Vitamine B12
Vegetariërs maken zich terecht zorgen over B12, al bestaat er hiervoor een zeer gemakkelijke oplossing. Vroeger was het niet moeilijk om voldoende van deze vitamine binnen te krijgen. In culturen met plantaardige diëten, groeien de micro-organismen die B12 produceren in de bodem en blijven zij aan de wortelgroenten hangen. Traditionele Aziatische miso en tempeh bevatten grote hoeveelheden B12. Maar met de industrialisatie van de produktie en door verbeterde hygiëne, werd deze bron van B12 uitgeschakeld. Vlees-eters krijgen B12 door de micro-organismen die leven in het vlees dat zij opeten.

Al zijn gevallen van B12 deficiëntie (tekort) zeer ongewoon, het is toch belangrijk om te zorgen voor een goede, betrouwbare bron van deze vitamine. Goede bronnen zijn alle gebruikelijke veelvoudige vitamines (waaronder ook de vegetarische vitamines), verrijkte cereals, en verrijkte sojamelk. Vooral zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, moeten ervoor zorgen voldoende vitamine B12 te hebben.
[http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/voeding/b12.html]

Toegevoegd na 1 minuut:
ter info [http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen/vitaminen/vitamine_b12.aspx]:
Product Vitamine B12
Kippenei, gekookt (50 gram) 0,55 microgram
Glas halfvolle melk (150 ml) 0,6 microgram
Schaaltje magere yoghurt (150 ml) 0,54 microgram
Plak kaas (Goudse 48+) (20 gram) 0,07 microgram
Tonijn (100 gram) 5 microgram
Runderbiefstuk (75 gram) 1,9 microgram
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vitamine tabletjes B12.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem van een tekort krijg je vooral als je uitsluitend veganistisch eet, dan is het advies ook om het bij te slikken in de vorm van een supplement. Als je toch melk, yoghurt, kaas of eieren eet hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine B12 haal je uit zuivel, eieren en (de meeste) vleesvervangers (daar wordt het vaak aan toegevoegd, kijk dus wel even op het etiket).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet per dag 2.8 microgram B12 binnenkrijgen.
Het zit in zuivel, ei, toegevoegd aan veel (maar niet alle) vleesvervangers en sojadranken, in veel multivitamines en in B12-supplementen.

1 glas melk (150 ml) = 0.6 microgram
1 schaaltje yoghurt (150 ml) = 0.6 microgram
1 gekookt ei = 0.6 microgram
1 plak kaas (20 gram) = verschilt per kaassoort, meestal van 0.3 microgram tot 0.6 microgram
verrijkte vleesvervangers = verschilt, meestal 0.15 of 0.38 microgram per 100 gram (en soms 0).
verrijkte sojamelk = verschilt, vaak 0.15 of 0.38 microgram per 100 ml (en soms 0).
multivitamines en B12-supplementen: hoeveelheid verschilt. Bij supplementen moet je niet uitgaan van 2.8 microgram, maar van 10 microgram per dag, als je het alléén uit die supplementen haalt, omdat je bij een grote hoeveelheid naar verhouding veel minder opneemt.

Dus uit een combinatie van bovenstaande keuzes, je kan zelf kijken welke dingen je het fijnst vindt, en variëren.
Veel eieren en zuivel per dag is altijd gezond, dus ik zou een supplement combineren met zuivel en ei.