Waarom kunnen koeien en schapen alleen maar gras eten maar moeten wij afwisselend eten?

Die dieren kwijnen toch ook niet weg met alleen maar groenvoer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Deze herbivoren zitten inwendig anders in elkaar. Bij de mens is de dunne darm tot 7 meter, maar bij koeien en paarden vele tientallen meters. Dient allemaal om de harde celwand van plantaardige cellen beter te kunnen afbreken om bij de feitelijke inhoud te komen. Ook het herkauwen dient dit doel. Wij mensen, kunnen niet zoveel voedsel onttrekken aan plantaardig materiaal en moeten ons voedsel iets kieskeuriger uitzoeken. Overigens, door het juiste voedsel te kiezen kunnen wij de noodzakelijke eiwitten óók verkrijgen door ons nog steeds te beperken tot plantaardig voedsel.
Maar alleen gras eten, is er voor ons niet bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Bottebotaknol;

Omdat die dieren een veel simpeler takenpakket hebben dan wij kunnen ze ook met een veel simpeler dieet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planteneters en dieren eters hebben een verschillende darmfauna. Behalve dat herbivoren maagdarm systemen hebben die langer zijn, inclusief verschillende magen voor verschillende verterings stadia, hebben ze ook een symbiose met bacterien die EN plantaardige cellen beter uit elkaar halen EN bepaalde eiwitten kunnen maken welke wij niet kunnen makennoch in het dieet zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite eten koeien en schapen (lees:herkauwers) gras, waarmee de bacterien in de eerste maag, de pens, gevoed worden. Vervolgens verteert de herkauwer de bacterien die hem van voedingsstoffen voorziet. Mensen hebben geen pens (hoewel sommigen ?) en zijn dus niet in staat om de ruwe celstof die in gras zit, te verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al vaker gezegd: koeien hebben een heel ander lichaam en verteringssysteem dan wij, en daarom natuurlijk ook andere behoeften qua voeding.

Maar daarnaast:
Volgens mij eten koeien niet alleen gras. Ik heb een tijdje op een kleine boerderij gewoond, en daar voerden ze de koeien allerlei andere dingen bij, omdat dat gezonder voor ze was dan alleen maar gras.
Ik weet niet hoe het met op andere plekken is, maar het zou dus goed kunnen dat het lijkt dat koeien alleen gras eten, omdat wij het niet zien wanneer ze gevoerd worden.

Maar ik kan me wel voorstellen dat koeien in commerciële bedrijven wel vooral gras eten, omdat het goedkoop is.
Maar ik denk ook niet dat die koeien zo gezond zijn, dat die staan te springen van de energie. Dat interesseert de baas denk ik ook niet zo gek veel, ze moeten vooral geld opleveren, of ze in optimale gezondheid verkeren is minder relevant, zolang hun vlees of melk maar in goed genoege staat is.
En daar zit ook een groot verschil met de mens. Wij kunnen ook overleven met een veel minder afwisselend voedingspatroon, we gaan echt niet meteen dood, maar wij willen graag ons zo gezond mogelijk voelen, zodat we ons lekker kunnen voelen en zoveel mogelijk uit ons leven kunnen halen. Wij willen een goede gezondheid ipv eentje die net voldoende is, en daarvoor moet je wel gevarieerd eten.