Zijn de groene blaadjes van wortelen en bospeentjes eetbaar?

Ik snij ze er normaal gesproken af en gooi ze dan weg. Ik kreeg van iemand echter te horen dat je deze ook kunt eten, maar dat velen dit eigenlijk niet weten (en dus niet eten).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.2K

Het beste antwoord

Ja, ze zijn eetbaar. Maar ik vind het niet bijzonder lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens kruidenvrouwtje.nl:

"Het loof van de wortel wordt meestal weggedaan. Het is echter een stimulerende groente die goede resultaten geeft bij verstoppingen. Thee, gezet van het wortelloof is bovendien te gebruiken bij aften in de mond."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wortelloof wordt meestal vergeten en zit zo vol met waardevolle stoffen! Het blad zit vol met Chlorofyl, eiwitten, mineralen en vitaminen zoals calcium, kalium, vitamine C en -K.
Het smaakt erg kruidig en is als jong loof (alleen de topjes nemen hiervoor) lekker in salades
met radijsjes + het loof en ook het loof van bietjes is lekker erbij. Een dressing op basis van olijfolie, wijnazijn,mosterd , zout en peper en knapperige croutons erbij.

Oosters;
Snij het loof van de worteltjes en laat het touwtje zitten. Pak het bosje op en spoel dit in ruim water,
Breng water aan de kook en doop het wortelbosje dan ondersteboven in het kokende water. Laat 1 min. koken en spoel het af onder de koude kraan.
Wring het uit en snij het dan zo fijn mogelijk.
Begin van boven en snij tot ca. 2/3 van de bos.
De rest is namelijk taai.
Rooster 3 eetl. sesamzaad en maal de zaadjes dan fijn.
Meng ze met 2 eetl. mirin, (soort Japanse sake kan ook vervangen worden door droge sherry) 1-2 eetl. Japanse sojasaus en een eetl. gembersiroop. Meng alles door elkaar en serveer het als bijgerecht.

Mediterraans (soort pesto);
Blancheer het loof zoals boven en snij het harde deel van de stengels weer af.
Doe het loof dan in de blender of keukenmachine en doe er enkele eetl. olijfolie, 1 t. knoflook, 1 ons geroosterde pijnboompitten, handje verse peterselie en 1 theel. zeezout bij. Pureer alles en serveer bijv. bij gestoomde groenten of pasta.

Soep;
Snij 2-3 aardappelen en een middelgrote ui in blokjes.
Verhit 2 eetl. olijfolie in een soeppan en fruit hierin de ui tot glazig, en voeg dan een uitgeperst teentje knoflook toe. Bak de aardappelblokjes mee. Doe er 1 l. water bij en breng aan de kook. Doe er zeezout bij of een bouillontablet. Doe er na een kwartiertje een halve bos gesneden wortelloof bij . Kook nog ca. 10 min. en breng op smaak met een beetje Japanse sojasaus, zeezout en peper. Uiteraard kan je er ook wortelstukjes/-plakjes in mee laten koken.

Tot slot vult het kruidige wortelloof de zachte smaak van aardappelpuree ook goed aan. Dit kan je er dan ook goed fijngehakt doorheen mengen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vol met chlorofyl ja maar wat hebben wij daaraan? Verder vol met eiwit? Weet je dat zeker?
amc
11 jaar geleden
Chlorofyl is belangrijker dan je denkt. het is een zeer goede schoonmaker en energiegeven van je lichaam. het is een stof die het lichaam helpt bij het reinigen van de huid, het schoonmaken van je nieren en het verbeteren van de samenstelling van het bloed . Ook versterkt het je immuunsysteem.
Chlorofyl zit vol magnesium en dit zorgt weer voor vitaliteit en het houdt de dikke darm en lever schoon.
Chlorofyl wordt ook wel eens de natuurlijke bloedstransfusie genoemd omdat het de hemoglobine in je bloed ( vervoert zuurstof) positief beïnvloedt en dit zorgt voor een stijging van de rode bloedcellen. Meer rode bloedcellen= meer energie. In wortelloof zit 14,4 % ruw eiwit, 2,1% ruw vet, 14,2% ruwe vezels,7,7% ruw as en 10,2% vochtigheid,
Ons konijn moest het eten door zijn hooi gemengd of dagelijks een beetje over het droogvoer gegooid.
Volgens de dierenarts was vooral het eiwit in het loof belangrijk voor ons konijn toen hij eens ziekjes was.
Ingrediënten voor 2 personen

125 g wortelloof (van een halve bos jonge wortels); 2 aardappels, 1 ui, 2 groentenbouillonblokjes; klontje boter; 1 liter water; zeezout, versgemalen peper, nootmuskaat, teentje knoflook
Voorbereiding
Wortelloof wassen, dikke steeltjes verwijderen en heel fijnsnijden; aardappels schillen en in blokjes snijden; ui snipperen
Bereidingswijze
Verwarm de boter in een soeppan, bak de ui, het wortelloof en de aardappelen even in de boter. Boeg een liter water toe en laat het geheel 30 tot 40 min. trekken op een laag vuur. Voeg op het laatst de bouillonblokjes, zeezout, versgemalen peper en nootmuskaat toe. Doe er ook een uitgeperst teentje knoflook bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wou ook dat recept geven! Mijn vriend heeft deze soep gemaakt, en dat was erg geslaagd. +