Is rosé ook goed voor je, net als een glas rode wijn per dag?

Er wordt beweerd dat één glas rode wijn gezond zou zijn, met name voor vrouwen. Geldt dit ook voor rosé?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Waarom is rode wijn goed voor je:
De positieve werking van rode wijn wordt vooral toegeschreven aan één polyfenol genaamd resveratrol. Deze chemische verbinding ontstaat doordat de schillen en pitten van de druiven meegisten tijdens de bereiding van rode wijn.

Witte wijn:
Bij de bereiding van witte wijn is de hoeveelheid polyfenol te verwaarlozen doordat men bij witte wijn de schillen en pitten niet mee laat gisten.

Rosé:
Roséwijn wordt gemaakt van blauwe druiven. Soms in combinatie met witte druiven. De wijn krijgt haar kleur omdat de schillen van de blauwe druiven minder lang bij het sap (de most) blijven dan bij de bereiding van rode wijn. Tijdens de traditionele vinificatie worden de druiven gekneusd en beginnen de schillen hun kleurstof aan het sap af te geven. Zodra de wijnmaker tevreden is over de tint worden de druiven voorzichtig geperst en schillen en sap van elkaar gescheiden. Daarna gaat de vergisting verder. Hoe langer de schillen en het sap contact hebben, des te donkerder wordt de kleur en des te krachtiger de smaak van de rosé. De beperkte hoeveelheid tannine in rosé maakt dat zij fris en licht is, maar toch met zekere stevigheid gedronken kan worden.

Bij het bereiden van Rosé worden de schillen/pitten gebruikt bij het gisting proces. Net zoals bij rode wijn, echter minder lang waardoor er minder polyfenol vrijkomt.

Verduidelijkt:
Rode wijn het gezonds, daarna Rose, daarna Witte wijn.

Met namen voor vrouwen:
Dat het resultaat bij vrouwen sterker was dan bij mannen verklaren de onderzoekers met het feit dat vrouwen een andere stofwisseling hebben en dat ze alcohol sneller opnemen in hun bloed.

Vrouwen zijn in het algemeen sneller onder invloed dan mannen, omdat vrouwen meer vet en minder spieren hebben dan mannen. In spierweefsel zit meer water dan in vet, waardoor alcohol wordt verdund. Een andere factor die het verschil verklaart, is dat de geslachtshormonen van vrouwen van invloed zijn op de alcoholconcentratie in het bloed.

Voor vrouwen die voor de menopauze staan kunnen één of twee glazen wijn per dag het risico op diabetes fel verminderen.

Recent onderzoek doet ook vermoeden dat het vrouwelijk brein gevoeliger is voor alcohol dan het mannelijke brein. Tenslotte speelt het feit dat vrouwen doorgaans kleiner van postuur zijn dan mannen een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het komt van dezelfde druif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, geen idee wat de overeenkomsten zijn tussen wijn en rose. Mij is altijd verteld dat 1 glas alcoholische drank per dag goed voor je is, dus ook niet méér. Maar wijn is toch net even iets beter. Dit is een aardig artikel over wijn

http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijn en rose is hetzelfde.. Het enige verschil hierin in dat de schillen van de (rode) druif minder lang in de most zitten.. De schillen geven namelijk kleur af. Zo kan witte wijn ook van rode druiven gemaakt worden alleen worden hier de schillen niet gebruikt.
Het goede effect van rode wijn zit hem in de polyfenolen. Om precies te zijn de flavenoiden uit die groep. Dat is een krachtige anti- oxidant, ( de tegenhanger van de slechte vrije radicalen) Eén van de belangrijkste eigenschappen is dat het de veroudering van de hersens tegengaat. En hoge bescherming door vrije radicalen is één van de eigenschappen die een  mens bezitten moet om gezond te blijven.

De stof waar het om gaat zijn de flavonoiden en nog preciezer de reservatol die  in de schil van blauwe druiven zit. Dat zijn de stoffen waarvan onderzoekers meer dan eens hebben aangetoond dat het juist goed werkt voor o.a je hart. In hoge mate zit deze stof in rode wijn, pure chocolade , groene thee en verschillende soorten bessen.
In Rose wijn zit dus wel reservatol maar in veel mindere mate. Je zou daar dus veel meer van moeten drinken om het effect te behalen. En dan krijg je weer meer alcohol en suiker binnen. Vandaar dat rode wijn wordt aangeraden.

Mijns inziens is rose wijn dus in dit geval niet geschikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Wij drinken ook bijna elke avond een glaasje rode wijn bij het eten. Lekker en gezond!
In rode wijn zit tannine. Die stof is een mooi voorbeeld van, dat iets slecht, en ook goed is voor je gezondheid.
Teveel tannine is hartstikke slecht, en veel onderzoeken wijzen uit, dat een heel klein beetje tannine juist weer heel goed is. Hoewel het erop lijkt, dat men daar weer een beetje op terugkomt.

Tannine zit in de pitten en schillen van wijndruiven. Omdat wijn op een andere manier wordt gemaakt dan rosé, zit er in rosé geen of weinig tannine, en in wijn wel.

Als je het eens bent, met de wetenschappers, dat 1 of 2 glazen rode wijn per dag heel goed voor je gezondheid is, en je ook van plan bent je ook aan de 1 of 2 glazen te houden kun je het beste rode wijn drinken. Want dan krijg je dat kleine beetje tannine binnen dat zo goed is voor o.a. je hart. Dat mis je bij rosé.

Drink je veel meer, dan zou je om de reden, dat teveel tannine helemaal niet goed is, beter rosé kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo wordt 'wijn' op een andere manier gemaakt dan rosé?
Rosé ís wijn, alleen worden de velletjes van de druiven er iets eerder uitgehaald in het gistingsproces, zodat de kleur lichter blijft dan bij rode wijn, dacht ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, zo is het! Rosé wordt dus op een andere manier gemaakt, of geproduceerd.
En "wijn" moest zijn "rode wijn", maar dat had je vast ook wel begrepen. Het ging namelijk over rode wijn.
Ik lees net het boekje Hart & vaten gezond van de Nederlandse Hartstichting en daar staat in dat elk alcoholisch drankje goed voor je is.

Maar in wijn zitten ook nog eens extra antioxidanten die weer goed voor je zijn.

In weer een ander boekje van Gert Schuitenmaker lees ik dat je wel de goede wijnen moet hebben om te profiteren van die antioxidanten dat zijn dan :

wijnen
tannant druif hoog in flavonoiden
Cahors, Côtes du Brulhois, Madiran, Irouléguy, Tursan, Côtes de Saint-Mont, Côtes de Gascogne, etc., etc..

Cabernet sauvignon

merlot De wijnen van deze druif zijn over het algemeen sappiger en soepeler dan die van de cabernet sauvignon, met minder tannine. Daardoor zijn ze vaak gemakkelijker en jonger te drinken. Het zijn gulle wijnen met veel smaak.

pinot noir hebben gewoonlijk niet zo’n heel donkere kleur, maar wel een aantrekkelijke geur. Ook kenmerkend is de fijne smaak die de wijn vanaf zijn jeugd al heel toegankelijk maakt

shiraz wijn