Ja, dat kan:

Het menselijk lichaam zit mooi in elkaar, zo mooi zelfs, dat het aan kan geven aan welke voedingsstoffen behoefte is. Dit instinct is eigenlijk bij alle dieren aanwezig, maar bij de mens zijn vele functies, zo ook deze, grotendeels overgenomen door het verstand. Gelukkig maar, anders leed 99% van de bevolking nu aan obesitas, omdat het menselijke instinct er toe aanzet voeding te bunkeren, wanneer het beschikbaar is. Zo kwamen onze voorouders na een goede zomer een barre winter door. Nu hebben we alleen altijd beschikking tot een overvloed aan voeding, en hebben we ons verstand dus nodig om het bunker-instinct te weerstaan.
Goed, terug naar de vraag: Wanneer je dus fruit eet, kan je lichaam nog aangeven naast suikers en vitamine C, nog behoefte te hebben aan eiwitten, vetten, mineralen, enz. die in grote mate voorkomen in hartige gerechten. Vandaar dat je daar trek in krijgt.
Je lichaam voorkomt zo dat je een eenzijdig voedingspatroon aanhangt, en alleen maar sinaasappels eet, omdat je die zo lekker vindt.

Zo zie je: Je lichaam kan niet alleen aangeven, trek te hebben, maar ook waarín je dan trek hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Soms wel, soms krijg je na iets zoets ineens zin in iets hartigs, of andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit altijd na het eten van fruit, af en toe wist ik maar altijd .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, dan moet je eens overstappen op citroenen eten ;p
Ja ik denk het wel.
Daarom zijn er ook desserts/toetjes.
Na hartig eten krijg je zin in iets zoets en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde;) nadat ik fruit eet, heb ik altijd weer honger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In fruit zitten suikers, hierdoor piekt je bloedsuikerspiegel tijdelijk snel. Daarna daalt deze ook weer snel, waardoor je een honger gevoel krijgt.
Dit is ook een reden dat veel mensen zweren bij een dieet met minder koolhydraten (suikers), om dit effect te verminderen. Er bestaat wel een verschil tussen "snelle suikers/koolhydraten" en "langzame suikers/koolhydraten", bij brood (langzame koolhydraat) is dit effect er nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voornaamste reden waarom je trek hebt in zoet, na een goede hartige maaltijd, oftewel het welbekende "toetje" is omdat je lichaam op dat moment veel energie gaat verbruiken om je eten te verteren. De suikers die je dan na het eten binnenkrijgt helpen dus bij het verteren van dat eten.

Dat heb ik tenminste altijd geleerd. Maarrrr hoe het dan komt, dat je na zoet, vaak zin hebt in hartig... Ik weet alleen dat ik zelf zo 1x in de maand, wanneer wij dames op ons gezelligst zijn :-/ de verschrikkelijke "muche's" krijg en het wel allemaal dóór elkaar kan eten zeg haha..hormonessss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, na het eten van fruit kun je bijvoorbeeld heel veel zin hebben in chips. Het is maar een voorbeeld!
Daarom bestaat er na het warm eten ook de toetjes, als vla en yoghurt.