Mag een veganistisch opgevoede baby moedermelk drinken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
paulus811
6 jaar geleden
Want? Is de moeder een koe?
Erna55
6 jaar geleden
Een pasgeboren baby is niet veganistisch opgevoed...
Erna55
6 jaar geleden
Borstvoeding is veganistisch omdat 'er geen uitbuiting van dieren' aan te pas komt. Moeders kiezen er vrijwillig voor haar baby borstvoeding te geven.
Ritsuka
6 jaar geleden
Lijkt mij niet goed om voor zo'n jong kind dergelijke restricties aan voeding op te leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ken iemand die dit - grotendeels - doet. Zij heeft vantevoren advies van een diëtiste ingewonnen. De conclusie was: het kan wel, maar als je kind een moeilijke eter is, dan kan het dus soms even niet. Vond ik een vrij nuchter advies. Het grote knelpunt van volledig plantaardig eten is - naast het feit dat je B12 moet suppleren, uiteraard - het feit dat je simpelweg meer volume moet eten om aan je macro- en micronutriënten te komen. Om aan je calorieën te komen al überhaupt. Zolang je een kind hebt dat met groot gemak grote hoeveelheden groene groente naar binnen werkt en elke dag een handje peulvruchten eet, is het - wat de gezondheid betreft - best te doen. Maar als je een kind hebt dat moeilijk eet en je hebt op den duur een fase waarin je voor elk hapje dat naar binnen gaat en binnen blijft een waar gevecht moet leveren, dan moet je ook bereid zijn om je kind af en toe een glas melk te geven of het een omelet of desnoods een stukje vlees voor te zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier is daar meer over te lezen: https://www.veganisme.org/voeding/veganistische-kinderen/ De baby krijgt moedermelk en indien dit niet mogelijk is, zuigelingenmelk, zoals Nutrilon Soya. Moeders moeten wel extra op hun voeding letten en hun voeding aanvullen met extra supplementen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"geen uitbuiting van dieren"
Dus een veganist mag roadkill eten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee veganisten eten sowieso geen dieren en ook geen bijproducten van dieren, zoals melk, honing, eieren. Ook geen andere producten zoals leer en wol gebruiken ze, omdat dit ook van dieren komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bo777: dat hoef je niet uit te leggen. Ik stelde de vraag zo, om aan te geven dat uitbuiting als uitleg onvolledig is. Veganisten eten trouwens wel dieren en in aantallen nog meer dan vleeseters ook:
http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten/je-eet-al-insecten/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige mensen die verder veganistisch leven, eten wel roadkill. Vaker vinden ze dat het wel te verdedigen zou zijn, maar eten ze het in de praktijk niet. Bijvoorbeeld omdat ze het niet hygiënisch vinden, ze vinden dat het een verkeerd signaal geeft, ze het sowieso een akelig idee vinden om vlees te eten of omdat hun lichaam het gewoon niet (meer) gewend is en ze daar last van zouden krijgen. Over het eten van insecten bestaat discussie onder veganisten. Het is niet duidelijk of insecten pijn voelen (ze hebben geen centraal zenuwstelsel) en het hangt af van de reden waarom iemand veganist is, of ze dat wel of niet verantwoord vinden. Over het algemeen worden producten waarvoor bewust insecten gebruikt wordt - zoals karmijnrood (E120) - vermeden. Dat er in fruit en groente soms insecten zitten is een ander verhaal; dat doen we niet bewust. Je kunt ook niet voorkomen dat er insecten gedood worden door te lopen, bijvoorbeeld.* Sommigen eten ook bewust geen biologische groente omdat daarbij meer dierlijke producten worden gebruikt (bijvoorbeeld mest t.o.v. kunstmest), maar vaak is de correlatie juist andersom (en eet een bepaalde categorie veganisten vaak ook veel zgn. 'superfoods' van over de hele wereld - ook zo duurzaam, maar dat is een hele andere discussie). *En dat is voor mij persoonlijk trouwens ook één van de redenen dat ik weliswaar probeer mínder dierlijke producten te gebruiken, maar ik voor mijzelf niet veel meerwaarde zie in volledig veganistisch leven. Wij mensen hebben een impact op het milieu, hoe dan ook. Wonen, vervoer.. afval, etc. Dat verminderen is prima, maar ik zie niet in waarom volledig veganistisch leven superieur is aan - bijvoorbeeld - minder vlees eten en de auto zo min mogelijk gebruiken of proberen om zoveel mogelijk lokale producten te kopen. Ik denk dat we een heel eind komen als iedereen probeert om "iets" te doen aan de belasting van het milieu, allemaal op een manier die past in onze specifieke leefsituatie en die voor ons persoonlijk haalbaar is. Maar ik zal stoppen met preken :-P
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veganisten eten niet bewust insecten of andere dieren. Indirect iets dierlijks binnenkrijgen of iets eten waarbij dieren zijn gedood, ontkomt een veganist niet aan. Daarom wordt veganisme gezien als een schaal: 100% is niet mogelijk, maar een veganist zal bewust wel heel wat dingen laten staan om zo uitbuiten en dierenleed te verminderen.

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag dat. Moedermelk is 100% veganistisch. Veganisten hebben bezwaar tegen het gebruik van dierlijke producten van andere soorten en tegen de uitbuiting van dieren. Het geven van borstvoeding doe je zelf en vrijwillig, en is geen vorm van uitbuiting.

Als het niet mogelijk is om volledig borstvoeding te geven en je wilt je kind veganistisch grootbrengen, dán wordt het juist ingewikkeld. Want kies je dan toch voor de kunstvoeding op (koe)melkbasis, of ga je voor een variant op basis van soja, waarvan niet helemaal duidelijk is wat daar eventueel de nadelen van kunnen zijn? Of maak je gebruik van een donormoeder, die dan mogelijk niet volledig veganistisch eet? Maar de borstvoeding zélf? Nee, dat is geen probleem.