Helaas zijn de meeste vleesvervangers bij de supermarkt met ei. De producten van Alpro Soja zijn wel zonder ei. Vivera heeft ook een serie waar op staat aangegeven 100% plantaardig (dus zonder ei).
Natuurvoedingszaken hebben een groter aanbod plantaardige vleesvervangers van diverse merken, zoals De Hobbit, Taifun en Healthy Planet.
Het voordeligst en het lekkerste is om zelf burgers te maken. Zie vb recepten op www.deplantaardigekeuken.nl
Meer over eivrij eten, eivrije recepten en eivervangers vind je op www.waardelozehaantjes.nl
Mocht je meer vragen hebben over producten zonder ei, stel ze dan ook eens op het forum op www.veganisme.org. Daar zitten veel mensen die er ervaringsdeskundige in zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zijn er genoeg. Waarschijnlijk de meeste zelfs, want dan kunnen veganisten ze ook eten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik bedoel meer de vleesvervangers zoals ze door de supermarkten worden aangeboden. Vleesvervangers horen in mijn idee ook een beetje de bite van vlees te hebben, dat lukt niet alleen met bonen e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, natuurlijk bestaan die!
Peulvruchten als bruine bonen, kapucijners en linzen bijv, en tahoe en tempeh.
Ook met noten kan je veel doen : notenburgers maken bijv, en die bakken.

Kijk eens naar Indonesische en Indiase recepten, als je lekkere vegetarische gerechten wilt maken zonder eieren te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies, linzen, kikkererwten etc. +
Ja, daar zijn er gelukkig heel erg veel van. In supermarkten is het aanbod daarvan meestal wat kleiner, maar in biologische winkels zijn er heel erg veel, in toko's ook wel redelijk wat, en alles bij elkaar opgeteld kom je toch uit op meer dan 100 verschillende (waarvan een deel op elkaar lijkt, en een deel helemaal niet).

Tofu, tempeh, seitan en falafel zijn bij praktisch elk merk wel zonder ei. Tofu en falafel vind je in supermarkten, seitan en tempeh bij biologische winkels (ook wel biowinkels, natuurwinkels en natuurvoedingswinkels genoemd) en Aziatische winkels (seitan onder de naam mock duck, mock chicken, mock abalone, etc.).
Daarnaast zijn er nog allerlei burgers, balletjes, gehakt, etc. die zonder ei zijn. In de supermarkten is alles van Alpro is zonder ei, en alles uit de 100% plantaardig lijn van Vivera.
In biologische winkels is alles van de merken Provamel, Wheaty, Topas, Redwood, Vegideli en Vantastic Foods zonder ei. En veel producten (of soms alle, maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd) van deze merken zijn ook zonder ei: yakso, taifun, viana, healthy planet, florentin, soto, joannusmolen, vetara, fry's en bertyn.

Bovenstaande zijn allemaal kant-en-klare vleesvervangers (al moet je sommige dingen, zoals witte tofu, wel nog zelf op smaak brengen). Maar er zijn natuurlijk ook nog allerlei dingen die niet vleesachtig zijn, maar wel goede bronnen zijn van proteïne en mineralen, zoals peulvruchten, en in kleine mate ook zaden (sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, hennepzaad, chiazaad, lijnzaad, etc.) en noten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even een wat langere lijst (het kan zijn dat er een paar niet meer bestaan, dit is een lijst van mij van 2 jaar geleden):
Te koop bij sommige supermarkten:
* Albert Heijn: eigen merk Tofu Naturel, Tofu roerbakgehakt, tofureepjes fijn gekruid
* Alpro: alle vleesvervangers (ze hebben oa. fruitfilet appel, burger mild, tofu basis, tofu fijngehakt, tofu reepjes mild gekruid, tofu reepjes pittig gekruid, filets pittig gekruid, nuggets)
* Good-bite: Rul gehakt
* Fry's: alle vleesvervangers
* Tivall: Fijngehakt, Falafel en Spicy Falafel

Te koop bij biowinkels:
* Healthy planet: alle vleesvervangers
* Joannusmolen: Bioburgermixen: Falaffelmix, Braadmix, Groentenburger, Graanburger, Notengehakt, Bioculinair: Gierstburger, Krokettenmix
* Provamel: alle vleesvervangers (ze hebben oa. Gevulde filet champignon, gevulde filet spinazie, nuggets, filet natuur, filet peper, broccoliburger,...
(zie vervolg bij reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg Provamel: preiburger, sytanaburger, falaffel en groentenburger
* Redwood: alle vleesvervangers
* Soy: Tofu Naturel, Tofuburger tomaat, Quinoaburger tomaat, gierstburger champignon
* Taifun: alle vleesvervangers
* VegiDeli: alle vleesvervangers
* Vetara: Biologische Fijne Sojabrokken, Seitan goulash, Seitan,
* Viana: Picknicker
* Yakso: seitan, Tempeh, Temmo Bij Aziatische winkels:
* VegieOne: Vegetarian Steak & Vegetable
* Wu Chung: Vegetarian Steak & Vegetable, Vegetarian Mock Abalone, Vegetarian Mock Duck, Vegetarian Mock Chicken Deze lijst is overigens nog niet compleet, maar het lijkt me wel een goed begin ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, bij biowinkels hebben de merken Soto, Florentin en De Vegetarische Slager ook veel vleesvervangers zonder ei en bij Indiase winkels het merk TRS.