Wat is de minimale inname van groenten, noten en fruit per dag als je een veganistisch dieet wil gaan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Amadea
7 jaar geleden
Dat blijft gewoon hetzelfde als wat het voedingsbureau voorschrijft.
Ritsuka
7 jaar geleden
als je er zelf niet uit komt, dan kun je naar een dietist gaan
Cryofiel
7 jaar geleden
Diëtist inderdaad, om te voorkomen dat je tekorten opbouwt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens op https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/login/
Daar kun je invullen wat je eet en of je dan genoeg binnenkrijgt van iedere voedingsstof of eventueel teveel. Je moet wel eerst een account aanmaken maar is een fijne site.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh en zorg ervoor dat je supplementen neemt voor een klein aantal vitaminen die je niet kunt binnenkrijgen door niet dierlijke bronnen (misschien zelfs één). B12 moet je sowieso supplementen van nemen geloof ik.

Antwoorden (1)

Bij een veganistisch dieet is het belangrijk dat je voldoende eten nuttigt met eiwitten, bepaalde vitamines B, zink en ijzer. Dit zijn vooral stoffen die je in vlees terugvindt. Ze komen echter niet voor in alle plantaardige producten. De klassieke classificatie van fruit, groenten en noten vervallen. Je moet vooral kijken welke producten de bovenstaande stoffen bevatten en er voor zorgen dat je er voldoende van eet. Peulvruchten en noten zijn goede vleesvervangers, zeewier, tofu en tempeh zijn ook natuurlijke producten die geschikt zijn. Je kan ook vleesvervangers kopen in de winkel maar die zijn relatief vettig en zout. Naar mijn mening (MENING!!!) is een vegetarisch dieet beter dan een veganistisch. Je kan dan namelijk nog eieren en melk(producten) nuttigen waardoor je makkelijker voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook zal koken makkelijker gaan, heb je veel meer variatie in je dieet en kan je makkelijker op restaurant gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik raad je aan gespecialiseerde websites op te zoeken en een keer naar de huisarts/diëtist te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even opgezocht maar het is nog correct ook:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1469/op_restaurant_gaan_naar_een_restaurant_gaan/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moet dan nog mijn best doen om niet in het plat Vlaams te schrijven
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed antwoord!