Waarom val je af met Xenical? Dus hoe werkt dit middel?

Kennis van mij viel er 17 kilo mee af zonder dieet. In vier maanden tijd.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/48592-alli-of-xenical-wat-zijn-de-verschillen.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De werkzame stof van Xenical (receptmiddel) en Alli (vrij verkrijgbaar) is orlistat. Dat stofje verhindert dat vetten in de darm opneembaar worden.

De aanbeveling is dat je orlistat gebruikt als hulpmiddel bij een vetbeperkt dieet. Doe je dat niet en bestaat je voeding voor een groot deel uit vet dan zou het zomaar kunnen dat orlistat enorm helpt om af te vallen maar dat dat even goed zou gebeuren als je het vet in je voeding drastisch zou beperken zonder dat middel.

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in dit soort middelen. Vet is in kleine hoeveelheden nodig om een goede gezondheid te handhaven. Het is een grote vergissing om aan te nemen dat vet in onze voeding vooral verantwoordelijk is voor zwaarlijvigheid.

Bedenk dat niets zo makkelijk in lichaamsvet wordt omgezet als geraffineerde koolhydraten. De eerste stap tegen overgewicht zou het elimineren uit onze voeding moeten zijn van suiker, wit meel en de voedingsproducten die daar voornamelijk uit bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Xenical werkt in de darmen waar het je capaciteit om vet uit eten op te nemen blokkeert. Het vet wordt dus niet opgenomen en uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is Xenical?Xenical is een geneesmiddel dat wordt toegepast bij de behandeling van zwaarlijvigheid (obesitas) samen met een dieet dat een lage hoeveelheid calorieën bevat. Xenical wordt door een dokter voorgeschreven voor de behandeling van patiënten met obesitas met een "body mass index" (BMI) groter of gelijk aan 30 kg/m2 en van patiënten met overgewicht (BMI ≥ 28 kg/m2) en met daarmee gepaard gaande risicofactoren. Xenical is werkzaam in het spijsverteringssysteem. Daar bindt het aan enzymen (lipasen) en remt daarmee de werking van deze lipasen. De minder werkzame lipasen zijn hierdoor niet in staat de vetten, die tijdens een maaltijd zijn gegeten, af te breken. Ongeveer een derde deel van de hoeveelheid vet uit het voedsel zal op deze manier niet door het lichaam opgenomen worden en zal onverteerd uit het lichaam verwijderen. Het lichaam kan daardoor dit voedingsvet niet als bron van energie gebruiken en het omzetten in vetweefsel.

Het bovenstaande verhaal vond ik op de site van de fabrikant, ik hoop dat het een beetje uitleg geeft op je vraag.
Bronnen: