Ik eet veel kant en klare sausen. Dit lijkt me ongezond. Hoe maak ik eenvoudig en snel een gezonde saus?

Bijvoorbeeld ter vervanging van aardappel anders en chicken tonight.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor vet- en zoutarme sausjes kan je je houden aan deze vuistregels: • Dipsausjes en sladressings: vervang de mayonaise door 1 koffielepel light mayonaise en leng ze aan met 1 tot 2 eetlepels magere yoghurt of magere verse kaas. Breng het sausje vervolgens op smaak met citroensap en met verse kruiden of een specerijenmengsel. • Vinaigrette: gebruik slechts 1 koffielepel olie en leng dit aan met 1 tot 2 koffielepels azijn, 1 theelepel mosterd, het sap van een halve citroensap (of van een halve sinaasappel) en de bovengenoemde verse kruiden of specerijenmengsels. • Peterseliesaus is een vetarme versie van de klassieke pestosaus. • Verse tomatensaus is een zeer smakelijke en caloriearme saus die bij alle, koude én warme gerechten (vlees, vis, kip...) welkom zal zijn. Het zout in deze recepten kun je deels of helemaal vervangen door de verse kruiden of specerijen die we eerder noemden. • Als je in stukjes gesneden, zuiderse groenten (aubergine, paprika, courgette...) toevoegt aan de verse tomatensaus, wordt deze nog smakelijker. • Koude sausjes krijgen extra smaak (maar niet meer vet of zout) als je er kappertjes, blokjes komkommer of blokjes augurk aan toevoegt. • Voor bechamelsaus gebruik je best magere melk. Room kun je vervangen door light room, in koude nagerechten ook door magere yoghurt.

Bronnen:
http://www.tuinkrant.com/artikel/start2eat...

Veel eigengemaakte saus gebruikt ook boter en zetmeel (bloem) als basis. De voedingsindustrie zijn wat handiger, en die kunnen dat wellicht noog vet-armer maken. Het wordt er niet altijd lekkerder van. In het kort: saus maakt een maaltijd ongezond: het bevat energie, en niet/nauwelijks vezels en/of vitaminen. Gebruik het met mate, maar voel je niet per se schuldig als je het met mate gebruikt. Eigengemaakte mayonaise bijv. is minstens zo vet als die uit de fabriek. Alleen weet de fabriek tegenwoordig mayo te maken uit water, maismeel en smaakstoffen, die veel minder vet is. En dus MINDER slecht. Zelf saus maken is veel lekkerder, en als koken je hobby is, is het ook veel leuker. Daar zou je het voor moeten doen. Maar doe het met mate en in balans.

Doe een eetlepel saus in een kommetje en vul tot de helft van het kommetje met yogurt doet me moeder ook altijd en het is nog lekker ook!

Sausjes zijn vaak helemaal niet nodig om je eten lekker te maken. Aardappels zijn heerlijk als je ze goed weet klaar te maken: Aardappels aan partjes snijden (schillen hoeft niet, gewoon even goed schoonboenen), in een ovenschaal leggen, een scheutje goede plantaardige olie (bijvoorbeeld arachide) erover en 40 minuten in de oven op 180 graden. Het resultaat is wat de Fransen pommes boulangères noemen: ze lijken op frietjes, maar zijn véél lekkerder. Geen omkijken naar bovendien. Gebruik voor aardappelpuree een stamper of, als je die hebt (zo nee, overweeg dan erin te investeren) een pureeknijper, en roer met een houten lepel. Voor rode sauzen gebruik ik meestal zo'n blikje van zes eurocent. Fruit een uitje wat glazig in olie. Doe er een blikje tomatenpuree bij met een uitgeperst teentje knoflook en wat Italiaanse kruiden. Als je samen met dat uitje wat gehakt rul bakt heb je een prima bolognaisesaus.

Bronnen:
http://eetschrijven.blogspot.com

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100