Een algemene regel is dat de verhouding ongeveer 60% koolhydraten, 15% eiwitten en 25% vetten moet zijn. De optimale verhouding verschilt echter per persoon. Iemand die veel sport kan bijvoorbeeld naar verhouding meer koolhydraten innemen. Toch kan zelfs topsport met weinig koolhydraten.

Zeker als je wat lichaamsvet ter verbranding in de aanbieding hebt kun je het percentage koolhydraten een stuk verlagen en in verhouding meer eiwitten eten om de verbranding wel op peil te houden. Als de totale hoeveelheid ingenomen calorieën maar minder is dan je verbruikt.

Het is overigens een fabel dat je koolhydraten strikt nodig hebt voor je hersenwerking. Je hersenen hebben glucóse nodig maar het lichaam is in staat om die uit vetten en eiwitten te genereren, gluconeogenese. Niet dat een dieet zonder koolhydraten handig is en helemáál zonder is eigenlijk ook niet mogelijk. Maar het is echt niet van levensbelang dat een groot percentage van je ingenomen calorieën uit koolhydraten moeten bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan hoeveel je beweegt,
hier kan je het aantal kh berekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo veel als je wilt.

Er staat geen boete op te veel of te weinig. Er is ook geen controle op.

Als je wilt weten hoeveel er nodig is en hoeveel aan te bevelen is:

De hoeveelheid verteerbare koolhydraten die een volwassene minimaal nodig heeft, ligt tussen de 50 en 100 gram per dag.
De behoefte aan koolhydraten is op circa 180 gram per dag gesteld. Deze hoeveelheid wordt ongeveer per dag door onze rode bloedlichaampjes en het centraal zenuwstelsel verbruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een energiebehoefte van bijvoorbeeld 2200 kcal. betekent dit zo'n 1200 kcal. oftewel 300 gram koolhydraten. Dus als je niet heel wat meer dan 35% van je energie uit vet haalt is de behoefte aan koolhydraten al gauw gedekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rekensom voor hoeveelheid koolhydraten per dag
Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor je lichaam en je hebt er ongeveer 5 tot 7 gram per kilo lichaamsgewicht per dag van nodig. Voor iemand van 60 kilo is dit dus 300 tot 420 gram per dag.