wat is nou het beste merk multivitaminen? en is het verstandig om dit als aanvulling op je voeding te slikken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bepaalde groepen zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouderen hebben een grotere behoefte aan bepaalde vitamines. Voor hen is deze vitaminebehoefte zo groot dat een gezonde en gevarieerde voeding ze onvoldoende levert. Voor hen gelden daarom de volgende adviezen:

•extra vitamine D voor kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en senioren vanaf 50 jaar
•0,4 mg foliumzuur per dag voor vrouwen met een zwangerschapswens en zwangere vrouwen tot ze 10 weken zwanger zijn
•vitamine K voor baby’s tot 3 maanden die borstvoeding krijgen
Anderen krijgen voldoende vitamines en andere nuttige stoffen binnen door gezond en gevarieerd te eten met voldoende groente en fruit.

Gezond eten is de beste manier om een goede conditie en weerstand op te bouwen tegen ziektes. Een vitaminepil kan een gezond eetpatroon niet vervangen. Een gevarieerde voeding bevat veel meer nuttige stoffen dan een vitaminepil. Ook het slikken van extra vitamines en mineralen geeft geen lager risico op ziekten als kanker en hart- en vaatziekten.

Wie toch een voedingssupplement wil slikken, wordt aangeraden een multivitaminepreparaat te nemen in een dosering van ongeveer eenmaal de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Informatie daarover staat op de verpakking. Dit is belangrijk omdat te grote hoeveelheden van bepaalde vitamines schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.

Merk maakt in principe niet uit. Duurder is niet altijd beter. Kijk op het etiket welke vitamines erin zitten en in welke hoeveelheden. Dat is veel belangrijker dan een merknaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het beste merk weet ik niet te beantwoorden. Maar ik kan je informeren dat indien je normaal eet en drinkt, dwz. afwisselend. Dan krijg je vanzelf alle nodige vitamines binnen.

Een teveel aan vitamines is eerder schadelijk dan gezond. Zo moet je lichaam hard werken om het overtollige vitamine C af te scheiden. Deze duur betaalde vitamines spoel je vervolgens door het wc en belast je de natuur ook nog eens overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo je ze nodig hebt vind ik Centrum Vitamines wel een goede keus:

http://www.centrumvitamine.nl/
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motivatie?
fremar
13 jaar geleden
eigen ervaring:Centrum heeft een nieuwe uitgebalanceerde formule die alle belangrijke vitaminen en mineralen bevat en is samengesteld volgens de laatste inzichten op dit gebied. Als aanvulling op de voeding, voorziet Centrum daarmee in de dagelijkse behoefte aan vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor het dagelijks goed blijven functioneren.
In sommige gevallen is het nodig multivitaminen als aanvulling op je voeding te nemen, maar als er geen reden voor is en je eet gezond en afwisselend, dan is het zonde van het geld.

Solgar Omnium is een van de betere maar ook een van de duurste multivitamines.
Vitaminecompleet levert vergelijkbare topkwaliteit voor minder dan een kwart van de prijs.

Lees en vergelijk hier alles over multivitaminen: http://www.vitaminecompleet.nl/multivitamine/vergelijk.php?gclid=CNfL5cKuwaYCFQSEDgodOBvnGg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn huisarts maakt het merk niets uit, de samenstelling wel, daar zitten nogal eens verschillen in.
Belangrijk is dan dus te weten, om welke reden jij ze wil slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als" je voldoende eet, krijg je genoeg binnen. Dat is natuurlijk altijd waar. Maar in de praktijk lukt dat dus nog geen 2% kennelijk:
http://www.plantina.nl/pagina/voedingssupplementen/

En zelfs die 2% nog niet genoeg: de Nederlandse landbouwgrond heeft bijv de laagste selenium-spiegel. Als het niet in de grond zit kan het ook niet in onze groente komen. Van structureel kleine tekorten word je weliswaar niet acuut ziek, maar of het slim is op lange termijn....?
Plantina lijkt een goed merk, maar vergelijk vooral.