hoef niet per definitie, het verschil zit m in het zetmeel heb ik me laten vertellen.
als je patat in vet bakt wat niet warm genoeg is krijg je alle patat vet, soms gaat het 2 keer in het vet (ff warm maken, of voorbakken al dan niet in de fabriek)

bij ons in t dorp is raspatat niet een geperst frietje van pure, maar een andere aardappelsoort. hoe het precies zit met het zetmeel ga ik eens vragen als ik weer bij sjaak in het 'kleffetaria' ben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat moet twee keer gebakken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik weet het heb een cafe gerund waar ook een cafetaria bij zat :) voorbakken gebeurd in de fabriek (en al helemaal bij puree patat wat ook onder de noemer raspatat valt)
ik bedoel ook dat patat dat al voor de 2e keer gebakken is nog een keer op het eind ff mee in de frituur om het warm te maken en te verkopen.
ik wou dat nooit hebben, maar zie het heel vaak gebeuren in cafetaria's omdat ik let op dat soort dingen na die jaren frituren, bakken (en tappen en schenken) :)
In raspatat zit minder vet. Gewone friet wordt namelijk tweemaal gefrituurd en raspatat eenmaal.
(En om een raspatatje zit een soort laagje waardoor het vet niet in het binnenste kan komen)