Kun je normaal functioneren/leven met 150 kcal per dag aan voedsel? En val je ermee af?

Maar wel elke dag gevarieerd, op de ene dag een slaatje van 150 kcal en op de andere dag fruitcoktail van 150 kcal bv.

(aub geen opmerkingen zoals 'je moet dit en dat doen/eten voor een gezond dieet blabla, ik weet het en ik doe dit 150 kcal dieet ook niet)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.6K
Kimath
13 jaar geleden
zo he, dan val ik echt om :P

Het beste antwoord

Geen probleem, kan je gewoon doen. Denk wel aan je vitamines en mineralen, die heb je nodig en kan je in pilvorm nemen. Je lichaam gaat gewoon reserves verbranden waardoor je behoorlijk drastisch afvalt (10kg per maand is zeker haalbaar). De vraag is alleen of je het vol houdt, want leuk is het niet.

En natuurlijk, zodra je weer gaat eten moet je heel goed op je voeding letten. Je kan niet terugvallen in je oude voedingspatroon want daar werd je dik van. Probeer het met een kleine wijziging in je voedingspatroon. Bv alleen nog lightdranken ipv suikerhoudende dranken, of alleen chips in het weekend. Of eet 's avonds af en toe brood ipv een uitgebreide maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk niet dat je normaal kan functioneren met maar 150 kcal per dag aan voedsel. Dit is zo weinig dat je tegen de lunch al omvalt van de honger/energietekort.

Afvallen zal je er wel mee, maar niet voor lang want als je weer gaat eten kom je dubbel zo hard weer aan omdat je lichaam niet meer gewend is aan normale hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Een mens schijnt minimaal 850 caloriën nodig te hebben om een dag door te komen.
Voor één dagje zou het misschien niet heel veel kwaad kunnen, omdat je genoeg reserves hebt, maar langdurig is het zeker af te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een mens heeft zeker meer energie nodig op een dag. Hoeveel je nodig hebt ligt vooral aan je leeftijd, je sexe en je gewicht. Om dat te weten te komen, kun je je zogenaamde BMR (Basal Metabolic Rate) uitrekenen. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kunt er niet normaal mee functioneren en ja je valt wel af, maar zodra je meer gaat eten kom je even hard weer bij!

Meisjes/vrouwen kJ kilocalorieën
14-18 jaar 10400 2500
19-30 jaar 10200 2400
31-50 jaar 9700 2300
51-70 jaar 9000 2100
> 70 jaar 7800 1900

Jongens/mannen kJ kilocalorieën
14-18 jaar 14000 3300
19-30 jaar 12900 3100
31-50 jaar 12200 2900
51-70 jaar 11000 2600
> 70 jaar 9300 2200

Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde en heeft de één misschien wat meer nodig dan de ander. Dit wordt vooral bepaald door de verschillen in de snelheid van de stofwisseling. Je hebt vast wel eens in je omgeving gezien dat de één bijna alles kan eten zonder ook maar een kilo aan te komen, terwijl iemand anders misschien wel heel snel dik wordt

Toegevoegd na 1 minuut:
eerste rijtje is KiloJoules
en tweede rijtje calorieën
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit kan niet. Je nierfunctie verslechterd, je hart moet harder pompen en zal je ledematen, organen en hersenen niet van voldoende bloed kunnen voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kun je mischien de eerste 2 dagen,daarna gaan je functies achteruit!!!

150 is veeeeeel te weinig....per dag!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
150 is eigenlijk vrijwel het zelfde als niks dus ik noem dat hongerstaking: zie copie uit tekst voor de gevolgen daarvan. Resultaat is dus: ja je kunt het een tijdje volhouden maar je kunt al snel niet meer normaal functioneren

1. Een crashdieet volgen
Iemand die in hongerstaking gaat, kan dat gemiddeld tussen de tweeënveertig en negenenzeventig dagen volhouden en verliest dan gemiddeld tien kilogram per maand. Een crashdieet, als sapvasten, is iets minder drastisch, maar beoogt ook een snelle gewichtsafname. Een crashdieet heeft twee grote nadelen. Je verliest spiermassa, waardoor je op de lange termijn minder energie gebruikt. Als je stopt met het crashdieet, vliegen de kilo's er weer aan en ben je slachtoffer van het befaamde jojo-effect.

