Sinds kort maak ik waterkefirlimonade. Ik lees nu op het net dat er daar vitamine B12 in zit. Is deze even goed opneembaar als dierlijke vit B12?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er is nog geen betrouwbaar bewijs dat het bij kefir gaat om actieve B12 en niet om inactieve B12-analogen (kort gezegd: stoffen die heel erg op B12 lijken, maar niet door het menselijk lichaam gebruikt kunnen worden, een soort "nep-B12" dus).
Er zijn wel meer gefermenteerde plantaardige producten waarvan gedacht werd dat het B12 bevat, maar daarbij bleek telkens dat het om inactieve B12-analogen ging, dus dat is hier vermoedelijk ook het geval.

Overigens is B12 technisch gezien niet dierlijk, het zit wel in dierlijke producten maar het wordt gemaakt door micro-organismen en niet door het dierlijk lichaam zelf.