Wat zijn echt hele gemakkelijke, lekkere en goedkope SNELLE vegetarische recepten?

Ik ben op zoek naar hele eenvoudige recepten die heel snel klaar zijn. Waar ik niet over na hoef te denken, maar niet met vegetarische vleesvervangers.

Toegevoegd na 8 minuten:
zoiets als aardappels groente vlees, daar hoeven mensen ook niet diep over na te denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ratatouille met rijst.
Ui fruiten met wat kerry in boter, als ze goed zijn gesneden tomaten, gesneden courgettes, gesneden aubergine erbij...opmatig vuur laten staan totdat deze groenten voldoende water hebben afgestaan.

Rijst koken en serveren met een schaal geraspte kaas...of meerdere soorten kaas. (liefst belegen of oude kaas, zoals bv parmezaanse)

2 ..komt iets later

Toegevoegd na 53 minuten:
Als eigen gemaakte "vleesvervanger"
Nij een uitje fijn, rasp wat oude kaas en meng dit samen met een zelfde volume broodkruim (gedroogd, van oud wit brood) en een ei. (ei is bedoeld om het geehl samen te plakken)
Kneed hiet balletjes van en bak die in olie , kan zowel in koekepan als in frituur.

3 kook rijst en linzen (dag vooraf).
verhouding 3 koppen rijst en 1 kop linzen.

Snij een uit en een paprika fijn, meng die samen met de rijst en linzen.
Rasp jong of jongbelegen kaas (200 gram), meng dit met 250 gram magere kwark en wat yoghurt tot een dikke massa.
Vet een ovenschaal in, doe eerst wat rijst-linzen mengsel er in. Leg er dan een laag van de kwark-yoghurt kaas laag over en sluit weer af met rijstlinzen mengsel.
Dek nu af met plakken oude kaas of een laag geraspte oude kaas.
In 45 minuten te bakken in een oven op ca 170 graden.
Lekker bij deze schotel is een salade naar keuze.
Je kunt bij dit laatste alles vooraf klaarzetten (maximaal 1 dag, in de koelkast bewaren). Als het in de oven staat heb je er verder werk meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Haal een zak sla, mik er wat ingredienten door die je lekker lijken (rozijnen, appels, walnoten, pijnboompitten, feta, whatever). Beetje dressing en klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ja lekker, en er zijn zoveel variaties mogelijk, +
Elke vorm van salades, die kan je lekker maken zonder vlees.

Een andere lekker optie is verschillende soorten groente roerbakken (eventueel met teriyaki saus of iets dergelijks) en serveren met rijst. Zelfs ik mis het vlees dan niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pasta met spinazie en magor

Ingrediënten
200 gram macaroni grande (zak a 500 g)

2 eetlepels olijfolie

1 zak panklare spinazie (300 g)

150 gram magor (kaas)

1/2 bekertje crème fraîche (a 125 ml)

In pan ruim water met zout aan de kook brengen. Macaroni in ca. 8 minuten beetgaar koken. Intussen in pan olie verhitten. Spinazie in ca. 4 minuten al omscheppend laten slinken. Magor in blokjes snijden. Spinazie uit pan nemen en grof hakken. Magor en crème fraîche in zelfde pan doen en ca. 4 minuten verhitten tot kaas gesmolten is. Spinazie erdoor mengen en nog 1 minuut meewarmen. Op smaak brengen met zout. Macaroni afgieten. Macaroni en spinazie-kaassaus over twee diepe borden verdelen. Royaal peper erboven malen.

Heerlijk, snel en makkelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klinkt goed, +
alleen van magor heb ik nooit gehoord, waar haal je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Albert Heijn kun je het krijgen of bij de betere kaasboer.
Rieneke1
13 jaar geleden
ok, bedankt!
MacSpin (Macaroni met Spinazie), de ultieme trapmaaltijd!
Neem een pot gehakte spinazie (ja, ook achter glas verkrijgbaar), een zak cashewnootjes, 1 bakje kruidenkaas (mag Boursin zijn maar ook de kansarmere variant), 1 ui, 1 zak pasta naar keuze.
Kook de pasta (dit kost het meeste tijd).
Fruit de ui. Laat de spinazie uitlekken en doe die bij de ui. Doe de kruidenkaas er bij. Laat dit alles warm worden. Naar believen kruiden met peper, knoflook, herbes de Provence.

Serveer met de cashewnoten en evt. lekkere gesneden tomaatjes.

Toegevoegd na 51 seconden:
Het lijkt op het Spinazie-Magor recept, maar dan nog simpeler...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ook lekker, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt goed! +
Couscous met gegrilde groenten:

Aubergine, courgette en een paprika snijden in plakken/repen van ongeveer een centimeter dik, insmeren met een beetje olie.

Water koken, grilpan alvast op hoog vuur zetten. Géén olie in de grilpan zelf smeren!

Kokend water volgens gebruiksaanwijzing over couscous (pakje compleet met kruiden, of ongekruide couscous met een schepje couscouskruiden van de Turk) gieten en afgedekt wegzetten.

Groenten in korte tijd op hoog vuur grillen. Doe een raam open, het is normaal als hier wat rook af komt. Eventueel in afleveringen grillen, wat al klaar is afgedekt warm houden. Bestrooien met wat zout en versgemalen zwarte peper.

Couscous losroeren met een vork en verdelen over borden. Gegrilde groenten erop leggen. Ernaast leg je blokjes feta.

Met een beetje handigheid heb ik dit alles in een kwartiertje op tafel.

Een misschien nog veel grotere no-brainer, lange baktijd maar korte voorbereiding:

Een zakje voorgesneden groenten (bijvoorbeeld wokgroenten) in de pan (liefst anti-aanbak, bijvoorbeeld een hapjespan of wok), in olie bakken. Restjes van gisteren mogen ook.

De restjes aardappelen van gisteren mogen er ook gerust in plakjes of dobbelsteentjes bij. Alles goed door elkaar scheppen tijdens het bakken.

Intussen eieren loskloppen met een beetje melk (omdat ik geen melk drink, heb ik daarvoor van die houdbare drinkpakjes met een rietje), wat zout en peper (en eventueel paprikapoeder of provençaalse kruiden of waar je maar ook trek in hebt) erbij.

Ook een klein beetje zout over de groenten strooien en nog even omscheppen.

Ei over de groenten gieten, vuur helemaal laag zetten en pan afdekken.

Afhankelijk van de hoeveelheid een minuut of 20 à 30 iets anders gaan doen terwijl je omelet héél zachtjes bakt. Zodra hij helemaal tot in het midden gestold is, is hij klaar. Je hoeft hem niet om te draaien.

Lekker met brood en - vooral als je voor wat mediterrane kruiden bent gegaan - aïoli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ei kloppen met verkruimelde beschuit en melk, eventueel blokjes paprika, ui, kaas en prei, ff bakken klaar, eipannekoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pot kikkererwten en een potje linzen, ui, knoflook, roerbakgroenten en wat kruiden.

Olie in een wok, uitje fruiten, zakje roerbakgroenten en knoflook erbij en goed omscheppen. Beetje zout, peper, en daarna de (uitgelekte) kikkererwten en linzen doorroeren. (Als je het lekkerder vindt, kun je er ook andere kruiden of ketjap doorroeren).

Je hebt er verder niets bij nodig. Mag natuurlijk wel, maar je wilde snel en makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Envelopje gevuld met paddestoelen
8 lasagnevellen (voorgekookt)
50 gr boter
1 ui,fijngehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt
600 gr gemengde paddestoelen, in plakjes
1 el platte peterselie, fijngeknipt
6 el slagroom
evt. en scheutje cognac
zout en versgemalen peper
parmezaanse kaas

Breng een grote pan met veel water en wat zout aan de kook. Smelt in een andere pan de boter en bak de fijngesneden ui en knoflook zacht, maar niet bruin. Voeg de paddestoelen en naar smaak peper en zout toe. Bak alles enkele minuten op een middelhoog vuur. Blus af met 3 el water. Voeg de peterselie en de slagroom toe en eventueel een scheut cognac. Kook de lasagnevellen in circa 10 minuten beetgaar op een niet te hoog vuur. Wees voorzichtig, want ze kunnen snel breken of gaan kleven. Niet afgieten dus, maar met een schuimspaan de vellen eruit halen. Snijd de vellen in tweeën en leg op ieder bord een velletje. Schep er het paddestoelenmengsel overheen (bewaar nog een beetje voor garnering) en leg de andere lasagne-helft erop.
Lekker met parmezaanse kaas.

Tip: Lekker als tussengerecht of als vegetarisch hoofdgerecht.

Personen: 4

Op onderstaande site staan nog véél meer snelle recepten:

http://recepten.mriweb.nl/recepten/Vegetarisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Parmezaan is niet vegetarisch ;)
Er zit stremsel in.
Ook lekker op de barbeque: groente-& fruitspiesen!

Fruitspiesen;

Leg de sateh stokjes ½ uur in het water zodat ze niet verbranden. Wel gedroogde abrikozen en gedroogde pruimen ca. 10 min. in warm water.Stop in elke abrikoos en pruim een amandel. Snijd plakken bacon doormidden en rol ze op.Steek de spekrolletjes afwisselend met de vruchten op de stokjes. Grill ze rondom in 5-8 minuten.

Groentespiesen;

Pel uien en snijd ze in partjes. Maak een courgette schoon en snijd in plakken, snijd paprika`s in stukken en maak champignons schoon. Steek alles afwisselend aan sateh stokjes en grill 8-10 min.

