Hoe maak je Tempeh lekker klaar?

Ik ben een maand geleden overgestapt op een veganistisch dieet. Tot nu toe geen klachten, voel me een stuk beter en krijg alle voedingsstoffen binnen zonder de troep van de vleesindustrie.

Maar...

Tempeh! Ik ben geen kieskeurige eter, echt niet. Ik kan me niet eens meer herinneren de laatste keer dat ik iets niet lekker vond. Tempeh echter, zoals ik het bereid heb, is te vergelijken met kattevoer.
Nat, stinkend, en bovenal; heeel erg vies.
Op de verpakking stond 5 minuten in olie bakken. Heb precies dat gedaan.
Hoe kan ik de smaak van Tempeh overmeesteren? Sommige dingen moet je leren eten, dus weet iemand een goede (liefst makkelijke) tip die mijn haat voor Tempeh om kan zetten in een verslaving?

Alvast bedankt!

Niels

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
volgens mij kon je dit het beste marineren voor gebruik
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soja is, zeker als je er wat meer van eet, niet gezond, helemaal voor mannen. Beter het maar vies blijven vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als je het écht niet lekker vind, dan hoef je het toch niet per se te eten? Ik heb het ook niet op tempeh, zelf koop ik het eigenlijk nooit. Je hebt gelijk dat je het soms moet leren hoor, klaarmaken zowel als eten. Maar als je het echt smerig blijft vinden, dan is er geen noodzaak om het te leren eten. Alternatieven genoeg: noten en zaden, tofu, peulvruchten, bonen, seitan (gewoon zelf maken, is veel goedkoper én veelzijdiger), nog een heel aantal kant-en-klare veganistische vleesvervangers en ongetwijfeld dingen die ik nu vergeet omdat ik niet (uitsluitend) veganistisch eet. (Ik lees wel even mee natuurlijk :-))

Het beste antwoord

Door het in smalle kleine reepjes te snijden en die eerst te marineren in een pittige saus naar jouw smaak. Zelf vind ik het vooral met sojasaus en sambal badjak goed smaken. En daarna in een lekkere olie (bijvoorbeeld sesam of arachide) knapperig bakken. Dat is een wereld van verschil met die wrange nogal smakeloze sojabonenkoek.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

themphe kan je het beste met bruinesuiker bakken of appel stroop insmeren of knooflook met gember en soja
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk moet je hem marineren om echt lekker te laten zijn. Het beste is het om eerst de plakjes (dun gesneden maakt ze lekker krokant) 10 min. te stomen...ze nemen dan de marinade beter op.
Lekker is een marinade van bijv. 2 eetl. zoete ketjap (manis), 1 eetl. sojasaus, 2 eetl. pindakaas, 1 eetl. tomatenketchup, ½ eetl. citroensap of azijn, wat korianderpoeder en 1 theel. komijn.
Meng alles tot een marinade en laat de gestoomde tempehplakken hierin ong. 1 uurtje marineren in de koelkast. Draai af en toe om.
Zet de oven op 200 graden op grillstand en leg de tempehplakjes op bakpapier op het bakblik ( of leg ze op het rooster op het bakblik) en laat ze zo'n 8-10 min. bakken.
Is erg lekker op een broodje samen met komkommer en sesamzaadjes erover gestrooid of met andere groenten.

Vindt je Italiaans lekker dan kan je ze marineren in 1 el. olijfolie, 2 el. Balsamicoazijn, 1 el. sojasaus, 1 t. geperste knoflook, en kruiden als rozemarijn, tijm, oregano en basilicum. Lekker dan met rucola, tomaat, ui, olijfjes en geschaafde parmezaan als salade erbij. Je strooit de blokjes er dan over, want uiteraard kan je de plakken ook in blokjes snijden en wokken of bakken in wat olie in de koekenpan. Ze zijn in enkele minuten klaar.
7 jaar geleden
zelf maak ik het altijd in de oven/airfryer klaar, zo wordt het helemaal niet nat en ook wordt het lekker knapperig :)