Bij sommige supermarkten verkopen ze soja-ijs (vanille en chocolade) van het merk Van Rijsingen. De vanille-variant is volgens de verpakking glutenvrij en lactosevrij, ik vermoed dat de chocolade-variant dat ook is.
Bij biologische winkels/natuurvoedingswinkels/reformwinkels verkopen ze rijstmelk-ijs (vanille, chocola, en ijsjes gehuld in pure chocola/rijstmelkchocola) van het merk SoYeah, waarvan in ieder geval sommige smaken volgens de verpakking lactosevrij en glutenvrij zijn (misschien de andere smaken ook wel, ik heb ze niet allemaal bekeken).
Professor Grunschnabel heeft kokosijs (heel veel verschillende smaken), waarvan in ieder geval sommige smaken glutenvrij en lactosevrij zijn volgens hun website. Het is te koop op veel verschillende plekken, waaronder een paar supermarkten.
Bij biologische winkels/natuurvoedingswinkels/reformwinkels verkopen ze soja-ijs van SoYeah (chocolade, blauwe bes, vanille, aardbei), waarvan in ieder geval sommige smaken volgens hun website glutenvrij en lactosevrij zijn (misschien de andere smaken ook wel, ik heb ze niet allemaal bekeken).
Bij sommige supermarkten (oa. AH en Plus) hebben ze soja-ijs (chocolade en vanille) van het merk Van Gils. Deze zijn qua receptuur glutenvrij en lactosevrij, misschien kunnen ze wel sporen van gluten of lactose bevatten.
Bij de Biomarkt in Amsterdam hebben ze vanille-ijs (en misschien wel meer smaken) van het merk Booja-Booja. Het is glutenvrij en melkvrij (dus qua receptuur lactosevrij, maar ik weet niet of het sporen van lactose zou kunnen bevatten).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb de term roomijs maar even vrij breed opgevat. Kokosijs ed. zijn natuurlijk niet echt hetzelfde als roomijs, maar het is wel romig ijs dat meer lijkt op roomijs dan op waterijs of softijs, dus ik hoop dat het een beetje is wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

SoYeah Vanilla Ice Cream
SoYeah Choclate Ice cream
SoYeah Strawberry Ice Cream
SoYeah Pipo Vanille
Bovenstaande zijn glutenvrij en lactosevrij ijs, gemaakt van sojamelk. Ze bevatten allemaal glucosestroop en maltodextrine, maar dat is gemaakt van maïs. Geschikt voor gevoelige coeliaken en mensen met een tarwe-allergie. Ze zijn te koop bij reformzaken/natuurwinkels.
Amadea
9 jaar geleden
Er zijn natuurlijk alternatieven op basis van sojamelk, maar over het algemeen is dat niet erg vergelijkbaar met roomijs. Wel met gewoon schepijs in allerlei smaken, al zal iemand die geen soja gewend is de sojasmaak erg overheersend vinden.

Het enige echte lactosevrije roomijs waar ik het bestaan van ken (en dat hoeft niet alles te zeggen, maar via google vind ik ook niks anders) is het lactosevrije roomijs van Delight Food. Dat is echt roomijs, maar net zoals die lactosevrije melken en andere varianten die je tegenwoordig in een aantal supermarkten kunt vinden, is daar door splitsing de van suikers de lactose uit gehaald. Het is wel zo dat alles wat minder dan 0,0zoveel (ik weet de exacte grens niet) als lactosevrij verkocht mag worden, dus het kan zijn dat dergelijke producten die van nature lactose bevatten maar waar de lactose dus is uitgehaald, toch sporen van lactose bevatten. Het kan dus zijn dat er een extreem kleine hoeveelheid lactose in zit.

Dit lactosevrije roomijs wordt verkocht bij in elk geval de grotere AH's, en tegenwoordig misschien ook bij andere supermarkten. Het zou me niet verbazen als Jumbo het heeft, omdat die ook veel andere lactosevrije melkproducten heeft.

Verder kun je natuurlijk ook zelf ijs maken, met lactosevrije slagroom en melk of met soja- of rijstroom. Kokosmelk is trouwens ook lekker als basis voor ijs (samen met bijvoorbeeld lactosevrije slagroom) maar al deze varianten zijn weliswaar lekker, maar leveren geen echt roomijs op.

IJs is trouwens van nature glutenvrij. Alleen bij die kant-en-klare ijsjes met hoorntjes of wafels heb je daarmee een probleem. En sommige mensen met coeliakie zullen ook geen gewoon roomijs bij de ijsboer kunnen eten, omdat je daar het risico loopt dat er ooit kruimels van de hoorntjes in de ijsbak zijn gevallen. Maar met gewoon roomijs zonder koek, wafels of hoorn erbij zul je dat probleem niet hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dolgelukkig na vandaag! Creamy ( lees: room) ice van Professor Grunschnabel geproefd vandaag!! Ook fruity smaken. Tip: www.grunschnabel.nl. Eindelijk echt ijs! Zo blij!
Je kan dit ook zelf maken; http://blog.gezondmetpit.nl/veganistisch-ijs-hennepzaadjes/

Bij verschillende natuurwinkels zou je dit kunnen kopen.