangaan en calcium maar ook vitamines uit met name de B-groep, hebben veel invloed op de stofwisseling. Bij tekorten kunnen die een weerzin tegen bepaalde voedingsmiddelen veroorzaken, met name tegen eiwitten. Ook de stemming kan door die tekorten negatief beïnvloed worden. Dat je een ijsje moet bekopen met een inzinking is verklaarbaar. Voor een gezond persoon is zo'n suikerbom eigenlijk al een aanslag op de gezondheid maar iemand met een gestoorde mineralenhuishouding had al een tekort aan de mineralen die nodig zijn om zo'n ijsje te verwerken. Een deel van de remedie bij anorexia is de stofwisseling weer op peil brengen door niet alleen voldoende nutriënten naar binnen te werken maar vooral ook aandacht aan voldoende micronutriënten in de voeding te besteden. Als je onvoldoende eetlust hebt is het begrijpelijk dat je het in allerlei licht verteerbaar voedsel zoekt. Echter, daarmee vergroot je juist het risico op tekorten. De hoeveelheid is van minder belang dan wat je precies eet. Ik kan me voorstellen dat je moeite met een aantal voedingsmiddelen hebt maar streef toch naar een zo volwaardig mogelijke voeding. Bedenk dat onvolwaardige voeding hoogstwaarschijnlijk een belangrijke mede-oorzaak geweest is voor het ontstaan van jouw anorexia. Probeer heel matig met zoetigheid te zijn en eet verse groenten en fruit. Neem fijn volkorenbrood als je dat kunt verdragen met hartig beleg. Bij de warme maaltijd voldoende groente en vlees/kip/vis. Het eiwitgehalte van je eten is van groot belang. Met voldoende volwaardige eiwitten in je voeding voorkom je dat je spieren als brandstof worden gebruikt. Ik vind het ook zeer aan te raden om voedingssupplementen met vitamines en mineralen te gebruiken. Succes!

Bronnen:
http://www.sabn.nl/downloads/download.php?...

Dat is denk ik er lastig. Ik heb een aantal documentaires gezien over anorexia en wat mij het meeste is bijgebleven is dat het moeilijk is om mensen met anorexia te steunen. Vaak zijn het goed bedoelde adviezen, maar de patienten kunnen er vaak niet mee. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om zo te leven. Het lijkt ook zo onvoorstelbaar. Misschien kun je in contact komen met lotgenoten. Die begrijpen jou het beste en kunnen jou waarschijnlijk ook van goede adviezen voorzien! Ik wens je heel veel sterkte!

Het is moeilijk voor ons om aan deze kant van ons beeldscherm jou te helpen. De beste hulp krijg je toch van mensen die het zelf ervaren hebben, en er doorheen gekomen zijn, samen met de 'professionals' die je kunnen helpen. Heb je wel mensen waar je er mee over kunt praten? Hieronder in elk geval een link naar de website van Proud2bme, speciaal voor mensen met eetstoornissen. Ze hebben ook een forum.

Bronnen:
http://www.proud2bme.nl/

Voor jou is het nu belangrijk om zoveel mogelijk bouwstoffen binnen te krijgen. Al is dat lastig omdat je zoveel moeite met eten hebt. Ik begrijp uit jou verhaal dat je wel echt weer wilt beginnen met goed eten. Het beste kan het boek van Amber Albarda (als ik het goed heb) daarbij helpen. Zij schrijft goed en duidelijk hoe je lichaam zo goed mogelijk kan voeden. Ze heeft overigens ook een website. Heel veel sterkte en succes!

Aangezien eten nog moeilijk is zou ik beginnen met zachte dingen te eten, waarop je niet zo lang hoeft te kauwen. Verder zacht vers fruit (aarbeien, peren, kiwi's) en sapjes is natuurlijk altijd goed. Yoghurt met vruchtjes, aardappelpuree met bijv. doperwtjes of gekookte worteltjes en malse kipfilet, groentesoep met brood. Als dit goed gaat kun je het "kauwen" een beetje opvoeren en steeds meer dingen toevoegen die je langer moet kauwen (appel, stokbrood, schnitzel etc.) Succes en knap van je dat je de goede kant opgaat!

Ik wil je in de eerste plaats heel veel sterkte wensen. Ik heb zelf ook anorexia gehad en ik weet hoe moeilijk het is. Anderhalf jaar geleden ben ik ook opgenomen geweest. Nu gaat het heel goed met me, maar soms krijg ik ook weer de neiging om af te gaan vallen. Tips die mij helpen en jou ook misschien helpen: - Verzin motivaties om te eten... Voor anderen is het misschien vanzelfsprekend, maar ik moet soms echt denken waar ik het voor doe.. Motivaties voor mij zijn bijvoorbeeld sport (ik hou superveel van turnen, maar als ik ga afvallen dan lukt dat niet meer), leuke dingen doen met vrienden en gewoon energie hebben om de dag aan te kunnen! -Wees voorzichtig met tussendoortjes. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik wilde een tijdje net zo zijn als iedereen en niet nadenken over dat stomme eten... Daarom ging ik net als de meeste mensen van mijn leeftijd ook best het één en ander snoepen.. Alleen ik moest dat gaan compenseren door minder te eten bij de maaltijd of de dagen erop minder te eten.. Dus ging het ten koste van het gezonde eten.. Nu accepteer ik dat ik niet zo ben als die andere mensen en altijd wat meer zal nadenen over eten... -Steun op de mensen uit je omgeving. Als ik in een dipje zit en ik heb een goed gesprek met een vriendin bijvoorbeeld, dan voel ik me daarna veel beter. - Zoek afleiding. Als je weer veel aan eten aan het denken bent, ga dan iets doen wat je leuk vindt, zoals een mooi boek lezen of muziek maken. Heel veel succes meisje! Je bent het waard, geloof me!

