Wat verstaat men onder een gezond gewicht bij kinderen?

Ik moet voor school een soort presentatie houden over overgewicht bij kinderen, weet er alleen niet echt veel van af.. Dus ; WAT verstaat men onder een gezond KINDER gewicht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het gemiddelde gewicht dat past bij de leeftijd van het kind.

Toegevoegd na 52 seconden:
De schoolarts houdt geloof ik ook een grafiek van kinderen bij of ze op het juiste gewicht zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed BMI wat bij de leeftijd/lengte van het kind past.

Voorbeeldje!
Een kind van 10 jaar - 30 kg - 130 cm heeft een goed BMI van 18.
Als het kind 10 jaar - 20 kg - 130 cm is, heeft hij/zij een BMI van 12 wat te licht is.
Als het kind 10 jaar - ongeveer 40 kg - 130 cm is, heeft hij een BMI van 25 wat te hoog is (overgewicht).

Je hebt vast veel aan deze site:
http://www.voedingscentrum.nl/bmi.aspx

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
trouwens paar daagjes niet gezien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Werk, en ik weet het, druk leventje hier haha.
En als ik dan op GoeieVraag kwam vond ik geen interessante vraag, dus dat schoot ook niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja druk leventje en daarom stellen mensen uit
Een gezond gewicht voor een kind laat zich met BNI niet vaststellen, overigens komt men helemaal op BMI als standaard terug.
De hoeveelheid buikvet (tailleomvang wordt vaker gebruikt.
Kinderen hebben andere verhoudingen dan volwassenen.
Bovendien kun je snel aan een kind zien of het te dik of te mager is.
Daar is een geoefende blik handiger voor dan een weegschaal en een liniaal.
Vanuit de pleegzorg heb ik wel geleerd wat wel en niet te dun of te dik is.
De BMI van kinderen is vaak wat aan de lage kant , terwijl ze toch niet te mager hoeven te zijn.
Een beetje buikvet mag een kind best hebben, als het een "michelin-mannetje/vrouwtje is moet er wat minder gesnoept worden.
Is het kind een wandelende ribbenkast, lekken en vooral goed te eten geven.
Op erfelijke ziekten na, komt ieder pondje door het mondje , oedeem niet meegerekend!

Toegevoegd na 1 minuut:
Kinderartsen gebruiken inderdaad een grafiek met voor dat kind een groene zone, zit het daar in gewicht buiten dan moet het eetpatroon bijgesteld worden of is verder onderzoek nodig.