Voedingssupplementen verschillen, dus ik weet natuurlijk niet zeker wat er in die van jou zit.
Als het een supplement is dat EPA en DHA bevat, kan het vis qua omega-vetzuren prima vervangen.

Je hebt 3 soorten omega3-vetzuren: ALA, EPA en DHA. ALA zit in wel meer plantaardige voeding (bijvoorbeeld lijnzaad(olie), walnoot) en kan door het lichaam worden omgezet in EPA en DHA. Maar niet bij iedereen gebeurt dat effectief genoeg, dus een supplement dat EPA en DHA bevat, kan een verstandige keuze zijn.

Let wel op dat er alleen omega3 in zit, en niet ook nog omega6. Omega6 krijgen we in Nederland al méér dan genoeg binnen (ook als veganist), en als je veel omega6 binnenkrijgt, zorgt dat ervoor dat de omega3 niet goed opgenomen wordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
ALA (ook wel afgekort als LNA) = alpha-linolenic acid
EPA - eicosapentaenoic acid
DHA - docosahexaenoic acid
Er zijn overigens nog meer vormen van omega3 hoor, maar dit zijn de meest relevante.

LA (linoleic acid) en GLA (gamma-linolenic acid) zijn voorbeelden van omega6, die in sommige supplementen zitten.

Zie de bron voor uitgebreide info over omega-vetzuren en veganisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vissen halen zelf de omega's uit algen. Je kunt dus beter algen eten dan vis (om meerdere redenen).
Maar zelfs dat is niet eens echt nodig. als je regelmatig noten eet, avocado's, groenten, fruit, granen, bonen enz.. dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen.
Kijk hier eens naar de trailer van Sea the truth http://happyherbi.com/filmtips.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere soorten omega3. Je lichaam kan de ALA uit plantaardige voeding als lijnzaad en walnoot omzetten in EPA en DHA, maar het is waarschijnlijk wel beter om ook een directe bron van DHA te gebruiken. Of dat nodig is, is niet zeker, maar wel redelijk waarschijnlijk. En voor DHA kom je toch uit bij zeewier. In zeewier zit het in kleine hoeveelheden, dus een zeewier-supplement schiet dan wel meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is inderdaad niet per se nodig, het is voor als je echt de optimale gezondheidseffecten wilt.
Voor een paar druppels visolie worden een heleboel vissen gedood. Als je echt mee wilt gaan met de Omega-hype, dan kun je dat ook uit plantaardige voedingsmiddelen halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je toevallig hoeveel vis er gedood wordt voor hoeveel olie? Dus hoeveel vissen voor 1 lepel/supplement?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Het Productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO), wordt per jaar wereldwijd 1 miljard liter visolie geproduceerd. Hiervoor is minimaal 20 miljard kilo vis nodig, maar waarschijnlijk is dit getal veel hoger, daar van sommige soorten (minder vette) vis veel meer nodig is dan van andere, juist vettere soorten. Men kan er van uitgaan,
dat het werkelijke getal dichter bij de 50 miljard kilo vis komt – ongeveer eenderde van alle visvangst – zoveel vis moet dus het leven laten om visolie te maken. http://www.dos-bertie-winkel.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=307&Itemid=119