2 Ondervoeding en anorexia
Van ondervoeding is sprake als er door vasten (bijvoorbeeld bij een extreem dieet!), hongersnood of hongerstaking onvoldoende calorieën worden ingenomen en het lichaam de eigen weefsels gaat afbreken en als caloriebron gaat gebruiken. Het gevolg is beschadiging van inwendige organen en spierweefsel en het volledig verdwijnen van het lichaamsvet. Er zijn verschillende gradaties van calorieëntekort: van chronische ondervoeding tot volledige verhongering.
13 jaar geleden
Je kunt er even mee functioneren, een paar dagen, en ja je zult afvallen, zo snel en zo verkeerd dat je in minder dan geen tijd niet meer kunt lopen omdat je teveel verzwakt bent. Je lijf gaat in noodstand, gaat spieren verbranden, gaat zichzelf vergiftigen. Resultaat: koppijn, spierpijn, misselijk, pijn in je zij, problemen met je spijsvertering omdat die niets meer te doen heeft, enzovoorts.
Als je echt een extreem caloriebeperkt dieet wilt, zou ik het bij minimaal 1000 kcal houden.

(Ik heb zelf ooit een tijd gehad waarin ik geen eten kon binnenhouden, alleen thee, water, en met heel veel moeite wat yoghurt. Omdat ik al veel te dik was reageerde m'n toenmalige arts met 'dat kan weinig kwaad in jouw geval'. Maar na een week kon ik al bijna niet meer lopen, na 2 weken kon ik alleen nog in bed liggen met als gevolg dat er gaten in m'n vel vielen omdat m'n eiwithuishouding al volledig verstoord was. Het duurde een maand, ik was 20 kilo verloren en het heeft heel lang geduurd voor ik weer fit was. Ik denk dat ik die 150 kcal wel haalde met de yoghurt en de suiker die ik in de thee deed. Dus echt géén aanrader!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''na 2 weken kon ik alleen nog in bed liggen met als gevolg dat er gaten in m’n vel vielen omdat m’n eiwithuishouding al volledig verstoord was.'' Ik snap niet wat je bedoeld met 'gaten in m'n vel'. Kun je dit uitleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies zoals ik het zeg: ik kreeg al heel snel een soort doorligwonden, gaten in m'n huid.
Je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig om je gezondheid in stand te houden, idem voor vetten, koolhydraten, mineralen, vitamines, vocht...
150 kcal per dag is domweg ongezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt behoorlijk eng. Ongezond is het zeker, maar ik denk wel dat het haalbaar is. Want met de vraag bedoel ik niet of je je hele levenlang maar met 150 kcal. kan leven, maar eerder voor een bepaalde tijd tot je je streefgewicht hebt gehaald. En dat je dan langzaam weer opbouwt tot de 1500-2000..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het kan niet, niet als je het beste voor hebt met je lijf. En zeker niet om af te vallen, dan is een (gezond) been afzetten een "normalere" oplossing...
Om goed af te vallen kun je beter de 'motor draaiende houden' en dat houdt in: regelmatig en behoorlijk eten.

Als je zo weinig energie binnenkrijgt gaat je lichaam in 'de spaarstand' en zul je juist niet zo snel afvallen.

150 kcal is wel erg weinig en ik zie dan ook reële risico's op ernstige tekorten, ondervoeding etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
variatie is meer dan fruit en een slaatje, dus dit gaat al niet op. maaltijden volgens de schijf van 5, dat is gevarieerd eten. maar zal er verder niet op in gaan zoals je wenst

ja natuurlijk val je hiervan af, maar normaal functioneren zal je niet meer na een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemiddelde vrouw heeft ca. 2000 kcal per dag nodig om op gewicht te blijven, en een gemiddelde man zo'n 2500 kcal....die calorieën zijn brandstof om het lichaam te laten functioneren.... 150 kcal kan dus nooit genoeg zijn om op te functioneren... het is gewoon een semi-hongerstaking....De gevolgen kunnen bij langer aanhouden van dit lage caloriegehalte heel gevaarlijk zijn...denk maar aan anorexia nervosa....of hongerstakers...
zie :http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/41881-het-verloop-van-een-hongerstaking.html