Ik ben soms vegetarisch,maar ik weet niet veel recepten wat echt lekker is en vegetarisch.

Ik ben 100% vegetariër op sommige dagen, maar ik weet vaak niet echt wat ik kan eten en wat niet..want in sommige producten zitten toch kleine deeltje vis of vlees ....zo wat kan ik eten als vegetariër?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Amadea
13 jaar geleden
Dan bén je geen vegatariër, je éét alleen soms vegetarisch....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is vegatarisch?
Amadea
13 jaar geleden
Dan wil je alleen maar vegaburgers eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn vegaburgers. ik ben 10 jaartjes.
Amadea
13 jaar geleden
Oh, sorry. Ik dacht dat je mijn typefout bedoelde en daar gaf ik een komisch antwoord op. Vegetarisch betekent dat je geen vlees wilt eten. Een vegaburger is een schijfje waarin geen vlees zit maar alleen groente (vega komt van het Engelse woord vegetable, dat betekent groente). Dat wordt dan in plaats van vlees bij het warme eten gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind wel: je bent OF vegetariër, OF niet, maar niet part-time. En ALS je het bent let je ook op WAT er allemaal in een product voor ingrediënten zijn verwerkt. Als er bv trassi in zit dat valt het product af (- garnalen!). En ook maak je als vegetariër geen onderscheid tussen koeien, paarden, varkens, vissen, slakken, garnalen enz. Dieren zijn dieren, of ze nu ademen, vliegen, kruipen of zwemmen... De balletjes uit de soep halen maakt de soep niet in ene geschikt voor vegetariërs.
Maar ook: Jus- en bouillonblokjes zijn vaak weer WEL geschikt, omdat ze niet gemaakt zijn op basis van dierlijke left-overs, maar van... GIST!!
Sorry voor deze zijstap, maar ik ben al 24 jaar vegetariër en heb al heel wat te verduren gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik juich het eigenlijk van harte toe als mensen part-time vegetariër (heet tegenwoordig vaak 'vleesverlater') zijn of een deel van de dode beesten in hun voedsel weglaten. Alle beetjes helpen. Dat ik dan wat vaker in een restaurant moet uitleggen dat ik ook geen vis eet, ja, dat is irritant, maar dat heb ik er wel voor over. (Al zou ik wel graag willen dat de term 'pescetariër' meer in zwang zou raken om het onderscheid aan te geven.) Het effect van vleesverlaters en 'hypocriete' (die term hoor ik in mijn omgeving wel) vegetariërs is altijd nog een stuk gunstiger dan wanneer die mensen weer dagelijks een lap vlees op hun bord zouden leggen. Wat jou betreft zou ik waarschijnlijk trouwens geen 'echte' vegetariër zijn. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom jij daardoor 'heel wat te verduren' zou hebben.

Het beste antwoord

Waarom wil je vegetarisch eten. Is het uit principe, of is het omdat je echt geen vlees lust ; c.q. gruwt van het idee dat je iets van een kadaver aan het knagen bent ..
Hou jezelf voor dat je helemaal alleen en zelf bepaalt waarom je wel of geen vlees eet. Dus: als het uit principe is ( de bio industrie maakt niet vrolijk ) ligt het anders dan wanneer je over je nek gaat van iets eten, alleen al als het tegen vlees (lijk..kadaver) heeft aangelegen.
Het laatste heb ik, en heus: dan bekijk je alles heel goed in de winkel, op wat er in zit. Bijvoorbeeld producten waar bouillon aan te pas komt. Als daar niet plantaardig staat, kun je er gif op innemen dat het van kip, varken, koe of paard getrokken is.
Vroeger was het een ramp om vegetarier te zijn . Het enige alternatief in restaurants was meestal een omelet (toch al geen liefhebber van..) en die kreeg je dan van een chagrijnig kijkende ober, (steevast naar je schoenen kijken.." O, u draagt wel leren schoenen. Mag dat wel?" )op het moment dat iedereen zijn karbonade of kippenpoten al had afgekloven.. Geloof me, de eetlust was dan allang geweken en het zicht op al die vette kluiven was daarbij nooit behulpzaam.
Tegenwoordig is het beter. Maar .. nog steeds is de vegetarische schotel een vlekje in de marge van een menukaart. Een soort verplicht onderdeeltje waar weinig te kiezen valt en waar alleen de prijs in druk maakt..
Een van mijn vegetarische kinderen is (vanwege zijn werk) constant op pad. Vaak wereldwijd. Hij betreurt het maar al te vaak vegetarisch te zijn. In bepaalde landen (China , Rusland, en weet ik veel) eet hij vrijwel niets anders dan brood met wat groente, omdat overal vlees of vis (eet hij ook niet) in is verwerkt. Je kunt dan zeggen: " Verander dan. Word vleeseter!" Maar zo werkt het niet. Als je vlees net zo goor als poep vindt, ga je het niet eten. Ook niet als je honger hebt.
Wat ik hier allemaal vertel, is meer dan je vraagt. Maar ik probeer aan te geven, dat je wel moet weten wat je doet, als je je op het vegetarische spoor begeeft.
In Nederland kun je in de supermarkten te kust en te keur smakelijk en gezond vegetarisch voedsel vinden, tegenwoordig. ( Alleen de kant en klare gerechten zijn onvreetbaar, maar hetzelfde hoor ik over vleesgerechten)
Goed kijken naar wat erin zit. Lekkere kruiden toevoegen; een smakelijk sausje. Pittig mosterdje..
Als je het goed doet, taal je binnenkort niet meer naar een cotelet of hamlapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

