Wordt eekhoorntjesbrood bij indrukken blauw of niet?

Ik heb een paddestoel gegeten waarvan ik dacht dat het eekhoorntjesbrood was, maar tijdens het eten werd ik verkouden en last van mijn keel, terwijl mijn vrouw nergens last van had. Nu twijfel ik of het wel eekhoorntjesbrood was. Echter, toen wij de paddestoelen plukten werden de buisjes aan de onderkant blauwgroen. Is dat een teken van eekhoorntjesbrood?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb sinds het eten nog steeds last van een verhoogde hartslag. Het eten is ongeveer 4 weken geleden geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heb je er niet voldoende verstand van om zomaar in het wild te gaan plukken. Laat ze dan maar gewoon staan, wel zo goed voor de paddenstoelen en voor jouw gemoedsrust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je 'dacht' dat het eekhoorntjesbrood was... Als het om zelf paddestoelen zoeken en eten gaat: niet DENKEN maar ZEKER WETEN, dat kan je een hoop ellende besparen...

Antwoorden (4)

Mocht je na het eten van paddestoelen klachten hebben die je normaliter niet hebt, dan zou je eigenlijk direct contact met een arts op moeten nemen en niet vier weken later hier een vraag over moeten stellen.

Gezien het feit dat je vrouw nergens last van heeft ga ik er niet van uit dat de paddestoel giftig was.
Of het echt eekhoorntjesbrood was weet ik op basis van bovenstaande niet.
Wat wel mogelijk is, is dat je misschien een bepaalde allergie hebt (gekregen) voor de paddestoel.

Als ik jou was zou ik toch morgen maar even langs je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kan ik je geen afdoende antwoord geven. Men waarschuwt de mensen om dit vooral niet te doen. Er zijn veel paddestoelen die gelijk ogende soortgenoten hebben die dan wel heel giftig zijn. En anders toch misschien even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de site in de bron worden de verschillende soorten beschreven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet van eekhoorntjesbrood is dat het een buisjeszwam is en geen plaatjes heeft en er zijn maar weinig buisjes zwammen in nederland die op eekhoontjes brood lijken dus heb je aan de onderkant gekeken dan kan er maar weinig fout gaan. Maar ik blijf erbij paddestoelen eten die je zelfpluk er blijft een risico. De waarschuwingen zijn er niet voor niets.