het is na anorexia vaak moeilijk weer goed te kunnen eten. maar de truc is niet heel moeilijk, als je hem eenmaal doorhebt gaat het steeds makkelijker, stel: je zit op de bank met je vriendinnen een film te kijken, en je moeder heeft een (grote) bak met of: -nootjes -chips -allemaal verschillende soorten snacks. je zit lekker op de bank. de film start en je zit er helemaal in. de chipsbak passeert, en blijft op jouw schoot hangen. na een half uur, is hij leeg. hoe komt dat?? jij hebt onbewust alles opgegeten! de truc is dat: - je niet door moet hebben dat je eet (vraag om afleiding) - je aanmoediging moet hebben (vraag ook daarom als je daar behoefte aan hebt!) - veel steun en liefde!!!!! door bemoedigende woorden kom je een heel eind. probeer lekker te eten! succes!

Ik antwoord onder dit account maar ben niet de persoon zelf. Ik weet zelf hoe het is om een eetstoornis te hebben. Ook ik heb zo een beetje meegemaakt wat jij omschrijft. Inmiddels kan ik wel zeggen dat het een stuk beter gaat. Het is lastig om hier alleen uit te komen. Ik ben zelf heel veel verder gekomen door me aan te melden op Voedingsforum (zie link). Het is vaak meer dan alleen maar het eten wat maakt dat je nu een eetstoornis hebt. Er zijn vaak dingen gebeurt in het verleden of dingen die je niet meer wilt voelen… Niet eten maakt je gevoel minder en dus ook je verdriet en emoties. Maar het is ook een manier om niet met andere dingen bezig te hoeven zijn. Steun van mensen die jou snappen is heel erg belangrijk. Kijk gewoon eens op het forum rond. Ik denk dat als ik je verhaal zo lees dat je daar steun kan vinden.

Bronnen:
http://www.voedingsforum.nl/forum.asp?FORUM_ID=23

ik heb het zelf ook (gehad), het eerste is zoizo accepteer je zelf en stop met je zelf te verbieden anders kom je nergens. Maar probeer het goede van eten te zien, ga eens wat anders eten dan aardappels met stukje vlees, probeer van verschillende culturen te eten, ga uit eten, zodat je gaat genieten van eten :) suc6

Ik kan me voorstellen dat je baat hebt bij een dieëtiste/voedingsdeskundige. Eéntje die natuurlijk niet met jou naar een afval-dieet gaat kijken, maar juist naar een gezond dieet. Je zou een eetdagboekje bij kunnen houden, en dat om de zoveel tijd met haar kunnen overleggen. Alhoewel zo'n dagboekje je natuurlijk ook kan 'triggeren' in je anorexia, dus daar moet je even goed over nadenken voordat je daar aan begint.

Ik heb dit zelf ook gehad en een goede vriendin van me ook. Ik weet nog wel dat ik mezelf helemaal niet dik vond toen ik zo dun was. Ik wou ook wel gezond worden en misschien zelf een beetje aankomen. Met nadruk op 'beetje'. De enige reden dat het me niet lukte om normaal te eten was een grote angst om dik te worden zodra ik weer normaal zou gaan eten. Je moet accepteren dat het gewoon moet. Stel een acceptabel doel voor jezelf. Vraag eens aan een meisje wat jij heel mooi vind hoeveel die weegt (met ongeveer dezelfde lengte als jij). Waarschijnlijk weegt ze meer dan jij nu. Stel dat gewicht dan ook voor jezelf als doel. Bedenk: wat ik mezelf ook in m'n hoofd haal, tot ik dat gewicht heb bereikt heb ik niets te vrezen en ben ik nog dun. Bouw het eten langzaam op. Ik had zelf een schema waar ik niet van af wou wijken, zelf niet met een hapje van een appel. Probeer in het begin dus eens een appel meer te eten. Die vriendin van mij en ikzelf zijn er allebij grotendeel overheen gekomen doordat we andere dingen in ons leven toe lieten. We gingen uit en vonden het leuk om een paar biertjes te drinken, we ontmoetten jongens en gingen daar mee wat eten. Probeer afleiding te vinden, zodat je niet meer constant met eten bezig bent. Daarnaast helpt het ook om je niet alleen op je gewicht te focussen maar juist op andere elementen van je uiterlijk. Deze kunnen je ook meer zelfvertrouwen geven. Neem een nieuw kapsel. Koop nieuwe kleren (net wat te groot, zorgt ook voor een stimulans). Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100