inprincipe alles wat je zelf vers kookt, en geen 'pakjes eten' voor gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk veel. Je kan gebruik maken van noten, zaden, kaassoorten.

Ik zou onder andere maken:

- groentetaart. Bladerdeeg en daarin kort roergebakken broccoli met brie en cashewnoten.
Op deze manier kan je vele groenten erin doen met kaas en noten. Zorg dat het niet te nat is.

- rijst, aardappels, groente en een kaassoufflé.

- lekkere soep, met kleine kaasblokjes erdoor

- je hebt in de supermarkt veel vegetarisch vlees. B.v. van dat corn. Dat kan je door veel gerechten heen gebruiken, in plaats van gehakt.
Verder heb je heerlijke groente- en kaasburgers.

Ik vind die vegetarische recepten vaak lekkerder dan vleesgerechten en je kan naar hartenlust varieren. Kijk ook maar eens op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit recept is meerdere malen beproefd en door ons errug lekker bevonden!

Ingrediënten voor 2 personen
200 gram couscous, 2 blikjes tomatenpuree, 4 verse trostomaten, 2 flinke el honing, 2 tenen knoflook, 200 gr schoongemaakte en in stukjes gesneden broccoli, 200 gram zachte geitenkaas, zakje walnoten (Baukje), twee handjes verse basilicum, 1 el olijfolie

Hulpmiddelen
Tomaten snijden. Geitenkaas in stukjes snijden

Voorbereiding
Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Kook de broccoli in een pannetje 5 minuten.

Fruit in een koekenpan de knoflook in olijfolie. Voeg te tomatenpuree toe en bak paar minuten. Voeg de honing en de gesneden tomaat toe en laat nog 5 minuten pruttelen. Breng op smaak met zout en peper.

Voeg de gekookte broccoli toe en roer door de saus. Roer de stukjes geitenkaas erdoor en laat iets smelten. Strooi de walnoten erover.

Serveertips
Schep de couscous op twee borden en verdeel de saus erover. Garneer met de basilicum. Hartig en zoet tegelijk!

Ook erg lekker met pasta!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de ingredientendeclaratie op de verpakking kan je vaak goed afleiden of er vlees of ander dierlijke producten in zitten. Vlees is een relatief dure grondstof dus zullen fabrikanten het ook groot op de verpakking willen vermelden als ze het erin stoppen (als je er extra geld aan uit geeft wil je er ook reclame voor maken).
Maar wil je op zeker spelen kan je beter zo vers en onbewerkt mogelijke ingrediënten kopen en er zelf bijv. een heerlijke groentetaart of pompoensoep van maken.
13 jaar geleden
Vegetarische vleesvervangers kun je probleemloos eten, zonder bang te hoeven zijn dat daar vis- of vleessporen in zitten. Ik heb dergelijke producten, samen met mijn vegetarisch etende dochter, vaak gebruikt omdat niet iedereen in mijn gezin vegetarisch at.

Wil je echt vegetarisch koken dan moet je goed combineren en meer noten, kaas en eieren gebruiken. Van die ingrediënten vallen absoluut lekkere dingen te maken.

