Als je tekorten krijg door plantaardig te eten, betekent dit dat een mens een omnivoor is?

Ik heb helemaal niks tegen plantaardig eten, ik ben zelf flexitariër maar 99% veggie, dus die discussie wil ik hier niet uitlokken. Alleen verdiep ik me wel in de voedingsstoffen die mensen moeten binnen krijgen. En dan zie ik dat er toch wel veel vitamines, mineralen en andere stoffen zijn die je makkelijker binnen krijgt (en opneemt) als je vlees en dierlijke producten eet.
Dus vroeg ik me af: wat moet ik hier nu uit verstaan? Dat een mens eigenlijk een omnivoor is, dus een alleseter en dus én plantaardige voeding moet eten én dierlijke, om zo in zijn behoefte te voorzien?

TurfGraver
een jaar geleden
Een mens KAN alles eten.
Tegenwoordig hoeft dat niet.
In ons westerse dieet krijgen we al gauw 'te veel van het goede' door het gemak en industrie er om heen.
TurfGraver
een jaar geleden
"Als je tekorten krijg door plantaardig te eten,.."
Dan eet je onvoldoende en of niet gevarieerd genoeg.

Antwoorden (2)

Ik denk dat je het helemaal goed hebt begrepen. Denk je eens in dat 1000 en 10.000 jaar geleden de mensen nog nooit van eiwitten, zetmeel, vitaminen of sporenelementen hadden gehoord, en daar ook niet het flauwste benul van hadden. Ze aten wat er voorradig was én wat ze lekker vonden. Of althans niet smerig. De zwaksten stierven, en kregen dus ook geen nageslacht. Wat betekent dat het juiste dieet kiezen 'in de aard' van de mensen is gaan zitten. Tegenwoordig wordt dat wel verstoord doordat we aan voeding kunstmatig suiker en zout en zo toevoegen en andere kunstgrepen uithalen, maar zomaar een belangrijk deel van de 'natuurlijke' voeding weglaten is vragen om problemen.
Kun je ook aan het gebit zien. Dat is tijdens de evolutie van de mens ontwikkeld als het gebit van een omnivoor. Paarden en konijnen hebben totaal andere tanden en kiezen. En koeien hebben zelfs geen boventanden.
Wist je overigens dat herbivoren geen galblaas hebben? Carnivoren en omnivoren wel. Mensen hebben die dus ook.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Als aanvulling: de mens is een obligate vleeseter; in natuurlijke omstandigheden kunnen we zonder plantaardig eten maar niet zonder vlees, en diverse jagers/herdersvolken (Inuit en Masai zijn standaardvoorbeelden) leven ook vrijwel 100% op dieren. Onze darmen zijn ook typisch ingericht op energiedicht eten; vlees, knollen en fruit. Vitamines en mineralen komen ook uit orgaanvlees.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens is de moderne mens zo’n 100.000 jaar geleden ontstaan en eten menselijke voorouders al veel langer omnivoor met vlees.
TurfGraver
een jaar geleden
@tinus1969, wellicht leuk leesvoer (in het Engels).
https://nutritionstudies.org/masai-and-inuit-high-protein-diets-a-closer-look/.
Nee, een mens is geen omnivoor. Een omnivoor is een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel eet. Hoewel mensen in staat zijn om plantaardig voedsel te eten, hebben ze ook een aantal voedingsstoffen nodig die alleen in dierlijk voedsel voorkomen. Daarom is het belangrijk om een evenwichtig dieet te volgen dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel bevat.
10 maanden geleden