Welke cholesterolgehalte van het bloed draagt bij aan het dichtslibben van de bloedvaten, en wat is een goede cholesterolwaarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt twee vormen van cholesterol HDL (hoop doet leven) en LDL (last doet lijden). Zoals het ezelsbruggetje al aangeeft draagt LDL cholesterol bij aan het dichtslibben van bloedvaten.

Een gezond cholesterolgehalte heb je als het >totale< cholesterolgehalte onder de 5 millimol per liter ligt. Let op: het gaat dus om het totale gehalte, hieruit kun je afleiden dat ook een teveel aan het gezonde HDL cholesterol ook niet goed is.

Een gezond HDL gehalte is bij mannen tussen de 1 en 1,5 mmol/l en bij de vrouwen tussen de 1,2 en 1,7 mmol/l. Voor het LDL cholesterol is het streven om onder de 2,5 mmol/l te blijven.

Let wel dat naast het cholesterol (vetten dus) er ook nog een andere speler in het lipiden(vetten) veld is: triglyceriden. Hiervoor geldt: hoe lager hoe beter, in ieder geval onder de 1,7 mmol/l.