Wat voor vitamine pillen kan ik slikken in plaats van vlees eten?

Ik eet weinig vlees en mis daardoor bepaalde vitamines. Welke zijn dit en wat kan ik slikken om toch die vitamines binnen te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste kun je eerst beginnen met vleesvervangers eten, zoals bonen en peulvruchten. Dat neemt je lichaam beter op dan iets uit een pilletje. Zoek ook eens op sites voor vegetariers voor tips. Daarna kun je gaan kijken voor aanvullen met vitaminepillen. Vooral B12 is belangrijk.

Als je nog (weinig) vlees eet mis je, mits je verder gewoon gezond eet, geen vitaminen. Zolang je geen veganist wordt is er sowieso weinig reden om je zorgen te maken. Gesteld natuurlijk dat je gevarieerd en gezond eet. Maar je kunt altijd even met je huisarts overleggen...

Er bestaan speciale multivitamientjes voor vegetariërs. Daar zit dan wat extra ijzer en B12 in. Die zijn o.a. bij de Etos te krijgen. Als je denkt dat je iets mist, kun je die nemen, maar echt nodig is het niet.

Zelfs als je helemaal geen vlees eet, hoef je geen enkel tekort te krijgen, kan je gewoon alle vitamines en mineralen binnenkrijgen met gewone voeding, zónder vitaminepillen. Zomaar vitamines gaan slikken zonder dat je weet of je wel iets tekort komt, is onverstandig. Als je die vitamines uit je voeding namelijk wel al gewoon genoeg binnenkrijgt, en dan ook nog eens uit vitaminepillen, loop je kans dat je teveel ervan binnenkrijgt. Laat eerst bij de huisarts testen óf je wel iets tekort komt op het moment. Mocht dat het geval zijn, kijk dan hoe je met voedsel toch genoeg van die stof kan binnenkrijgen, en pas als dat niet lukt, is het nodig om naar vitaminepillen te gaan kijken. (Behalve natuurlijk als je tot nu toe ongezond gegeten hebt of door een aandoening, ziekte, etc op dit moment een tekort blijkt te hebben dat zo laag is dat de huisarts vindt dat je supplementen moet gebruiken om het tekort op te lossen, in dat geval moet je dat natuurlijk wel doen) Natuurlijk moet vlees wel 'vervangen' worden in je voedingspatroon, gewoon het weglaten en niets anders ervoor in de plaats nemen is onverstandig. Peulvruchten (linzen, kikkererwten, zwarte bonen, witte bonen, etc.), tofuproducten, kant-en-klare vleesvervangers en in kleine mate noten en zaden, kunnen prima de rol van vlees vervangen. Als je elke dag in plaats van vlees één van deze dingen eet, krijg je genoeg proteïne (eiwitten) binnen. IJzer is eigenlijk alleen een risico voor vruchtbare vrouwen (zowel vegetariërs als vleeseters). Mannen en niet-vruchtbare vrouwen hoeven zich hier over het algemeen geen zorgen over te maken, ook niet als ze vegetarisch eten. Als je een vruchtbare vrouw bent, kan je de ijzeropname verhogen door bij elke maaltijd iets te eten/drinken dat rijk is aan vitamine c, zoals vers fruit(sap) of groente. Peulvruchten, noten en zaden bevatten overigens vrij veel ijzer, en aan sommige kant-en-klare vleesvervangers wordt ijzer toegevoegd. Voor vitamine B12 ligt het eraan hoeveel andere producten je eet/drinkt die B12 bevatten, zoals ei, zuivel en verrijkte producten (vleesvervangers en sojazuivel waar B12 aan toegevoegd is). Als je daar vrij veel van gebruikt, kan je daar genoeg B12 mee binnen krijgen. Als je daar niet erg veel van gebruikt, is het verstandig om een B12-supplement te gebruiken. B12 kan je niet teveel binnenkrijgen, een laaggedoseerd B12-supplement kan sowieso geen kwaad. Als je gevarieerd eet, hoef je je verder helemaal nergens zorgen om te maken.

Als je weinig vlees eet zal je voornamelijk een tekort hebben aan eiwitten !!! Ofwel vervang je vlees door iets vegetarisch (v.b. tofu). Bij de apotheker kan je ook eiwitrijk poeder kopen om het tekort te reduceren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100