Ik geef je een seizoensgebonden tip. Ik heb een aantal jaren geleden met enige moeite het kookboekje 'Heerlijk vegetarisch barbecuen' van Mary Gwynn (ISBN 90-243-8261-0) weten te bemachtigen en daar heel veel plezier van gehad. Wat mij betreft een absolute aanrader voor iedere vegetariër omdat dit boekje bewijst dat barbecuen (vaak gezien als een vleesorgie bij uitstek) zonder vlees of vis prima mogelijk en erg lekker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent vegetariër of je bent het niet ;-)
Maar goed ik laat op sommige dagen gewoon het vlees weg en eet dan wel de groente en aardappels of rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gigantisch veel dingen die je zou kunnen eten op je vegetarische dagen. Sowieso alle groente, fruit, granen etc. Als je een vleesvervanger wilt, kan je peulvruchten eten (gewoon gekookt, gepureerd door de saus, of je kan er een soort burgers van maken en die dan bakken) of kiezen uit de vele soorten kant-en-klare vleesvervangers uit de supermarkt. De meeste supermarkten hebben naast het vlees de vleesvervangers liggen, zoals tofu, Alpro burgers, Quorn, falafel, Vivera burgers, Tivall burgers. Die zijn allemaal zonder stukjes vis of vlees.
Als je elke soort één keertje wilt proeven, ben je wel een maand kwijt denk ik.
En als je dan nóg meer keuze wilt, kan je ook eens naar een biologische winkel gaan, daar hebben ze ook een heel groot schap met vegetarische vleesvervangers.

Maar wat voor soort dingen zoek je eigenlijk?
Want de vraag 'wat kan ik eten als vegetariër' is zo gigantisch breed, met opnoemen wat je allemaal kan eten ben ik nog wel een paar dagen bezig. Dus wat voor soort dingen zoek je? Dan kan ik gerichter antwoord geven.

Een lekker vegetarisch kookboek kopen, helpt ook altijd. Maar recepten kan je ook genoeg vinden op internet natuurlijk, zie bronnen voor handige websites en fora over vegetarische recepten, vegetarische producten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden, het is te veel om op te noemen!

Ik ben zelf vegetariër, en heb zelden gebrek aan inspiratie om te koken. Als ik lui ben, gewoon met een kant-en-klare vleesvervanger (bijvoorbeeld 'gegrilde stukjes), groenten in de wok, rijst en een sojasaus, en als ik er nét iets meer moeite voor doe een 'echt' vegetarisch gerecht, dat sowieso vleesloos is ontworpen (dan hoeft er ook niets vervangen te worden).

Ik heb wel een kookboekje dat ik kan aanraden aan beginnende vegetarische koks: De dunne vegetariër, Antoinette Hertsenberg (ja, die van Tros Radar), isbn 9789061129578. Dat 'dunne' is niet omdat er dieetrecepten of zoiets in staan, maar omdat het boek een grote zus heeft, De dikke vegetariër (Mark Bittman) een dikker boek voor de iets meer gevorderde koks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me voor. Ik wilde dit ook adviseren.
een groente quiche das een hartige taart. kneed het deeg lekker fijn en vul de vorm daarna met verschillende groentes en kaas noten of fruit. varieer iedere keer weer met verschillende soorten. Heerlijk recepten vind je genoeg als je op google in tikt groente quiche ook volledig vegetarisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt vegetariers in alle soorten en maten: de een eet geen vlees maar wel vis en kip (!) de ander eet zelfs geen drop omdat daar bijenwas op zit. Die laatste groep heet veganist.
Aangezien jij op sommige dagen vlees eet en op andere dagen vegetarisch, is het zinloos om op je vegetarische dagen roomser dan de paus te zijn. Zorg ervoor dat je over de hele week minder vlees eet dan de standaard-consument en je helpt de wereld verder!

Ik ga geen recepten geven, maar in plaats van vlees kun je altijd cashewnoten, eieren, vegaburgers, tofu, champignons (in boter gebakken, mmm!) eten bij de normale maaltijd. Vegetariers eten wel minder vaak kant-en-klaar maaltijden want daar zit inderdaad vaak wel wat in aan vlees, pizza's bijvoorbeeld. Tsja, je kunt de salami erafhalen en weggooien maar dan is dat varkentje gestorven voor de vuilnisbak, da's pas echt erg!