Lekker met knapperig volkorenbrood, stokbrood, ciabatta of met een lekkere (aardappel)salade. Ook lekker met een chilisaus o.d. erbij.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat bacon van een varken afgesneden wordt? ......
amc
13 jaar geleden
Nee, ik dacht dat het uit zaadjes kwam!:D
Stom hè, ik wilde het net veranderen, maar jij had het al gezien. Het komt omdat ik gebakken plakjes bacon niet direct als een stuk vlees voor me zie. Opgerold en gebakken zie je er niet veel van terug nl.
Je kan de spiesjes natuurlijk ook zonder bacon maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik snap wat je bedoelt.
En toch worden er een heleboel varkens voor afgeslacht... Maar een plusje voor de spiesjes zonder bacon!
Broodje pindakaas :)
erg makkelijk, lekker, goedkoop en sneller dan dat gaat bijna niet

Toegevoegd na 44 seconden:
als je het recept wilt moet je me maar mailen of naar onderstaande link gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar van mijn eigen supersnelle vegetarische recepten:

1. Brood met humus en guacamole.

Zorg dat je lekker vers biologisch brood in huis hebt, of afbakbroodjes, bijvoorbeeld van Albert Heijn.
Ook nodig is knoflook, één of twee boterzachte avocado's (afhankelijk van het aantal personen), een blik(je) kikkererwten, een blik tomatenblokjes, olijfolie, peper en zout, een keukenmachine of staafmixer.

Pureer de avocado('s) met een beetje olie, twee teentjes knoflook per avocado en een beetje peper en zout.

Pureer de kikkererwten met een beetje van de tomatenblokjes (1 deel tomatenblokjes op 3 delen kikkererwten), een of twee teentjes knoflook en wat peper en zout.

Smeer dit op brood en eet het op.

2. Pasta met tuinbonen en pesto.

Nodig is pasta naar keuze, een potje tuinbonen, een potje pesto, wat gedroogde kruiden (bijvoorbeeld tijm, rozemarijn, oregano, salie of dille), knoflookpoeder (biologische van AH is de allerlekkerste!) en olijfolie.

Kook de pasta tot hij gaar is, giet het af en gooi het terug in de pan met wat olijfolie en zet de pan op een laag vuurtje.
Gooi er wat tuinbonen, kruiden, knoflookpoeder en een paar lepels pesto door en zorg dat alles goed warm wordt.

Klaar.

3. Pasta met paddestoelen.

Benodigheden: pasta, een pot gemengde paddestoelen (Aldi heeft hele lekkere!), pesto, gedroogde kruiden, knoflookpoeder, potje zongedroogde tomaten, olijfolie en verse roomkaas (AKA Philadelphia).

Kook de pasta en giet af, doe het weer terug in de pan met wat olijfolie erbij.
Doe de paddestoelen in een vergiet, spoel ze even kort af, laat ze een beetje uitlekken en doe ze bij de pasta, samen met de knoflookpoeder en de kruiden.
Snijd een paar zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes en doe het in de pan.
Roer een beetje van de Philidelphia erdoor en het is klaar!

4. Brood met ei.

Nodig: vers biologisch brood, boter, zoveel eieren als je wilt, wat olijfolie, peper en zout.

Doe olie in een koekepan en verhit dit.
Breek en ei en ledig de schaal in de hete olie.
Smeer je boterhammen met boter.
Draai je ei om, laat het nog een paar seconden bakken en doe het op je brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartige Clafoutis. Erg lekker, je kan het maken met wat je lekker vind.

Ik maak het altijd alsvolgt (maar er zijn ook recepten te vinden op internet die het anders maken)

4 eieren
groene of zwarte olijven zonder pit
cherrytomaatjes
geitenkaas (bettina)
mix van paddestoelen
zout en peper
kruiden ( denk aan oregano, rozemarijn, salie etc)
knoflook
1/2 liter melk
200 gram bloem

Maak een mengsel van de eieren, bloem en (lauwwarme) melk ( een soort pannekoeken mengsel) het moet niet te nat zijn, dus soms voeg ik extra bloem toe.

pak een oveschaal, vet deze in met olie of boter en maak een laagje bloem door de schaal rond te draaien. Zodat alle olie/boter bedekt is met een superdun laagje bloem.

snij de paddestoelen en bak deze met wat olijfolie en knoflook aan.

Doe de olijven, paddestoelen, cherrytomaatjes en geitenkaas(verbrokkeld) in de schaal. Schenk het ei mengsel erover heen en doe alles in een voorverwarmde oven (200 graden) Dan is het een kwestie van in de gaten houden. Meestal is het afhankelijk van je oven. Maar zeg een half uurtje. Klaar!!

Je kunt het van te voren maken en koud eten maar ook warm met een lekkere salade ernaast.

eet smakelijk!!!