van http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde-vragen/vegetarische-instinkers

Brood

Waarom is brood niet per definitie vegetarisch? Aan brood wordt meestal vet toegevoegd om het volume te vergroten, het malser te maken, en langer vers te houden. Dit vet kan zowel plantaardig als dierlijk zijn. Aangezien vers brood niet geëtiketteerd hoeft te worden, kan het voorkomen dat in het brood dat je bij de bakker of supermarkt koopt, dierlijk vet gebruikt is. Je zou hiernaar kunnen vragen bij het verkooppunt, maar dikke kans dat ze het niet weten (of zomaar wat zeggen), want broodverbetermiddelen worden meestal kant-en-klaar in de juiste samenstelling verkocht. Het is dus niet zo dat de bakker er zelf nog een klontje vet indoet.
Is er een alternatief? Wil je zekerheid over de vegetarische status van je brood, dan zou je voorverpakt brood in de supermarkt kunnen kopen. Hier moet een ingrediëntendeclaratie op het etiket staan, en als er vet aan is toegevoegd, moet er op staan of dit plantaardig dan wel dierlijk is. Daarnaast bevat Allisonbrood geen vet en is hiermee een ‘onverdachte’ keus voor vegetariërs.

Toegevoegd na 21 minuten:
veganistisch brood

Albert Heijn:
Alle biologische broden van Albert Heijn die in de winkel worden afgebakken zijn veganistisch.
AH Biologisch vloerbruin (PGV) (bevat E-270 plantaardige oorsprong)
AH Biologisch Meergranen Zonnepit (PGV)
AH Waldcorn Classic (verpakt in Waldcorn zak (PGV)
Alli(n)son brood (PGV)
C1000 Eigen Merk:
Te koop bij C1000-supermarkten.
Boerenvolkoren Sesam (MV, bevat E472e)
Ekoplaza Eigen Merk:
Te koop bij Ekoplaza-winkels en –webwinkel.
Fries roggebrood (WV)
Knäckebröd volkoren (WV)
Sesam knäckebröd volkoren (WV)
Spelt knäckebröd volkoren (WV)
Zonnebloem roggebrood (WV)
Oerbrood bio (donker, granen, origine, pompoen en zonne) (PGV)
Terrasana:
Afbakbroodjes:
Pita (VFV)
Stokbrood Bruin (VFV)
Stokbrood Wit (VFV)
Gekiemd Brood:
Gekiemd Roggebrood Natural (VFV)
Gekiemd Tarwebrood Flax & Sunflower Seeds (met lijnzaad en zonnebloempitten) (VFV)
Gekiemd Tarwebrood Ginger (met gember) (VFV)
Gekiemd Tarwebrood met rozijnen (VFV)
Gekiemd Tarwebrood met vruchten en amandelen (VFV)
Gekiemd Tarwebrood Natural (VFV)
Gekiemd Tarwebrood With Hemp Seeds (met hennepzaad) (VFV)
Gekiemd Speltbrood Natural (VFV)
Gekiemd Speltbrood Raisins (met rozijnen) (VFV)
Roggebrood:
Fries Roggebrood (VFV)
Gekiemd Roggebrood Natural (VFV)

http://wiki.veganisme.org/index.php/Brood
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cylu heeft het over vegAnistisch, niet over vegEtarisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
excuus bij de toevoeging staat veganistisch brood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O mijn God, ik heb dat nooit geweten dat er dierlijk vet zit in brood!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het zelfde ik dacht he sinds wanneer kan brood vegetarisch zijn.